Fast ang. bristen på skriftligt avtal. Det finns ju en klausul (konsumenttjänstlagen tror jag) som säger något i stil med att en privatperson har tolkningsföreträde ang. vad man kommit överens om just vid småhusentreprenader.

Jag har inte klart för mig hur det skall tolkas, det måste rimligen finnas begränsningar, annars skulle man ju kunna hävda att "vi har ett avtal om nytt hus för 1 milj", efter att ha ring ett enda samtal där man förhört sig om en husmodell.
 
Plåthuset skrev:
Ett problem är att ftg 1 måste få en möjlighet att självt rätta de fel som reklameras, innan man kan låta ftg 2 göra om jobbet. Att ftg 1 inte kunde göra den resterande delen av uppdraget är tyvärr inte samma sak som att de automatiskt inte skulle kunna ha gjort om den del de redan utfört.

Nu har du kanske rätt ändå, och du har andra krav p.g.a. ftg 1:s övriga avtalsbrott, men din sits riskerar att bli krånglig. När det dessutom är högst oklart (åtmonstone bevismässigt) om vad ni kommit överens om eftersom ni inte har något skriftligt avtal blir det inte lättare för dig i ditt case mot ftg 1.
Absolut, nu gjordes jag dock inte uppmärksam på fel direkt pga olika omständigheter samt att en del upptäcktes löpande. Men i normala fall så skulle man absolut begärt att fel åtgärdades av FTG 1 men å andra sidan uppfyllde dom inte åtagandet men visst håller jag med om att dom skulle beretts möjligheten , finns olika infallsvinklar på dette vilket gör det lite svårt... Eller så är det enkelt :surprised:)
 
Plåthuset skrev:
Ett problem är att ftg 1 måste få en möjlighet att självt rätta de fel som reklameras, innan man kan låta ftg 2 göra om jobbet. Att ftg 1 inte kunde göra den resterande delen av uppdraget är tyvärr inte samma sak som att de automatiskt inte skulle kunna ha gjort om den del de redan utfört.

Nu har du kanske rätt ändå, och du har andra krav p.g.a. ftg 1:s övriga avtalsbrott, men din sits riskerar att bli krånglig. När det dessutom är högst oklart (åtmonstone bevismässigt) om vad ni kommit överens om eftersom ni inte har något skriftligt avtal blir det inte lättare för dig i ditt case mot ftg 1.
Men det omvända gäller ju också! *Företaget* har ju inte heller något starkt case eftersom det inte finns något skrivet. Hade det funnits ett skriftligt avtal hade firman kanske inte vågat släppa jobbet lika lätt. Nu när de kört muntligt är det ju lättare att slira och dribbla och säga att det är körigt just den här veckan men visst vi kommer så småningom och gör klart... Och så är det bara fakturan som kommer i tid.
Sätt upp det som läropengar.
Moralen och etiken kan du släppa.
 
Plåthuset skrev:
Nu har du kanske rätt ändå, och du har andra krav p.g.a. ftg 1:s övriga avtalsbrott, men din sits riskerar att bli krånglig. När det dessutom är högst oklart (åtmonstone bevismässigt) om vad ni kommit överens om eftersom ni inte har något skriftligt avtal blir det inte lättare för dig i ditt case mot ftg 1.
Så du menar att det, i detta fall, skulle vara lättare för företag 1 att få rätt = fullt betalt ???
Jag ser det som att styrkeförhållandet är 50/50 när det inte finns skriftliga avtal, kanske t.om så att lite bättre odds att beställaren har lättare att hävda nersatt eller ingen betalning. ??:confused:
 
swedjeep skrev:
Absolut, nu gjordes jag dock inte uppmärksam på fel direkt pga olika omständigheter samt att en del upptäcktes löpande. Men i normala fall så skulle man absolut begärt att fel åtgärdades av FTG 1 men å andra sidan uppfyllde dom inte åtagandet men visst håller jag med om att dom skulle beretts möjligheten , finns olika infallsvinklar på dette vilket gör det lite svårt... Eller så är det enkelt :surprised:)
Det faktum att ftg 2, som jag tolkar det, bara körde på och rättade tidigare fel utan uttryckligt uppdrag från dig är ju en invändning du kan ha mot ftg 2. Rent formellt alltså.
 
Sir Duke skrev:
Men det omvända gäller ju också! *Företaget* har ju inte heller något starkt case eftersom det inte finns något skrivet. Hade det funnits ett skriftligt avtal hade firman kanske inte vågat släppa jobbet lika lätt. Nu när de kört muntligt är det ju lättare att slira och dribbla och säga att det är körigt just den här veckan men visst vi kommer så småningom och gör klart... Och så är det bara fakturan som kommer i tid.
Sätt upp det som läropengar.
Moralen och etiken kan du släppa.
Nä precis, ingen har något starkt case. Det man har att gå efter är ju konsumenttjänstlagen i det här fallet och visst är den köparvänlig men även köparen har ju skyldigheter.
 
hempularen skrev:
Fast ang. bristen på skriftligt avtal. Det finns ju en klausul (konsumenttjänstlagen tror jag) som säger något i stil med att en privatperson har tolkningsföreträde ang. vad man kommit överens om just vid småhusentreprenader.

Jag har inte klart för mig hur det skall tolkas, det måste rimligen finnas begränsningar, annars skulle man ju kunna hävda att "vi har ett avtal om nytt hus för 1 milj", efter att ha ring ett enda samtal där man förhört sig om en husmodell.
Så är det. 51-61 reglerar oerhört konsumentvänliga tolkningsregler för småhusentreprenader.

Särskilda bestämmelser om småhusentreprenad

51 § Vid småhusentreprenad gäller vad konsumenten påstår har avtalats om
1. arbetets omfattning,
2. priset eller grunderna för hur priset bestäms,
3. tiden för betalning, och
4. tiden för arbetets avslutande,
om inte annat framgår av ett skriftligt avtal eller av omständigheterna i övrigt. Lag (2004:554).

52 § Vid småhusentreprenad är konsumenten inte skyldig att betala för annat än utförd del av entreprenaden.
Om det enligt 53 § skall göras en slutbesiktning, har konsumenten, trots 41 § första stycket, rätt att hålla inne tio procent av det avtalade priset till dess att småhusentreprenaden har godkänts enligt 56 § andra stycket. Lag (2004:554).

53 § Vid småhusentreprenad skall slutbesiktning göras, om någon av parterna begär det.
Slutbesiktning görs efter det att arbetet har avslutats. Om flera näringsidkare utför arbeten i anslutning till varandra kan, om parterna är ense om det, slutbesiktning i stället göras när samtliga arbeten har avslutats. Lag (2004:554).

54 § Näringsidkaren ska i god tid underrätta konsumenten om när arbetet beräknas vara avslutat och slutbesiktning kan göras. Konsumenten ska därefter utan dröjsmål meddela näringsidkaren om han eller hon begär besiktning och, om så är fallet, utse en person att utföra besiktningen (besiktningsman).
Om konsumenten inte utser någon besiktningsman, får näringsidkaren göra det. Parterna kan också utse en besiktningsman gemensamt.
Besiktningsmannen ska så snart som möjligt kalla parterna samt den kontrollansvarige enligt 10 kap. 9 § plan- och bygglagen (2010:900) till slutbesiktningen. Lag (2010:1006).


55 § En besiktningsman som avses i 54 § skall ha den erfarenhet och kunskap som krävs för uppdraget. Han eller hon skall utföra sitt uppdrag med opartiskhet och självständighet.
Besiktningsmannen har rätt till skälig ersättning för arbete, tidsspillan och utlägg som uppdraget har krävt. Lag (2004:554).


57 § Om inte annat har avtalats, är konsumenten skyldig att slutligt svara för ersättningen till besiktningsmannen vid en slutbesiktning enligt 53 §. Om det görs en sådan ny slutbesiktning som anges i 56 § andra stycket, skall näringsidkaren svara för den del av ersättningen som hänför sig till den nya besiktningen. Lag (2004:554).

58 § Om slutbesiktning görs enligt 53 §, gäller följande i stället för 12 §.
Bedömningen av om småhusentreprenaden är felaktig skall göras med hänsyn till förhållandena vid den tidpunkt då entreprenaden godkändes vid slutbesiktning.
Vid tillämpningen av 39 § skall vad som där sägs om händelse som har inträffat före den tidpunkt som avses i 12 § i stället tillämpas på händelse som har inträffat före den tidpunkt då entreprenaden godkändes vid slutbesiktning. Lag (2004:554).

59 § Oavsett vad som föreskrivs i 12 § första stycket och 58 § andra stycket skall småhusentreprenaden alltid anses felaktig om ett förhållande som avses i 9, 10 eller 11 § visar sig inom två år efter det att entreprenaden godkändes vid slutbesiktning eller, om slutbesiktning inte har gjorts, inom två år efter det att arbetena avslutades. Detta gäller dock inte om näringsidkaren gör sannolikt att förhållandet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på konsumentens sida. Lag (2004:554).

60 § Sedan en småhusentreprenad har godkänts vid en slutbesiktning enligt 53 §, får konsumenten endast åberopa fel som har antecknats i besiktningsutlåtandet.
Trots första stycket får konsumenten åberopa fel som
1. konsumenten har påtalat vid slutbesiktningen men som besiktningsmannen inte har ansett utgöra fel,
2. besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktningen, eller
3. har påtalats av konsumenten för näringsidkaren inom sex månader från slutbesiktningen. Lag (2004:554).


61 § Av 17 § framgår att en konsument som vill åberopa att tjänsten är felaktig skall underrätta näringsidkaren om detta (reklamation).

Vid en småhusentreprenad gäller att reklamation inte behöver göras i fråga om fel som
1. har antecknats i ett besiktningsutlåtande enligt 56 §, eller
2. har påtalats av konsumenten enligt 60 § 3.
Om det vid småhusentreprenad har gjorts en slutbesiktning enligt 53 §, får reklamation enligt 17 § första stycket inte göras senare än tio år efter det att småhusentreprenaden har godkänts enligt 56 § andra stycket, såvida inte annat följer av garanti eller liknande utfästelse. Lag (2004:554).
Jag tror dock inte att bara göra grunden till ett husbygge kvalar in i begreppet småhusentreprenad: "tjänster som avser uppförande eller tillbyggnad av en- eller tvåbostadshus" (1 § andra stycket). Men det kanske finns praxis som säger annorlunda.
 
roland53 skrev:
Så du menar att det, i detta fall, skulle vara lättare för företag 1 att få rätt = fullt betalt ???
Jag ser det som att styrkeförhållandet är 50/50 när det inte finns skriftliga avtal, kanske t.om så att lite bättre odds att beställaren har lättare att hävda nersatt eller ingen betalning. ??:confused:
Som jag skrev ovan har ingen ett starkt case, men det finnas så pass många öppna frågor att dra i att en duktig jurist nog inte lär ha några problem att förhandla sig till en förlikning som inte kommer att kännas så kul för TS. Om den duktige juristen har sällskap av en klient som inte drar sig för att ljuga så kommer det bli ännu värre.
 
hempularen skrev:
Fast ang. bristen på skriftligt avtal. Det finns ju en klausul (konsumenttjänstlagen tror jag) som säger något i stil med att en privatperson har tolkningsföreträde ang. vad man kommit överens om just vid småhusentreprenader.

Jag har inte klart för mig hur det skall tolkas, det måste rimligen finnas begränsningar, annars skulle man ju kunna hävda att "vi har ett avtal om nytt hus för 1 milj", efter att ha ring ett enda samtal där man förhört sig om en husmodell.
Det är ju alltid tolkningar och jag vet att vi har olika tolkningar på saker per idag, ftg 1 anser att problemet att dom inte kunde uppfylla åtagandet ligger på mig då dom menar att dom inte kunnat planera, detta till trots att vi hade ett bestämt datum dom skulle börja och jag hört något annat från dom. Men det är inte relaterat till tråden.
 
Status just nu är att företaget reviderat mycket tider utan förklaringar, men lagt på lite andra poster som inte var med tidigare,

Allt för att hålla suman uppe.

To be continued :surprised:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.