S snowjim skrev:
Aha? Så man ska inte behöva gängtejp o liknande? Vad skulle vara en bra nippel i detta fallet?
Det kan läcka på två ställen i kopplingen; Genom gängan villket löses med tätning, tex gängtejp. Eller i själva snabbkopplingen för att nippeln passar dåligt i honan.
Då det finns en irriterande mängd olika utformning på snabbkopplingar löses det senare säkrast med att ha samma standard/fabrikat på båda delar av snabbkopplingen. Sedan så är min erfarenhet att det är mycket trevligare med kvalitetskopplingar som tex Cejn då dessa fungerar både bättre och smidigare.

Jag har en dålig snabbkoppling på en spiralslang och den får mig att svära varje gång. Den läcker inte men kräver kraft och två händer för att koppla.
Min brors nya slang från Jula höll för fem st i- och urkopplingar innan en liten o-ring hoppade ut ur den :mad:
 
S snowjim skrev:
Tack, jag får ta o leta lite och se vad jag kan hitta. Säkrast är väl då att köpa en Bacho nippel.

Visst ska denna kompressor : [länk] kunna driva mutterdragaren?
Du ska köpa en som passar bra med snabbkopplingarna du redan har! Skit i vilket märke det är på dem... Har du inga alls köper du så grova du kan, men det är i min uppfattning oväsentligt vilket märke man köper, för hobbybruk ...

Edit : lösa snabbkopplingar alltså... Färdiga slangar (speciellt de där orangea spiralslangarna) har jag ingen vidare erfarenhet av, de brukar vara rätt kassa om de är billiga ... På biltema har de ett rätt schysst sortiment av färdiga slangar, till vettiga priser ...
 
Redigerat:
optimum
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du ska köpa en som passar bra med snabbkopplingarna du redan har! Skit i vilket märke det är på dem... Har du inga alls köper du så grova du kan, men det är i min uppfattning oväsentligt vilket märke man köper, för hobbybruk ...

Edit : lösa snabbkopplingar alltså... Färdiga slangar (speciellt de där orangea spiralslangarna) har jag ingen vidare erfarenhet av, de brukar vara rätt kassa om de är billiga ... På biltema har de ett rätt schysst sortiment av färdiga slangar, till vettiga priser ...
Du uttalar dig som du vet vad kopplingar och nipplar är men är bevisligen rätt så okunnig på det området.
Det är stor skillnad på olika kopplingars inre konstruktionslösningar och ger helt olika flöden där de flesta är kraftiga strypningar av flödet med försämrad prestanda även för hobbybruk.

Biltemas kopplingar är tyvärr av sämre sorten med avseende på flöden.
Om vi översätter det du påstår så skulle alla hobbymekar nöja sig med elmaskiner från Julas eller Biltemas märken och knappast se efter DeWalt, Milwauke, Hitachi osv.
Men det gör många av oss då vi vill ha prestanda och kvalitet.
Dessutom blir fler och fler angelägna om säkerheten vilket du knappast får från budget alternativen av kopplingar.
Även du som är så tekniskt intresserad borde se skillnad på kvalitet och skräp.

(skrivet i all välmening om bra råd till läsare)
 
optimum
nanowire nanowire skrev:
Det kan läcka på två ställen i kopplingen; Genom gängan villket löses med tätning, tex gängtejp. Eller i själva snabbkopplingen för att nippeln passar dåligt i honan.
Då det finns en irriterande mängd olika utformning på snabbkopplingar löses det senare säkrast med att ha samma standard/fabrikat på båda delar av snabbkopplingen. Sedan så är min erfarenhet att det är mycket trevligare med kvalitetskopplingar som tex Cejn då dessa fungerar både bättre och smidigare.

Jag har en dålig snabbkoppling på en spiralslang och den får mig att svära varje gång. Den läcker inte men kräver kraft och två händer för att koppla.
Min brors nya slang från Jula höll för fem st i- och urkopplingar innan en liten o-ring hoppade ut ur den :mad:
Helt rätt om var det kan läcka och även om man väljer samma fabrikat på både nippel och koppling kan de komma från två helt olika tillverkande fabriker med dålig kontroll på vilka mått de ska ha.
 
Det ska ju poängteras att även om många är cejn "standard" så finns det skillnader. Olika fabrikat kan alltså läcka i själva kopplingen.
I övrigt så brukar jag köpa märkeskopplingar. Då brukar det vara tätmassa applicerat redan på gängan.
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Du uttalar dig som du vet vad kopplingar och nipplar är men är bevisligen rätt så okunnig på det området.
Det är stor skillnad på olika kopplingars inre konstruktionslösningar och ger helt olika flöden där de flesta är kraftiga strypningar av flödet med försämrad prestanda även för hobbybruk.

Biltemas kopplingar är tyvärr av sämre sorten med avseende på flöden.
Om vi översätter det du påstår så skulle alla hobbymekar nöja sig med elmaskiner från Julas eller Biltemas märken och knappast se efter DeWalt, Milwauke, Hitachi osv.
Men det gör många av oss då vi vill ha prestanda och kvalitet.
Dessutom blir fler och fler angelägna om säkerheten vilket du knappast får från budget alternativen av kopplingar.
Även du som är så tekniskt intresserad borde se skillnad på kvalitet och skräp.

(skrivet i all välmening om bra råd till läsare)
Tja, det verkar som du sitter på någon hemlig information som bara går att förmedla via PM? Du kanske ska berätta lite mer här i tråden?

Föv. är mina åsikter baserade på runt 30 års privat användande av tryckluftsverktyg, kopplingar från alla möjliga märken från Atlas Copco till CEJN till julas egna. De allra billigaste råkar helt klart ut för vad flera beskrivit, kopplingar som går isär, o-ringar som är av dålig kvalitet, och att de såklart inte är kompatibla med varandra, men att påstå att det skulle vara ett stort säkerhetsproblem är ju att överdriva.

EDIT: Såg att du försökte dig på att "översätta" vad jag påstår, vilket vi på ren svenska kallar för "lägga ord i munnen på", det kan ju inte gå omärkt förbi.
Att jämföra en nippel (som är en svarvad metallbit, med mer eller mindre precisa mått, vilket en 10-åring kan tillverka perfekt med en bänksvarv) med en elmaskin som har hundratalet komponenter i flertalet material är ju rätt befängt.
 
Redigerat:
@optimum har tidigare meddelat att han arbetar hos en tillverkare av kvalitetskopplingar. Han nämner inga fabrikat i syfte att påverka någons val av tillverkare, vilket är omdömesgillt. Jag antar att han/hon hat bra koll på läget.

För övrigt gillar jag de där kopplingarna som inte lossnar och sprätter isär när man släpper på kopplingen i första handgreppet. Jag är själv investerad i italienska kopplingar från Jula, den dyraste modellen, men de är tyvärr inte jättepålitliga. Läcker efter ett tag. Någon gång byter jag upp mig till Cejn, men det är mycket som ska bytas, vilket gör det till en rätt kostsam affär.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.