S
Du kan också göra en enkel borrmall som jag beskrev tidigare.
 
C
pär h skrev:
Fin jigg men den gör bara att man slipper mäta in vart man ska borra. Det går lika bra att mäta själ och göra lite pennstreck och borra för hand.
Min erfarenhet är att det inte är helt snutet ur näsan att borra över en kant så där utan att borret hugger eller vandrar. Jiggen förhindrar ju detta genom en robust styrning av borret. Men jag kanske oroar mig i onödan.
 
Jag tror du oroar dig i onödan. Centrum ligger trots allt 11 mm in och det är bara bra att det är lite öppet i ena kanten. Då går det lättare att borra. Om du ändå tycker det känns olustigt så kläm dit en offerbit. Eller tillverka en styrning/jigg som skrivits om tidigare
 
C
cpalm skrev:
det lutar åt att jag ger mig på att försöka använda "pocket holes" istället.
Beställde Kreg mini-jiggen, som tyvärr tog ett par veckor att få hem.

Läste en del på olika forum m.m. där användare rapporterar varierande resultat med spånskiva. Jag använde enligt rekommendation Kregs egna Coarse-Thread 1 1/4"-skruv och resultatet blev långt över mina förväntningar.

Testade förstås först att göra några testfogar med spillbitar och det blir ett grymt starkt förband. Så från att ha varit lite småskeptisk får jag nog sälla mig till de som ger detta verktyg tummen upp!

Spånskiva med borrade hål gjorda med Kreg mini-jig för skapande av starka förband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.