10 287 läst · 31 svar
10k läst
31 svar
Montering av 1-vägs väguttag utomhus
Det borde inte vara några problem även med den lösningen i detta fallet. Som syns på bilden i första inlägget så kommer ju slangen uppifrån genom väggen med relativt bra lutning. Lite tätning där så borde det inte vara några problem.KnockOnWood skrev:
Däremot så tror jag det kan bli svårt att få det snyggt nog. Uttaget sitter i ögonhöjd på framsidan så det är det första man ser från uppfarten (säkert jättemånga som lägger märke till det).
Även fast du enbart har självdrag kan fuktig luft komma in via flexslangen , så täta med tex latexfog.
Har egen erfarenhet av detta , tejpade ej monterade elkablar (4 m upp) aktiverade jordfelsbrytaren.
Har egen erfarenhet av detta , tejpade ej monterade elkablar (4 m upp) aktiverade jordfelsbrytaren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 535 inlägg
Märkligt, alla uttag av rang har en brottanvisning för kabel bakifrån. Så då får du borra. Eftersom slangen kommer ut centrerat mellan lockbrädorna måste du borra i cenrumlinjen någonstans, även om hållet bättre skulle fungera mot endera hörn av uttaget.jac skrev:Är det lämpligt att borra hål i baksidan av kapslingen så att slangen kommer in där? Det känns lite trångt men det borde inte vara några problem i praktiken. Tyvärr så verkar det inte finnas någon urstansning i baksidan för detta vilket jag hade förväntat mig. Rätt hade naturligtvis varit att sätta en dosa i väggen i samband med ombyggnaden och montera ett infällt uttag men man kan ju inte tänka på allt.
Man kan antigen försöka täta mot vatten eller se till att vatten fritt kan rinna igenom. Bakom uttaget skulle jag inte försöka täta, inte heller genomföringen in i uttaget. Viktigt där som elmont säger att ta upp dräneringshål i nederkant på uttaget.För detta ska det finnas brottanvisning. Jag tror de sitter i vardera hörn under skruvhålet.jac skrev:
Det uttaget är inte gjort för att man ska komma med dold kabel, det är därför det inte finns lämplig brottanvisning. Om du ska följa tillverkarens rekommendation (vilket man ska) måste du gå in med kabeln antingen uppifrån eller under. Det är bäst att komma in med kabeln underifrån.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 535 inlägg
Har Schneider någon information som säger att deras AquaStark-uttag inte får användas med anslutning bakifrån? Det framgår ingenting av deras produktsida.
Det aktuella uttaget är inte utfört för ledningsinföring bakifrån. E-1835070 är 1-V och E-1835080 är 2-vägs. Man kan dock göra det ändå, kondenshål är ett måste. Hålet för röret görs då ca.18mm centrerat i uttags underkant. Eventuellt vatten som tränger in rinner ut genom kondenseringshålet, även om vatten sannolikt inte tränger in. På utsatta ställen har jag använt TEC7 runt hålet och eventuellt en sträng på baksidan av uttaget i uttagets ovankant. Det syns inte men hindrar att vatten tränger in bakom. I detta fall skyddas uttaget av takutsprånget varför tätning sannolikt inte erfordras.Bo.Siltberg skrev:
Rör som görs genom yttervägg ska alltid borras med viss lutning så att vatten inte kan rinna in i väggen.
Gällande att sätta rotdosa/multidosa så går det såklart bra, vatten tränger inte in i uttaget däremot kan vatten tränga in runt dosan varför man bör täta med tex. TEC7. Silikon ska undvikas då den inte är övermålningsbar. Latexfog för utomhusbruk kan fungera men den krymper väl mkt gör min smak.
Typiskt att jag inte lyckades få helt rätt grejer från början trots att jag ansträngde mig.
Men det får bli den rätta vägen framåt. Att jag aldrig satt en rotdosa förr är ju även det en brist som bör åtgärdas så nu blev det lite nya inköp.
Men det får bli den rätta vägen framåt. Att jag aldrig satt en rotdosa förr är ju även det en brist som bör åtgärdas så nu blev det lite nya inköp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder