Stefan N Stefan N skrev:
Såna här förhindrar mycket skit att blåsa in vid nocken, kanske kan va nåt? [länk]
intressant, inte sett dessa innan
 
Lille farbrorn Lille farbrorn skrev:
med yttersta pannor menar du de som ligger högst upp mot nocken (första raden) ? Är ute idag och får besök av takfirman för att gå genom
De två yttersta varven ska vara skruvade (eller spikade). Både nock, takfot och gavlarna. Det är där det är störst risk att pannorna lossnar vid storm.
Där jag bor tycker jag oftast att jag ser att nocken tätats extra med ett klistrat tätband. Men den sär varianten med plast kanske fungerar lika bra.

Kolla pannfabrikantens monteringsanvisning och ha den som underlag när du diskuterar med takfirman.
Det kan vara på sin plats att kolla att de använt rätt dimension på läkten också.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Liten uppdatering. Nu har firman varit ute och fixat. Översta raden av takpannor sitter nu, enligt vad jag kan se korrekt monterade, med en synlig panna på 35cm (42 totalt) varav resten ligger under nockpanna. Nockband klistrat över hela nocken (synligt). Några frågor som poppar upp nu inför avstämning med firman:

- vindskiveplåten behöver åtgärdas
- gammal takpapp ligger ut mot takfoten (tog de bort all gammal takpapp ?)

sedan några frågor till er som har lite mer erfarenhet:

- tycker av takfotsplåt ligger tajt mot stuprännan. Men har ingen erfarenhet.
- sticker ut lite tunn plast vid takfoten, vid den gamla takpappen, vad är det ?
- tycker att pannorna ligger lite ojämnt bitvis (se bild)

tar gärna emot input

Tak med nyinstallerade takpannor och nockband längs nocken, inklusive närbild av takfot med gammal takpapp och vindskiveplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett rött tegeltak med korrekt monterade pannor och synligt nockband, inklusive en skorsten och takfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underifrånperspektiv av husränna och träpanel med synlig takfotsdetalj och gammal takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade takpannor på ett hus med synligt nockband och ojämn placering nära taknocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy av ett nylagt tegeltak med nockband, takfotsplåt och något ojämnt lagda takpannor sett uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på nyinstallerad vit vindskiveplåt ovanför orange takpannor med synlig skarv och en skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.