Jösses Amalia! Är man nu rädd för legionella så mäter man på utgående temperatur vid ett tappställe. Håller det där då 55 grader, så är ju tempen MINST 55 grader i beredaren ( I toppen iaf, där uttag sker)..

Ponera att släkten är på besök och flera personer duschar i en följd. Beredaren kanske inte hinner med att värma och sjunker från kanske 75 grader till 40 grader, och någon står och stirrar på termometern och spär på sin oro för legionella..

Termostatens bulb sitter i botten på beredaren. Är dock varmare i toppen på beredaren där man hämtar varmvattnet. Kan vara stor skillnad här.
Frågan är var man vill mäta? Det kallare vattnet i botten eller det varmare i toppen?
Som sagt så är det intressanta egentligen vad utgående temperatur visar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Är det någon som lyckats mäta temp i sin Nibe 300 än? :)

Jag går i samma tankar och fick tips om att gå in med en sensor i dykröret som sitter undertill. Man behöver bara lossa på plasthöljet där termostatvredet sitter, och leta upp dykröret. I dykröret sitter två givarkablar från termostaten, men det borde gå att få in ytterligare givare till min termometer.

Nu har jag fjärrstyrning på min vvb, som värmer under dygnets 8 billigaste timmar. Det räcker bra för mig, men vore toppen att dessutom se aktuell temperatur. Just nu letar jag efter en sensor som är tillräckligt smal för att få plats.

Länk till Nibes installatörshandbok:
Untitled (nibe.eu)
 
Redigerat:
C cymbal skrev:
Är det någon som lyckats mäta temp i sin Nibe 300 än? :)

Jag går i samma tankar och fick tips om att gå in med en sensor i dykröret som sitter undertill. Man behöver bara lossa på plasthöljet där termostatvredet sitter, och leta upp dykröret. I dykröret sitter två givarkablar från termostaten, men det borde gå att få in ytterligare givare till min termometer.

Nu har jag fjärrstyrning på min vvb, som värmer under dygnets 8 billigaste timmar. Det räcker bra för mig, men vore toppen att dessutom se aktuell temperatur. Just nu letar jag efter en sensor som är tillräckligt smal för att få plats.

Länk till Nibes installatörshandbok:
Untitled (nibe.eu)
@cymbal : Löste du inkoppling av en temperaturmäätare på din Nibe VVB? Jag har tänkt att koppla in smart styrning via Home assistant. För att styra strömmen har jag tänkt att använda
Effektmätare 3-faser med styrning av kontaktor, Shelly 3EM. Dock vore det bra att komplettera med en temperaturmätare som kan ge värden till Home assitant
 
  • Gilla
Ulf1
  • Laddar…
@Andlac Jag löste inlopplingen av temperaturmätare med hjälp av Shelly Uni och kompatibel givare. Se länk:
https://www.styrahem.se/p/898/paket-for-temperaturmatning-med-shelly-uni

Det största bekymret var hur givaren DS18B20 till Shelly Uni skylle få plats i dykröret på undersidan av varmvattenberedaren. Dykröret rymmer varmvattens egen givare, men sedan finns inte mycket plats över. Jag lyckades dock ta ut den befintliga givaren och stoppa tillbaka den igen tillsammans med DS18B20.

Nu vet jag lite mer om temperaturen, men skulle inte påstå att jag blir mycket klokare. Att mäta temperaturen i dykröret gör nog att jag tappar några grader i överföring. Dessutom mäts temperaturen i botten av tanken där det kallaste vattnet samlas.
 
  • Gilla
Hylman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.