TRJBerg
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi hade timpris i 1,5 år. För oss blev det dyrare. Men så jobbar vi mycket hemifrån också. Särskilt märkbart blev det i december med en elräkning på 16 500 kr. Och nu säger man att det kommer bli kanske dubbelt så dyrt i vinter.

Det är inte gratis att driva kontorsverksamhet hemifrån. Elen till allt som används är inte negligerbar.

Och ibland så utför vi tester som förbrukar mycket el. I juni förra året så förbrukade vi hela 4600 kWh, tror vi testade högtryckstvättar eller bärbara airconditioners då, minns inte vilket. I år så förbrukade vi ”bara” 2000 kWh i juni, vilket är högt i sig.

En annan orsak är sannolikt poolen som vi i år av tidsnöd och av ekonomiska skäl inte startat upp förrän i juli.

Jag skulle gärna vilja ha Tibbers funktionalitet utan att behöva köra timpris.
Förstår inte riktigt ditt resonemang, eller det kanske inte konceptet rörligt pris jag inte förstår.
Min föreställning är att rörligt pris innebär att bolaget tar betalt för varje timme (motsvarande) och det pris som gäller varje timme och sen skapar en räkning med ett på det beräknat medelvärde gånger antal timmar som förbrukats den månaden.
Men det kanske är ett missförstånd? Om så är fallet skulle jag uppskatta en länk till en bra källa för hur de gör.
 
TRJBerg
Jag har Tibber. Då jag inte har någon automatik på min gård (det är något svårt att få till sådan till rimlig kostnad här), har jag funderat på den primitiva lösningen att stänga av värmekällorna på morgonen och sätta på den på dem på morgonen.
Detta då det hittills varit det mönstret att elpriset varit lågt på natten och högt på dagen (ofta med två skilda toppar mofgon och sen em).

Har någon annan haft funderingar i den vägen eller redan gör så?

(Till saken hör att jag är pensionär och har tid samt kan vara närvarande för att övervaka temperaturen inomhus bl a.)
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Förstår inte riktigt ditt resonemang, eller det kanske inte konceptet rörligt pris jag inte förstår.
Min föreställning är att rörligt pris innebär att bolaget tar betalt för varje timme (motsvarande) och det pris som gäller varje timme och sen skapar en räkning med ett på det beräknat medelvärde gånger antal timmar som förbrukats den månaden.
Men det kanske är ett missförstånd? Om så är fallet skulle jag uppskatta en länk till en bra källa för hur de gör.
De debiterar din energimängd enligt snittkostnaden för alla sina kunder. Så om man inte har en sämre fördelning än snittkunden så lönar det sig inte. Flyttar de som har en bättre fördelning till timavtal så blir månadspris dyrare.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
Om man inte har massa smarta funktioner som styr, så är timpris billigast utan fru. Det bara är så. De är inte intresserade.
 
  • Haha
  • Gilla
CrazyAnt4 och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har Tibber. Då jag inte har någon automatik på min gård (det är något svårt att få till sådan till rimlig kostnad här), har jag funderat på den primitiva lösningen att stänga av värmekällorna på morgonen och sätta på den på dem på morgonen.
Detta då det hittills varit det mönstret att elpriset varit lågt på natten och högt på dagen (ofta med två skilda toppar mofgon och sen em).

Har någon annan haft funderingar i den vägen eller redan gör så?

(Till saken hör att jag är pensionär och har tid samt kan vara närvarande för att övervaka temperaturen inomhus bl a.)
Jag tror många gör som du, stänger av på morgonen och sätter på på kvällen.

Jag hör också många som inte förstår hur rörliga elavtal (den vanligaste typen av elavtal) fungerar.

De hör på nyheterna att det ska vara rekorddyrt mellan kl. 17 och 18 och väntar då med att ladda elbilen till senare på kvällen och låter därmed bilens batteri hinna bli kallt och energiförlusten vid överföringen från husets växelström till bilbatteriets likström då ökar från 15 upp till 50%.

Har man rörligt elavtal så spelar det inte någon roll prismässigt när på dygnet du förbrukar elen.
 
  • Gilla
CrazyAnt4 och 1 till
  • Laddar…
Hur får du den skillnaden i verkningsgrad på laddningen?
 
  • Skärmbild av en artikel om laddförluster vid elbilsladdning med text om effekter av kyla på laddningstid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
Jag ser inte riktigt det som överföringsförlust.
Frågan är hur representativ den siffran är.
 
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Jag ser inte riktigt det som överföringsförlust.
Frågan är hur representativ den siffran är.
Du replikerar till ett inlägg om laddförlust. Men du använder ordet "överföringsförlust". Förstår inte vad du menar i o m det.
 
Då får du backa några inlägg och läsa igen.
 
Detta är relativt nytt för mig. Jag har inte tänkt på det tidigare och jag är ingen elektriker så det är inte naturligt för mig att förstå detta automatiskt.

När jag nämnde det för en vän som nyligen skaffat elbil så trodde han jag skojade med honom.

Jag citerar DN-artikeln:
”En del av energin försvinner i andra överföringsförluster. Laddförlusterna är olika beroende på yttertemperatur, batteriets temperatur, laddkablar och kontakter samt hur mycket laddning batteriet har. Upp till 50 procent av tillförd energi kan gå upp i rök om omständigheterna är ogynnsamma.

Så länge elenergin är billig och batteriet kan laddas snabbt innebär laddförlusterna inga större problem för elbilsägarna. Men i ett större perspektiv är det inte rimligt att slösa med energiresurserna och ladda med stora laddförluster.”
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
EddieHansson
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Upp till 50 procent av tillförd energi kan gå upp i rök om omständigheterna är ogynnsamma
Då är det flera kw värme som utvecklas. Var tar den vägen? Men visst värma batteriet för att kunna ladda är ren förlust.
 
F
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi hade timpris i 1,5 år. För oss blev det dyrare. Men så jobbar vi mycket hemifrån också. Särskilt märkbart blev det i december med en elräkning på 16 500 kr. Och nu säger man att det kommer bli kanske dubbelt så dyrt i vinter.

Det är inte gratis att driva kontorsverksamhet hemifrån. Elen till allt som används är inte negligerbar.

Och ibland så utför vi tester som förbrukar mycket el. I juni förra året så förbrukade vi hela 4600 kWh, tror vi testade högtryckstvättar eller bärbara airconditioners då, minns inte vilket. I år så förbrukade vi ”bara” 2000 kWh i juni, vilket är högt i sig.

En annan orsak är sannolikt poolen som vi i år av tidsnöd och av ekonomiska skäl inte startat upp förrän i juli.

Jag skulle gärna vilja ha Tibbers funktionalitet utan att behöva köra timpris.
man får ju ta jobbet att flytta förbrukare till natten med timspot, annars så kan man ju skita i det. Pool är junen sån sak som man med fördel kan bursta på lågpristimmar och låta den stå still på dagen. Vill man nödvändigtvis ha igång cirkulation så kan man åtminstone ha värmaren på lågpristimmar.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag hör också många som inte förstår hur rörliga elavtal (den vanligaste typen av elavtal) fungerar.
Det är nog en väldigt väldigt liten klick som förstår hur rörligt elpris fungerar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Detta är relativt nytt för mig. Jag har inte tänkt på det tidigare och jag är ingen elektriker så det är inte naturligt för mig att förstå detta automatiskt.

När jag nämnde det för en vän som nyligen skaffat elbil så trodde han jag skojade med honom.

Jag citerar DN-artikeln:
”En del av energin försvinner i andra överföringsförluster. Laddförlusterna är olika beroende på yttertemperatur, batteriets temperatur, laddkablar och kontakter samt hur mycket laddning batteriet har. Upp till 50 procent av tillförd energi kan gå upp i rök om omständigheterna är ogynnsamma.

Så länge elenergin är billig och batteriet kan laddas snabbt innebär laddförlusterna inga större problem för elbilsägarna. Men i ett större perspektiv är det inte rimligt att slösa med energiresurserna och ladda med stora laddförluster.”
först så laddar du bilen med växelström, då har du en förlust direkt då batteriet är likström. Sen kör du bilen, men elmotorn är en AC-motor (med nåt undantag) så då åker du på samma jävla förlust en gång till då det skall likriktas och transformeras från batteriet… surt. Men trots allt betydligt mindre förluster än i bensinmotorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.