Hej,

kan någon hjälpa mig med en fråga. Vi funderar på att byta ut vår frystoa mot något annat, som vi kan se har vi 2 alternativ:

- separett
- mulltoa

Jag har läst mycket negativt om mulltoa men det mesta har varit gamla trådar, därför behöver jag lite fräschare information från folk som kör mulltoa eller separett. Just nu lutar vi åt separett billiga kostnader och alla säger endast positiva saker. Att den separerar är bara bra. Vi är trötta på att frystoa fylls efter en vecka trotas att jag pinkar ute i skogen.

Tacksam för all hjälp
 
Hej,
jag har ingen erfarenhet av ny mulltoaletter men har haft separett i många år i fyra olika fritidshus. Tycker det funkar väldigt bra; ingen lukt, inte så besvärligt att underhålla och ta rätt på, klarar toppar som ofta blir när man är många under kortare tid.
På alla utom ett ställe så kan vi leda bort urinen vilket är bra. Att ta rätt på urinen är lite kladdigt och tungt (om man har en behållare som måste flyttas) samt luktar rätt starkt. Men det är mycket bra gödning om man har någon odling i närheten.
Sedan tycker jag det känns bra att använda en naturlig och hållbar lösning; att blanda ihop allt och sedan spola bort med rent dricksvatten som vi gör hemma är ju egentligen helt galet.

Hoppas någon kan bidra med fräsch information om mulltoa också.
 
tack för svaret..men vad menar du att "På alla utom ett ställe så kan vi leda bort urinen"..Vi kommer förmodligen vara tvungna att leda den till en injectortank..den säljs separat..frågan är om man kan ha tanken inomhus eller måste den vara ute, har du någon aning?

tack för ett bra svar
alvaro
 
På de flesta ställena kan vi leda bort urinen ytligt i marken så att växterna kan ta upp näringen, resorption kallas det tror jag. Det är stugor som ligger enskilt och inte används så många dagar per år.
En injektortank måste man få ha inne om man vill, kan inte tänka mig annat. Då står den frostfritt också.
I den stugan där vi inte kan leda bort urinen så har vi två 25 liters dunkar vi använder. Om ser till att tömma på hösten så räcker det över vintern då vi inte är där så mycket. Det fryser i dunkarna men de går inte sönder för det utan vi kan tömma dem när våren kommer.
 
Vi har kört en Separett i snart ett år på landet, i väntan på att ett minireningsverk kommer på plats. Det har faktiskt inte funkat speciellt bra. Problemet är att det luktar och det beror i sin tur på att braskaminen drar så mycket luft att toans fläkt inte räcker för att skapa ett undertryck. Mao dras toalukten in och det luktar satan. Trots att problemet är väldefinerat och lösningen är enkel (mer tilluft) har det inte varit så enkelt att komma till rätta med detta. Nu på sommaren funkar det bra men i detta hus är det definitivt ingen bra lösning. Jag tror att den permanenta lösningen i detta fall skulle vara en egen tilluft till toaletten och en tät dörr.

Avloppet var förberett för separering tidigare så där var lösningen enkel - vi grävde en brunn (150liter) från vilken urin kan pumpas till lämplig plats.

I ett utedass eller toautrymme som är separat från övriga boytor tror jag att en Separett är perfekt. Bekväm, luktfri och enkel kladdfri administration.
 
tack för alla konstruktiva svar skall ändå undersöka separett även om det inte fungerar för alla så har det fungerat för de flesta..minireningsverk verkar dock intressant...vad ligger kostnaden på?
 
Hur långt är ett snöre? :)

Minireningsverk går att hitta från runt 50.000 och uppåt för endast materialkostnaden. Sedan tillkommer grävjobb, installation, uppstart och serviceavtal.

Har själv en Separett Villa 9000 med injektortank och tycker det funkar hur bra som helst. Tanken står utomhus under altanen och jag har stugområdets grönaste gräsmatta och frodigaste dahlior. :D
 
Tack joflopp som sagt toalett frågan vill vi lösa så snabbt det går...frystoa fungerar men att tömma är inte roligt sedan så fylls det snabbt eftersom mina små pojkar och sambo "kissar" i den, kan inte kräva något annat tyvärr. Ibland fastnar påsen fast vilket innebär att den måste tinas men tänk på vintern då måste den tinas inomhus...roligt! Hursomhelst, hur har du gjort med injektortanken? Har du den inomhus eller utomhus..jag undrar eftersom vi vill något liknande men vill ha tanken inomhus bredvid toaletten men som jag förstår så behöver tanken vatten. Hur har ni löst detta?

tack på förhand,
Alvaro
 
sorry jag ser nu att du hade skrivit att ni hade tanken under altanen..
 
Vi har tanken utomhus som sagt men samtidigt har vår stuga bara sommarvatten vilket gör att vi inte kan tömma den på vanligt sätt under vintern. Jag ser inga problem att installera tanken inomhus. Borde vara en enkel sak att ge den en fast vatteninstallation med kran. Sista delen mot tanken är dock 1/2" Gardenakoppling men det går säkert att få till med lite uppfinningsrikedom.

Ett tips till alla med ejektortanken. Byt direkt ut den i mitt tycke värdelösa 3/4"-slangen som kommer med till en lika grov spiralslang, typ som man har till dammar. Då får du en slang som inte kinkar och inte klämmer sig.

http://lr155.blogspot.com/2009/04/strulande-tomning-av-ejektortank_15.html
 
Har erfarenhet av båda och Mulltoa är mycket mer problem med, Separetten funkar bra om tömmer den regelbundet. Bra ventilation är AO får båda, dra upp röret över nock på kåken, inte kul att ha bajslukt när man sitter i utemöblerna och skall fika :/
 
Tack Ahlbom..
jag måste bara säga tack till alla som svarar, just nu så har vi frystoa och den drar en del el har vi märkt..jag menar är vi där säg 2 dagar under vintern sedan åker vi hem..då står den på i 6 dagar utan användning...Förbränningstoaletter är bra men drar för mycket eld...har man råd varför inte men det har inte vi...:) Hursomhelst, jag uppskattar alla svar!
 
Vi har en Mulltoa på landet. Den har väl i princip aldrig fungerat trots att vi skött den enligt alla konstens regler. Vi hade en gammal manuell först och köpte sedan en ny automatisk.

Varför är vi inte nöjda:
Den låter ganska mycket från fläkten och det är irriterande i ett fritidhus där man vill ha lugn och ro. Det luktar på utsidan när doften slår ner. Den är alltid för torr ELLER för blöt och då fungerar den inte. Vet inte hur många gånger vi grävt ur den :@ och det är inte kul!

Det låter så bra i marknadsföringen och när man talar med kundsupporten men tyvärr fungerar det inte lika bra i verkligheten. Eller så kan vi inte sköta den............
 
Vi kör "Mulltoa 10" i vårt hus. Så här i efterhand vet jag inte vad fördelen är jämfört med utedasset som fanns innan vi köpte stället. Antagligen har vi köpt fritidshus för nära hemmet så att för många släktingar använder toan hos oss. Man skulle ha nån variant med automatik som sköter fläkten efter fuktigheten så kanske det funkar.
 
Man börjar undra när man läser alla inlägg... Är det någon som är nöjd med Mulltoa, eller känner någon som är nöjd med Mulltoan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.