Hej!

Behöver byta ut toalettstolen på gästtoaletten. Då slog det mig att det kanske skulle vara värt att sätta in en vägghängd toalett för att förenkla städning.

Toaletten har i dag våtrumsmatta med uppvik på golvet, och någon form av stänktålig tapet på väggarna.

Tanken är att montera en Gustavsberg hygienic flush på deras Trimont fixtur i en låda, då jag inte tänker renovera resten av toaletten nu.

Efter att ha läst på lite tänkte jag göra följande:
* Ta bort tapeten bakom lådan och sätta tätskikt.
* Montera balkar för fixturen. Tänkte mig nått i stil med hur MathiasS gjort i denna tråd https://www.byggahus.se/forum/badrum/1410-hur-lang-tid-tar-det-att-bygga-ett-badrum-bilder-3.html
* Bygga lådan av stålbalkar och våtrumsskivor (LUX?). Ser många bilder där låda och reglar ser ut att vara byggda av trä, men det känns bättre att inte ha något organiskt i detta utrymme.
* I botten av lådan monteras en plastbalja med utlopp framåt och en skvallerspalt längst ner på lådan. Golvet är ju redan tätt, men baljans jobb är att leda fram vattnet då golvet i sig saknar fall.
* Som ytskikt hade jag tänkt Fibo-Trespoo då det verkar mycket enklare än t.ex. kakel.

Nått jag glömt eller borde göra annorlunda?
Vad är ett lämpligt tätskikt på väggen? Då det bara är en lite yta vill ja ha något enkelt, helst utan att behöva montera något skyddande skikt som kakel ovanpå.
 
När jag byggde så rollade jag bara ett skikt på insidan kliito eller vad det hette.
Sen monterades fixtur som vattenbehållare satt i.
Mycket enkelt. Blir det läckage så rinner det ut på golvet.
Bäst tycker jag som vi har på andra toaletten.
Vägghängd fast med cistern på utsidan.
 
Har aldrig förstått alla som bygger vägghängd toalett genom att bygga en konstruktion/fixtur utanpå innerväggen... Om de ska vara vägghängt ska den fixture sitta dold innuti väggen.
Däremot vill man ju inte ha en sådan lösning den dagen mekaniken börjar strula inne I toaletten.
 
Redigerat:
TheGame skrev:
När jag byggde så rollade jag bara ett skikt på insidan.
Det var väl så jag också tänkt göra. Men jag har inte hittat nått tätskikt där detta är en godkänd metod. Tänkte att det kanske fanns något system/lösning jag inte lyckats hitta än.
 
Henrik.S skrev:
Det var väl så jag också tänkt göra. Men jag har inte hittat nått tätskikt där detta är en godkänd metod. Tänkte att det kanske fanns något system/lösning jag inte lyckats hitta än.
Godkänt eller inte huvudsaken det fungerar.
om man oroar sig för sånt ska man nog inte köra vägghängt :)
det är som alla våtrumssystem, det visade sig att nästan allt var icket godkänt här för ett tag sen.
 
H Henrik.S skrev:
* Montera balkar för fixturen. Tänkte mig nått i stil med hur MathiasS gjort i denna tråd [länk]
* Bygga lådan av stålbalkar och våtrumsskivor (LUX?). Ser många bilder där låda och reglar ser ut att vara byggda av trä, men det känns bättre att inte ha något organiskt i detta utrymme.
Hittade du några för ändamålet bra stålbalkar ? Jag håller på med samma sak men kan inte riktigt hitta några balkar + T-bult som jag vill använda. Tips på produkt/inköpsställe mottages tacksamt.
 
R Rolle85 skrev:
Har aldrig förstått alla som bygger vägghängd toalett genom att bygga en konstruktion/fixtur utanpå innerväggen... Om de ska vara vägghängt ska den fixture sitta dold innuti väggen.
Däremot vill man ju inte ha en sådan lösning den dagen mekaniken börjar strula inne I toaletten.
Det är ju för att få en hylla att ställa grejer på såklart
 
Nej tyvär hittade jag ingen bra lösning. Ja la projektet på is...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.