byggare henke skrev:
nu fattar inte du riktigt. men det är okej. alla har vi mycke å lära.
Förklara gärna, med bättre argument än hela min släkt som är snickare.. :)
 
B
menar bara att det är skillnad på gammal och ny konstruktion på en vägg.
I nya är fukt nästan livs farligt. medans i gamla torkar fukten bort.
så klart är gamla väggar kalla. men dom har bra funktion.
(Hoppar in torpar grund. den hade också fungeret bättre om man gjorde som förr).

FredrikR du menar att den kunskap som jag för vidare inte är så viktig?
jag har fått lära äldre gubbar mycke grejer. men det beror på att dom bara varit på stor byggen.
 
byggare henke skrev:
menar bara att det är skillnad på gammal och ny konstruktion på en vägg.
I nya är fukt nästan livs farligt. medans i gamla torkar fukten bort.
så klart är gamla väggar kalla. men dom har bra funktion.
(Hoppar in torpar grund. den hade också fungeret bättre om man gjorde som förr).

FredrikR du menar att den kunskap som jag för vidare inte är så viktig?
jag har fått lära äldre gubbar mycke grejer. men det beror på att dom bara varit på stor byggen.
Nej jag menade att det inte kändes som att argumentet att en hel släkt med snickare har gjort likadant var bra, samtidigt som Villaägarna säger tvärtemot.

Jag skulle nog hellre låta bli att ha kondens droppandes i väggen om jag fick välja, oavsett ny eller gammal vägg.
Det kan väl aldrig på nåt sätt vara bra att tillföra fukt, om än lite, i en vägg - oavsett ny eller gammal?
Är det öppet ner i väggen med spånisolering är det ju risk att man får lukt/damm från spånet (som blir lite fuktigt) in i huset, verkar inte helt bra?
Väggens ev. andningsförmåga utåt lär väl knappast har förändrats iom att man tar upp ett hål, rakt igenom, sätter in en friskluftsventil och tätar runt röret, eller?

Och jag har mycket att lära, jag är inte snickare. :)
Men mitt sunda förnuft gör att jag tycker det låter väldigt konstigt.
 
Det blev en intressant diskussion. :) Nu har i alla fall byggjobbarna gjort om så nu är det rör hela vägen. Ser inte 100% tätt ut men enligt villaägarna ska det gå bra ändå då det är väldigt lite som stannar i röret nu när fukten så gott som bara har en väg att gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.