Ska tillägga till mitt inlägg ovan att verkstan som lokaliserade felet sa att man var tvungen att "klyva motorn" för att komma år varvtalsregulatorn och att det inte var ekonomiskt försvarbart på en så gammal klippare. Den var ca 15 år gammal och körd ca 75 timmar varje sommar i 15 år dvs drygt 1000 timmar. Så jag bytte bort den mot en fräsch och fin Excellent (med B&S motor) hos en man som höll på och meka med gräsklippare. Han skulle bara behålla Triumphen i stort utom motorn.

Men idag kör jag nästan enbart med min Excellent H (med Honda motor).
 
Tycker fortfarande det mest troliga är att det är något med förgasaren, vad tror ni?

Innan den började gå så extremt dåligt som på videon så märkte jag att om jag gick framåt och sedan backade hastigt med den så tappade det varv. Som att det inte fick bränsle vid den hastiga rörelsen.

Är det samma reparationssats för förgasare till alla Briggs-motorer? Verkar inte vara helt lätt att ta reda på vad motorn heter exakt.
 
Jag hade liknande motorbeteende från en gammal gräsklippare, visade sig vara något så enkelt som en fjäder till armen som stänger av motorn om man släpper "dödmansgreppet" som brustit. Så den kortslöt tändspolen ideligen. Testade att sätta ett gummiband som ersättning för fjädern, problemet löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.