pellefant skrev:
vi köpte en mosquito magnet i dag, redan efter några timmars drift så var nätet i påsen täckt av mygg :)
dom där patronerna för renblåsning som inte copp hade eller kände till nåt om när jag frågade, skulle det inte gå lika bra med vanligt tryckluft? det sitter ju en vanlig däckventil som man skruvar adaptern för patronen på....
Hittade idag på nätet www.acreto.se i deras webshop att dom varnade för rengöring med tryckluft på grund av risken att få in smutspartiklar. Bilden på förpackningen säger att innehållet är ren CO2 så jag misstänker att det är en standardflaska typ till uppblåsbara flytvästar mm. Dom köper man på gramstorlek (innehållet) och bör vara billigare, någon som har en "orginalpatron" och har en vikt på den före/efter användning ?

Kanske till och med funkar med denna som säljs till en gräddsifon? Clas Ohlson 34-8446-1 Patron 10-pack 89,00

För övrigt om ni planerar köpa en Mosquito Magnet Patriot på Granngården nu så var medvetna om att OCTENOL tablett inte finns med i den förpackningen :@ Satte upp min igår och letade febrilt igenom kartongen utan att hitta någon.
 
orparn skrev:
För övrigt om ni planerar köpa en Mosquito Magnet Patriot på Granngården nu så var medvetna om att OCTENOL tablett inte finns med i den förpackningen :@ Satte upp min igår och letade febrilt igenom kartongen utan att hitta någon.
Köpte en på Granngården förra veckan, och det var med en octenol tablett. Måste de ha missat i din förpackning, gå in på Granngården och be om en, det ska vara med.
 
Jag kollade på tillverkarens hemsida och det finns olika "Bundles" bland annat en utan Octenol !
Lusläser man på kartongen står inte Octenolen med i listan över innehåll heller:(
Men jag ska ner dit idag och försöka:p

Drog igång den igår kväll ändå utan Octenol och det verkar fungera rätt bra ändå, något hundratal mygg satt i fällan i morse:)
 
Återbesök på Granngården ikväll och dom får i år leveranser av fångare utan Octenol i kartongen så dom skickar med en lös tablett i påse. Problemet var att han som sålde den till mig tydligen inte visste detta:)

Med tanke på hur stor fångsten är hittills ska det bli spännande att ser hur mycket bättre den blir med tablett...
 
  • Gilla
Hejhopphopp
  • Laddar…
Googlade på myggfångare och fick upp en sida, www.myggfri.nu, som har många olika maskiner både inomhus och utomhus mot knott och mygg. Där finns ju också tillbehör till maskinerna, t.ex Octenol. :)
 
Gunnarmy skrev:
Googlade på myggfångare och fick upp en sida, www.myggfri.nu, som har många olika maskiner både inomhus och utomhus mot knott och mygg. Där finns ju också tillbehör till maskinerna, t.ex Octenol. :)
Eller så skippar man smygreklamen och köper till en bråkdel av det svenska priset från USA! amazon.com är en bra plats att börja på.
 
  • Gilla
fyrafyra
  • Laddar…
Jag har en Mosquito Magnet, det är tredje säsongen,
funkar ganska bra och har minskat knottbeståndet betydligt, går att vara ute på kvällarna nu till skillnad från innan vi skaffade maskinen.

Det jag dock märker är att den nog inte är tillverkad för svenska knott, minst hälften av fångsten går genom filterfällan och fastnar på andra sidan fläkten invid utblåsningsfiltret.
Där finns en del elektronik och kablar etc så det känns lite olustigt.
Vid varje tankbyte lossar jag utblåsningsfiltet och dammsuger rent där också.
 
  • Gilla
Hedkvistab
  • Laddar…
Vi har skaffat en Defender som sattes igång i maj i år, och vi har märkt en jätte stor skillnad, vi har knappt några knott eller mygg längre. Nackdelen är dock de dyra driftskostnaderna. Gasol PK10 räcker i ca 4 veckor och ocentol-tabletten skall bytas var 3:e vecka. Tre ocentoltabletter kostar 495 om jag minns rätt. Vi har dock beställt ocentol-tabletter via amerikanska Ebay och där fick jag 6 st tabletter för ca 200 kr ink frakt. Dessa tabletter är även mer ocentol i så de skall vara mer effektiva än dem i Sverige. Sen skall gasolmunstycket rengöras vid varje gasolbyte, tror 3 rengöringspatroner kostar 195 kr. Men det har vi dock inte gjort än. Så summasummarum är att maskinen är effektiv men man skall vara medveten om att driften kostar ca 1000-2000 kr beroende på om man kan få tag på billig gasol och ocentoltabletter.
 
Har du någon länk till din Octenol leverantör ?
 
Kanske lite dyr i drift, men det spelar ingen roll för nu är det så gott som mygg/knott fritt d^_^b
 
snart börjar det bli dax att ta upp kampen igen...

Funderar på en MM Independence, ca 10.000 här hemma och ca 600$ 4000:- på ebay
fast en patriot kostar bara 330$... någon som vet hur stor trafo man behöver?
om man behöver en då det är 12v till själva maskinen...
 
nino skrev:
snart börjar det bli dax att ta upp kampen igen...

Funderar på en MM Independence, ca 10.000 här hemma och ca 600$ 4000:- på ebay
fast en patriot kostar bara 330$... någon som vet hur stor trafo man behöver?
om man behöver en då det är 12v till själva maskinen...
Jag har förstått att det är olika beroende på var man bor, dvs vilka myggor som ska fångas.
Är det tabletterna som skiljer, eller är det något i själva apparaten?
Frågan är väl egentligen:
Om man köper en i USA, tar den svenska mygg då...?
 
Har funderat på en sån där också, men om man skulle köpa en usa modell är det samma kopplingar/tryckregulator som de svenska modellerna?

Verkar vara olika på gasolgrillar mellan usa/europa pga av annan gasolblandning ?
 
Är det någon annan som haft problem med sin produkt?

Min fungerade klockrent första sommaren men jag har stora svårigheter att få i gång den nu.

Den startar upp men vill som slockna efter ca 10 min och den röda lampa blinkar intensivt. Har testat två olika gasolflaskor och rengjort med två patroner. Får väl i värsta fall gå tillbaka med den till återförsäljaren,men det känns surt, man vill ju använda den just nu.
 
Eftersom ingen postat får jag svara mig själv :)

Fick gå tillbaka med myggfångaren till återförsäljaren, de sa att tändstiftet ofta är problemet så de bytte ut den, tog ca 5 minuter och jag fick gå hem och testa igen. Hjälpte dock föga och nu är den inskickad på reparation, jag hade själv isär den delvis för att se om jag kunde lokalisera något fel.

Då ser jag att kretskortet är helt oskyddat inne i myggfångaren, allt smuts och torkade insexter som fastnar i filtret som sitter i sidan går ju via kretskortet också i stort sett. Helt vansinnigt och jag är nöjd om den fungerar garantitiden ut med tanke på vad jag sett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.