Excel skrev:
Autolink inköpt idag, imorgon ska detta monteras med motor från jula.
Vart fick du tag på länkaget?
 
Excel
Jag köpte länkaget på accessa. Återkommer med rapport och bilder. Murphy kom förbi och besökte mig....
 
Excel
Fick lite problem med skenan. Skenan ska gå 20mm över porten, tyvärr fanns det ej utrymme då delar av porten redan gröpt ur takgipset.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick då flytta skenan ca 12 cm till vänster och montera en distans av trä. Två fjädrar demonterades av sex för att minska motståndet vid stängning av porten.

Lite klåparaktigt med en brädbit men lösningen var ganska enkel och själva garageportöppnaren från jula verkar riktigt bra. Rekomenderas.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alex Bagge
  • Laddar…
Det var en innovativ lösning med brädan (y) Skulle du vilja byta ut den mot något i metall så kan en rörbit med gängstång och låsmuttrar vara ett alternativ.

Ett annat alternativ är att du använder en brännare/svets och värmer staget så pass att du kan lite snyggt böja det så det möter upp med motorskenans fäste.
 
Excel
oas skrev:
Det var en innovativ lösning med brädan (y) Skulle du vilja byta ut den mot något i metall så kan en rörbit med gängstång och låsmuttrar vara ett alternativ.

Ett annat alternativ är att du använder en brännare/svets och värmer staget så pass att du kan lite snyggt böja det så det möter upp med motorskenans fäste.
Jag ska ta mig en funderare, det blev stadigt med träbiten, kanske sprayar jag på lite silverfärg så ser det snyggare ut. 😃
 
Hej, ja enkla lösningar är bra. Jag har en Car-In port från 1988 och tänkte motorisera den. Vad kostade Atolink1 tillsatsen från Accessa? Jag tänkte använda en Hard Head 700Nm öppnare/motor från Jula, orkade din öppnare/motor utan problem?

Nils

Jula Hard Head.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den motorn jag monterat på de flesta portarna (uppskattningsvis 175-200st) har 600 Nm. Så länge du på ett bekvämt sätt orkar få upp porten med handkraft, så orkar den motorn (förutsatt att den är korrekt monterad).
 
Jag är också inne på att montera öppnare till mina car-in portar. Har tänkt att använda mig av Atolink1. Kruxet är att jag har 3.5 i takhöjd och vill inte ha en skena hängande 1.5 nedanför taket. Kan man montera skenan lutandes så ena sidan är rätt höjd ovanför porten och motorn uppe i takhöjd ? Helst skulle jag vilja ha motorn och skena sitta ovanför på samma vägg som porten men detta verkan inte vara genomförbart.
 
johangastorp skrev:
Jag är också inne på att montera öppnare till mina car-in portar. Har tänkt att använda mig av Atolink1. Kruxet är att jag har 3.5 i takhöjd och vill inte ha en skena hängande 1.5 nedanför taket. Kan man montera skenan lutandes så ena sidan är rätt höjd ovanför porten och motorn uppe i takhöjd ? Helst skulle jag vilja ha motorn och skena sitta ovanför på samma vägg som porten men detta verkan inte vara genomförbart.
Det går säkert att få till, men det blir nog lite knepigt. Kommer att se lustigt ut också. Det du skulle kunna göra är kanske att montera motorn längs ena väggen, om du har en vägg intill porten?

Jag tänker dock att du borde kunna montera motorn och skenan på samma vägg som porten. Om du kortar ner den så att den slutar precis ovanför porten i öppet läge, och monterar den dikt an mot väggen, så borde du kunna göra ett böjt fäste som når motorfästet på portens övre sida av skarven. Förstår du hur jag menar? Om det fungerar i verkligheten vet jag dock inte, men teoretiskt borde det vara möjligt.
 
oas skrev:
Det går säkert att få till, men det blir nog lite knepigt. Kommer att se lustigt ut också. Det du skulle kunna göra är kanske att montera motorn längs ena väggen, om du har en vägg intill porten?

Jag tänker dock att du borde kunna montera motorn och skenan på samma vägg som porten. Om du kortar ner den så att den slutar precis ovanför porten i öppet läge, och monterar den dikt an mot väggen, så borde du kunna göra ett böjt fäste som når motorfästet på portens övre sida av skarven. Förstår du hur jag menar? Om det fungerar i verkligheten vet jag dock inte, men teoretiskt borde det vara möjligt.
Motor och skena på samma vägg som port vore det bästa. Får sätta mig vid ritbordet och se om det går att få till vinklarna.
 
car-in öppnare får säljas på marknaden,
det hade med klämrisken att göra.
Det är förklaringen till att det inte går att få tag på,
så begagnad är enda sättet att få tag på en.
seamaster6
 
Oops...
Fel...
Car-in portsöppnare får INTE säljas på marknaden
SKA DET VARA,
seamaster6
 
På vilket sätt påverkas klämrisken? Det sitter klämskydd inbyggt i motorn (i alla fall de seriösare modellerna).
 
Tyvärr så kan jag inte svara på det just nu, för min bekant som jobbar just med att sätta upp
portar, ligger ute o jobbar, o jag kan inte få tag på honom just nu, men vi har berört detta tidigare,
och det är vad han sagt till mig.
Jag kommer med ett inlägg om detta,så fort jag får kontakt med honom
Jag har själv blivit lovad en begagnad som passar min port, men som han säger, finns inte dessa att köpa, om det inte finns någon säljare som har en ny liggandes.
Detta är den info jag fått
seamaster6
 
Ja gör det, skulle vara intressant att veta. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.