På utsidan av väggen till verkstaden kommer en flexslang som går till en takdosa invändigt. I takdosan finns tre faser, nolla och jord som försörjer samtliga vägguttag inne i lokalen. Faserna är jämnt fördelade mellan de olika uttagen. Tanken är att dra 1,5 kvmm FK från dosan (jord, nolla och lämplig fas) och sätta ett utanpåliggande uttag där slangen kommer ut. Inga konstigheter med eldragningen men jag funderar på det valda uttaget.

Är det lämpligt att borra hål i baksidan av kapslingen så att slangen kommer in där? Det känns lite trångt men det borde inte vara några problem i praktiken. Tyvärr så verkar det inte finnas någon urstansning i baksidan för detta vilket jag hade förväntat mig. Rätt hade naturligtvis varit att sätta en dosa i väggen i samband med ombyggnaden och montera ett infällt uttag men man kan ju inte tänka på allt.

Bör jag täta runt eller bakom uttaget med någon fogmassa så inte fukt kan tränga in mellan väggen och uttaget? Eller är det bara att skruva dit och vara nöjd?

Flexslang som sticker ut genom gult vägg på verkstad inför elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oöppnad förpackning av utanpåliggande vägguttag från Schneider Electric med tre kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tom utanpåliggande elektrisk kapsling från Schneider Electric, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det utomhus som uttaget ska sitta?

Det där uttaget är inte avsett för montering utomhus, väl?
 
Lite snett är också ganska rakt

Visa bilaga 416258

Tanzania (Geita) guesthouse 2016
 
  • Ojämnt monterade strömbrytare och eluttag på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
lopec och 3 till
  • Laddar…
Jag har uppfattat att man ofta inte tätar om uttaget sitter någorlunda skyddat. Inte helt fritt på en stolpe. Men det skadar väl inte med en silkonsträng vid genomföringen.

Men tänk på att uttaget utomhus måste vara skyddat av en jordfelsbrytare.

Och kolla om uttaget anges som lämpligt för utomhusmontage, av tillverkaren (jag vet inte).
 
H hempularen skrev:
Jag har uppfattat att man ofta inte tätar om uttaget sitter någorlunda skyddat. Inte helt fritt på en stolpe. Men det skadar väl inte med en silkonsträng vid genomföringen.

Men tänk på att uttaget utomhus måste vara skyddat av en jordfelsbrytare.

Och kolla om uttaget anges som lämpligt för utomhusmontage, av tillverkaren (jag vet inte).
Jordfelsbrytare finns och det sitter väl lite halvskyddat. 180 cm över mark och 80 cm upp till takutsprånget. Jag kan ju alltid dra på lite fog som jag köpte för att täta ventilationsgenomföringarna bakom uttaget runt hålet i väggen.
 

Bästa svaret

richardtenggren
Varför inte en rotdosa och ett Exxact med lock och tätningsats? :)
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Det uttaget är godkänt för att sitta på vägg utomhus, dra i en kabel i röret till dosan och vik upp den så vägguttaget sitter ovanför. detta för att inte väta ska rinna in i det .
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför inte en rotdosa och ett Exxact med lock och tätningsats?
För att det verkade meckigt ;)
Men det är väl egentligen den "näst rättaste" lösningen.
Jag har kopplat och dragit om endel i befintliga rör och dosor men min erfarenhet av att sätta nya dosor är begränsad. Men det kanske inte är några större problem att sätta en rotdosa? Då kommer det ju att matcha några av de övriga utomhusuttagen vi har. Jag får kanske fundera ett varv till på den lösningen, om inte annat så får jag en ursäkt att åka och köpa mer material imorgon. :)
 
J jonaserik skrev:
dra i en kabel i röret till dosan och vik upp den så vägguttaget sitter ovanför. detta för att inte väta ska rinna in i det .
Det låter ju om ett bra förslag på ett sätt. Frågan är om jag kan få det snyggt på det sättet.
 
richardtenggren
Jag tycker rutabs rotdosa (UHW50) är smidig, har använt den på vår fasad.
Så bara ett hål med lämplig dosfräs :)
Har dock inte monterat några uttag ännu, men de ligger här och väntar på inkoppling. :)
 
Ditt uttag blir bra kom bara ihåg att ta upp dräneringshålet i nederkant.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
dra i en kabel i röret till dosan och vik upp den så vägguttaget sitter ovanför. detta för att inte väta ska rinna in i det .
Vore det inte vettigare att sätta uttaget, så eventuellt inträngande vatten inte rinner in i elröret/-slangen och rinner vidare in i huset?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har det något täcklock? Det är väl första kravet.
Så här ser en billig variant ut:
Självklart finns täcklock som framgår av länken i inlägg #5.
Billiga varianter skippar jag dock gärna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.