A
Ja som rubriken lyder, köpte en Contura i5 för "mässpris" och ska planera en montering av denna i vår öppna spis.

Bygganmälan m.m. finns.
Det som skall göras är :

På med anslutning
Montera varmluftgaller
Montera täckgaller
Finns ganska goda instruktioner på nätet och detta skall ju besiktas av en sotare innan man kan använda detta.

Jag sparar ca 5500 efter rot om jag gör det själv samt att jag skulle se det som ett roligt litet projekt.

Någon som har erfarenhet av detta? Svårighetsgrad m.m.? Vill höra lite innan jag bestämmer mig. Kaminen har jag hos mig.


Bif en bild på spisen
 
Ska du ha kvar utseendet på spisen? Det är ju lite pyssligt att montera galler och få det se ut som dom alltid suttit där.
 
A
Stefan N Stefan N skrev:
Ska du ha kvar utseendet på spisen? Det är ju lite pyssligt att montera galler och få det se ut som dom alltid suttit där.
Ja precis säg att jag har ca 7 resp 6 cm på vardera sida som skall täckas. Vet du hur dessa sitter? Sitter dem på kaminen eller på spisen?
Nått sånt här hade varit snyggt. Samtliga hantverkare kommenterar täckgallret, men hur svårt kan det vara?
 
  • Modern braskamin inbyggd i vit vägg med grått täckgaller runt om, eld synlig genom glaslucka.
Tänkte på dom som släpper ut värmen uppe mest.
 
  • Gilla
Axxen80
  • Laddar…
A
Jaha värmegallret? Jag har några extra tegelstenar och vinkelslip samt puts o grejer så man borde kunna anpassa detta så gott det går. går. Tror det finns i tegelstens storlek ish för att kunna anpassa detta?
Eller ska man skita i den? Känns som den har en bra funktion för övrigt.

Hur är det generellt med att montera en insats då? Behöver man öppna upp eller löser man det som det är?
 
Jag brukar öppna upp för att ansluta röret till skorsten, inge kul att göra underifrån.
 
  • Gilla
nihe008
  • Laddar…
När jag fick en isats monterad tidigare var hantverkaren noga med att ta bort det gamla spjället som enligt honom inte får vara kvar när det blir en insats. Det borde gå med tigersåg inne i rökgången om du når dit. Annars måste man ju hacka bort några stenar, då är det inte så lätt att få det snyggt igen.
 
  • Gilla
ullet
  • Laddar…
A
Okej bra tips, så man öppnar upp för att komma åt sätter dit insats först och jobbar sen igenom hålet med anslutning m.m.

Jag har ganska stort utrymme inuti men som ni säger svårt att förstå hur man ska få in allt täta osv underifrån..

Har ni någon bra länk till sida som säljer anslutning, fog osv?
 
flippan83 skrev:
Okej bra tips, så man öppnar upp för att komma åt sätter dit insats först och jobbar sen igenom hålet med anslutning m.m.

Jag har ganska stort utrymme inuti men som ni säger svårt att förstå hur man ska få in allt täta osv underifrån..

Har ni någon bra länk till sida som säljer anslutning, fog osv?
Jag har bara monterat en insats, Jötul tror jag. Men det fanns en monteringssats så man monterade rökröret först, sen in med insatsen och så kunde man släppa ner rökröret de sista centimetrarna för anslutning till insatsen.
 
A
Okej borde vara standard rör på samtliga beroende på diameter på stos.

Satte du in någon tilluftsanslutning? Samt använde du mineral ull som Tätning? Står i instruktionerna.. Och vad t ä tar man med annars
 
Jag struntade i tilluft, bor i självdragshus från innan husen blev helt täta. Jag knödde upp mineralull underifrån och fick fast en plåt under som höll det på plats. Men sen visste jag att sotarn ville ha sotlucka i skorstensmuren, alldeles ovanför där rökröret slutar i befintliga skorstenspipan, så där fick jag ju göra hål för sotlucka. Samtidigt la jag lite murbruk ovanpå mineralullen så det blev lagom fall/ övergång från skorstenspipa till rökrör och så där inte kunde bli någon större sotficka.
 
A
R Roundup skrev:
Jag struntade i tilluft, bor i självdragshus från innan husen blev helt täta. Jag knödde upp mineralull underifrån och fick fast en plåt under som höll det på plats. Men sen visste jag att sotarn ville ha sotlucka i skorstensmuren, alldeles ovanför där rökröret slutar i befintliga skorstenspipan, så där fick jag ju göra hål för sotlucka. Samtidigt la jag lite murbruk ovanpå mineralullen så det blev lagom fall/ övergång från skorstenspipa till rökrör och så där inte kunde bli någon större sotficka.
Okej, sotarn sotar inte genom kaminen typ? Utan gör det sidan om röret på insidan vart hålet är? Hur kommer man åt den? Har en jotul också fristående men där finns det en lucka i röret innan den går in i skorstensmuren.
 
En gammal murstock med öppen spis har ofta en så kallad kallrashylla, dvs en avsats i murstocken. Lämpligt är då att sätta sotningsluckan så sotaren genom den når att rensa kallrashyllan.
 
A
Ser bara spjällen men får titta lite runt kring , känns lite rörigt fortfarande. Kanske ska höra med en sotare vad dem säger också och vad som krävs exakt.

Annars blir jag några tusen kronor fattigare och tar in en hantverkare på detta..
 
Keddy har en enkel principbeskrivning:
http://www.keddy.se/wp-content/uploads/2014/05/SK-100-200-monteringsanvisning-1.pdf

Där står inget om sotlucka som man kan välja att sätta in genom att ta hål i murstocken, vanligtvis på framsidan, aningen ovanför där rökröret man stoppar upp i pipan hamnar. Jag var i förhand i kontakt med sotarn som skulle godkänna installationen efteråt, och det var han som krävde eller rekommenderade att sotlucka monterades.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.