Apropå förbrukningen så är drygt 2 säck helt ok för dina kvadrat.
100grader är rätt så låg rökgastemp dock..du kanske kör på lite för låg effekt? Håller du värmen bra i huset? Vid för låg rökgastemp riskerar man ju för svalt i toppen av skorstenen vilket kan leda till kondensproblem/skador.. Fast för att vara säker behöver man mäta en bit ner från toppen vid full drift. Rekommenderad temp är ju oftast 150-200grader.
 
Hej kör en Vedolux 40 med en brännare som ger 23 KW vilket ger vid nysotad panna ca. 130 grader och 1m ned i skorstenen 80 grader , så din 100 grader låter lite för mig för att hålla 80 grader där , går det att öka effekten ? annars har du köpt en för liten brännare, har en skorsten som heter SEM keramikrör med isolering du kanse har något liknade skorsten så då är det inget problem.
 
Svårt att få ut hög RGT när man har sån superpanna :D
 
17 KW i en Värmebaronens vedolux 40 ger en rökgastemp på 85 grader, så vad menar du v-g med att en Vidarus är en superpanna
 
Jag har försökt att täta alla fönster och dörrar så gått det går med nya tätningslister. Isoleringen är hyffsat bra på taket.
Brännaren står idag på ca 19Kw/h och när jag mätte sist uppe i skorstenen
så hade jag en temperatur på ca 50 grader 80 cm ner.
Men min skorsten är nybyggd för nått årsen med järnrör från toppen
ner till botten i 2 kanaler så vad jag har förstått så var det inte mycket att
oroa sig för vad det gäller temperaturen i toppen.

Min brännare är ju en Viking B16 som är just en 16Kw och det var OK
att öka effekten till runt 18-20 Kw men det var inte så bra att köra så MÅNGA timmar i sträck, min går runt 2-3 timmar åt gången har jag för mig.

Jag kan ta en bild vid nästa sotning hur det ser ut så kan ni få ett hum
om vad jag menar...

Mvh
Acke
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.