J jonko skrev:
Jag hade också satsat på att palla upp från golvet och sen lägga en fog i lämplig färg mellan golv och skiva.
Jag hade ju hoppats över fogen förvisso för silikon som du då troligtvis avser drar fan bara till sig smuts och blir ful med tiden.
Jag hatar silikon och i badrum lägger jag det också väldigt sparsamt endast där det tyvärr måste läggas.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag hade ju hoppats över fogen förvisso för silikon som du då troligtvis avser drar fan bara till sig smuts och blir ful med tiden.
Jag hatar silikon och i badrum lägger jag det också väldigt sparsamt endast där det tyvärr måste läggas.
Någonting för att fylla upp utrymmet hade jag velat ha så det inte samlas smuts där under. vad jag fogat med hänger på golvbeläggning, klinkergolv så hade det nog kunnat bli samma fog som golvet, trägolv hyvla till en bit i samma träslag som golvet o.s.v.
 
J jonko skrev:
Någonting för att fylla upp utrymmet hade jag velat ha så det inte samlas smuts där under vad jag fogat med hänger på golvläggning, klinkergolv så hade det nog kunnat bli samma fog som golvet, trägolv hyvla till en bit i samma träslag som golvet o.s.v.
I detta fallet ser det ut att vara ett parkettgolv och den lilla smuts/damm som kan lägga sig under en granit som är 30x1050mm flyger ju bort när man dammsuger...
Det värsta jag vet är onödiga fogar och "list på list".
Missförstå mig rätt men det är typiskt hemmapul och ser mer ut som man försökt dölja ett misstag.
 
nzsc
Mmm... mina naturvetenskapliga beräkningar verkar stämma :crysmile:

2-3 mm blir det att palla upp ”vattenfallet” på båda sidor. Minst jobb verkar det bli med det alternativet.

Innan dess ska jag snickra ihop ramen återigen, dock kommer jag att använda lim tillsammans med skruvar. Detta eftersom enbart skruvarna visat sig inte hålla konstruktionsmässigt. Förslag på lim?

PL400 eller något annat? Finns en uppsjö för olika ändamål och även för samma slags material och ändamål verkar det finnas oändligt med alternativ.

Jag har t.ex. ännu inte förstått skillnaden mellan PL400, PL600 samt PL800. :thinking:

Funderade på PU204 som är ett s.k. PU-lim (polyuretan) avsett för trä och WD204/WD205 som även det är avsett för trä.

Nu syftar jag på ihoplimning av träreglar som står pall för köksön.

Stämmer bra Paul! Golvet är ekparkettgolv.
 
  • Måttband visar en höjd av cirka 7 mm mot en otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av granitbänkskant med tumstock för att uppskatta höjdjustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedmonterad köksö med träram och skenor ligger på ett ekparkettgolv, förberedd för limning och skruvning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nzsc nzsc skrev:
Mmm... mina naturvetenskapliga beräkningar verkar stämma :crysmile:

2-3 mm blir det att palla upp ”vattenfallet” på båda sidor. Minst jobb verkar det bli med det alternativet.

Innan dess ska jag snickra ihop ramen återigen, dock kommer jag att använda lim tillsammans med skruvar. Detta eftersom enbart skruvarna visat sig inte hålla konstruktionsmässigt. Förslag på lim?

PL400 eller något annat? Finns en uppsjö för olika ändamål och även för samma slags material och ändamål verkar det finnas oändligt med alternativ.

Jag har t.ex. ännu inte förstått skillnaden mellan PL400, PL600 samt PL800. :thinking:

Funderade på PU204 som är ett s.k. PU-lim (polyuretan) avsett för trä och WD204/WD205 som även det är avsett för trä.

Nu syftar jag på ihoplimning av träreglar som står pall för köksön.

Stämmer bra Paul! Golvet är ekparkettgolv.
Hur har du tänkt fästa de stående bitarna ?
Jag hade hållt dem på plats med klämtvingar och bara lagt en tunn sträng transparent silikon mellan stommarnas sidor och graniten såman med lätthet kan demontera om justering eller ändring kommer på tal.

Grymmaste limmet jag haft och göra med är Cascos Extremfix vilket är grymt hugg i.
Finns ett 2-k som heter Mitrebond som vi använder till t.ex krönlister och liknande för att få snygga och hållfasta geringar.
 
nzsc
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hur har du tänkt fästa de stående bitarna ?
Nu hänger jag dessvärre inte riktigt med på vad du menar. :thinking:
 
nzsc
Så här ser glipan ut om man pallar upp ”vattenfallet”. Här har jag använt distansbrickor på 2 mm. Den kommer upp i rätt höjd då, 895 mm.
 
  • Bänkskiva pallad upp med 2 mm distansbrickor för att nå höjd 895 mm, visande glipan mot golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa mellan arbetsbänk och vägg pallad upp med 2 mm distansbrickor, uppnår höjd 895 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en 2 mm glipa mellan en stenbänkskiva och en upphöjd yta i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av glipa i byggkonstruktion med distansbrickor, mätstock visar höjd på 895 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mörk bänkskiva pallad upp från ett ljusgolv med blå distansbrickor, glipa synlig vid övergången.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nzsc nzsc skrev:
Nu hänger jag dessvärre inte riktigt med på vad du menar. :thinking:
Du måste väl fästa de stående granitskivorna på något sätt menar jag ?
Själv hade jag då lagt en tunn sträng transparent silikon i vinkeln mellan stommens sida och graniten vilken sedan döljs av lådfronterna.

Svårt att förklara på annat sätt så jag hoppas du förstår hur jag menar.
 
nzsc
Nu är jag med på noterna! Stämmer bra. Var precis så jag planerade att göra också.

Dock har jag inte klurat ut med vad, d.v.s. om jag ska använda våtrumssilikon eller något annat. Men oavsett blir det en sträng på varje sida i vinkeln mellan stommen och graniten hela vägen nerifrån och uppåt. Får väl fråga de som gör detta dagligen, ex. Landernäs eller någon annan i Malmöområdet.
 
nzsc nzsc skrev:
Nu är jag med på noterna! Stämmer bra. Var precis så jag planerade att göra också.

Dock har jag inte klurat ut med vad, d.v.s. om jag ska använda våtrumssilikon eller något annat. Men oavsett blir det en sträng på varje sida i vinkeln mellan stommen och graniten hela vägen nerifrån och uppåt. Får väl fråga de som gör detta dagligen, ex. Landernäs eller någon annan i Malmöområdet.
Jasså du hör hemma här nere i metropolen Malmö...
Helt vanlig transparent silikon funkar kanon.
Det limmar vi ju toalettstolar med så det blir tillräckligt starkt men ändå lätt att skära bort vid behov.
 
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
nzsc
Såklart! Baserat på ditt användarnamn så är vi drygt en kvart ifrån varandra ;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.