A
Okej så en sotlucka, samt ett värmegaller under isf. Får höra vad sotaren säger.. Länken var bra hittade denna också.

http://www.hemmaprojekt.com/insatskamin.html

Sen undrar jag varför vissa kör röret delvis i skorsten och andra igenom hela skorstensmuren, är det bättre?
 
Plåtrör hela vägen in i rökgångarna gör nog alla, men om man väl inne tätar och avlutar plåtröret, eller drar plåtrör hela vägen upp till toppen av skorstenen, beror nog på om man har en funktionell/tät murad rökgångarna eller ej. Är rökgången tät och godkänd av sotarn, så finns ju ingen anledning att dra plåtrör hela vägen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
L
Kan du vara utan rör så är du hemma , med rör så värms inte skorstenstocken , det är den som ska vara källan till eftervärme
Så till vintern ska du elda lagom varje dag , då kommer stocken att hålla sig och sprida både värme och glädje för er
Tänk på mormor i skogen 2 ,hon eldade morgon och kväll i vedspisen , det värmde hela huset
stocken fick aldrig kallna
 
A
Ja hörde det av sotaren också, har bra skorstensmur för övrigt så det ska man utnyttja. Har iallafall bestämt mig för att göra detta själv! Kommer lägga upp bilder för uppföljning och tips :)

Kommer ha en värmegaller samt inspektionslucka för sotaren vid skarv av rör då dem rekommenderar detta.
 
A
Tagit bort spjättet nu.. MEN måste jag ta bort ramen också den sitter ju ungjuten och stör ju inte?!
 
Nä, bara rökröret får plats och kan tätas.
 
A
Skönt ja den får plats och skall en bit in också så den skall tätas lite längre fram
 
A
Thataaa besiktad och klar tack för all tips! Mycket sot och meck men gick bra!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
Obs ventilen e inte riktigt klar ännu;)
 
flippan83 skrev:
Thataaa besiktad och klar tack för all tips! Mycket sot och meck men gick bra!
Jättestiligt!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hur var det att sätta upp gallret?
Var inne på lokala Elda- butiken och han hade allt annat än gott att säga om det gallret.
Hur skruvade du i stenen? Plugg?
Vad kostade det?
 
A
S StevieGee skrev:
Hur var det att sätta upp gallret?
Var inne på lokala Elda- butiken och han hade allt annat än gott att säga om det gallret.
Hur skruvade du i stenen? Plugg?
Vad kostade det?
Ja fick också en del negativa åsikter kring gallret men med facit i hand så är det definitivt värt!
Blir verkligen snyggt med inramningen.
Principen e så att man fäster en "hyllfunktion" på vardera sida av spisen, och en på vardera sida på kamin med plåtskruv i plåten. Sen får man juxa så dem hamnar i rätt höjd. Jag fick ta ut kaminen några ggr för att mäta. Lite meck men det går. Sen finns det i hålen på hyllorna yta att justera dem upp eller ner.
Därefter så klickar man på ribborna som man kapar enklast med sticksåg(testade handsåg, Tiger såg,vinkelslip)

I teglet Borrade jag och hade plastplugg, kom på i efterhand att det finns risk att dem smälter lite :)

Men man får använda skruv mot sten direkt som man fick med men blev inte så denna gång.
 
Tack för infon.
 
A
S StevieGee skrev:
Tack för infon.
Lycka till!!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.