Hej

Idag har vi en viadrus 35KW med 1500 liter Ack och laddomat 21.
Vi har inte eldad länge men upptäckt att tiden kommer bli knapert då båda jobbar
långa dagar och ojämna dagar med hyffsade pendlingsavstånd och det tar idag ca 4 timmar att fylla tankarna från ca 35 grader till ca 95 grader...

Vi vill inte bergvärme dock funderat på Luftvärmepump men håller på att släppa den tanken också med anledningen av att om man inte eldar i äldre hus så ökar risken enormt med fuktskador då gamla hus ventilerar och torkar grunden från fukt...

Så då är det pellets som vart lösningen för oss tror jag varjefall och Viadrus återförsäljaren har tydligen nån sammarbete med Roslagsbrännare vilket kan vara en fördel...

Har ni nån erfarenhet kring denne brännare?

Jag har ju tänkt att bränna mot ack. så finns det några hinder och vad för temp bör man lägga sig på? Ska man försöka elda mot 90 grader som innan med ved eller ligga på ca 60-70 för att hålla varjefall de legoniella bakterierna borta?

Idag så hamnar vi ibland på 30 grader( Dag nr 2) i vattentemp och det är ju inte direkt lämpligt kanske...

Mvh
Acke
 
Det är fördelaktigt att köra med pelletsbrännaren mot ackumulatortank, då kan brännaren långa pass med optimal förbränning med kanske endast med 1 eller 2 uppstarter per dygn på vintern och mer sällan på sommaren

Mindre uppstartsförluster, och brännaren kan hela tiden gå på sin mest optimala inställning och mindre driftsstörningar

Du får alltså en lägre pelletsförbrukning med ackumulatortank än utan tank

Om jag inte missminner mig så kan du montera roslagsbrännaren själv och alla garantier gäller ändå, vissa tillverkar av brännare kräver installation av certifierad installatör för garantier

Man behöver inte vara raketingenjör för att hänga på en brännare och bygga ett pelletsförråd

70° i toppen/beredaren räcker för att ta kål på legionella

/R
 
Tjaba Roger

Tack för alla goa tipsen som vanligt...

Jag ska kolla med roslagsbrännaren så återkommer jag om vad det vart.

Mvh
Acke
 
tdacke skrev:
Tack för alla goa tipsen som vanligt...
d^_^b

/R
 
Nu har jag tittat på roslagsbrännaren och helt klart kommer det bli en sånn MEN
när jag pratade med återförsäljaren så nämnde han om ca 3 veckorsleveranstid!

En komplett system med skruv, förråd och brännare med styrning MOT acktack gick lös på 21500 kr.

Jag hittade på nätet en kille som skulle sälja sin utrustning som var bara 3 år gammal då han har bytt uppvärmningssystem MEN den finns inte styrningen MOT acktank,
dock så gick det att komplettera den med styrning för 2000 kr från återförsäljaren...

Killen vill ha 11500 kr för anläggningen och med styrning från återsförsäljaren kommer den att gå loss på 13500 för en 3 år gammal anläggning.

Men sen tillkommer frakten för det blir MINST 1000 på det så då är vi uppe i 14500 kr och en ny brännare UTAN förråd och styrning går på 16000 kr.

Hur göra?

Mvh
Acke
 
_ap_
köp nytt..
 
Jag skulle nog köpa nya grejer, då har du helgaranti på allt + full telefon-support

Prisskillnaden är så pass liten att den begagnade är inte ett alternativ tycker jag

/R
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hej

Jag är också inne på nytt men 3 veckors leveranstid är inte så roligt?

Mvh
Acke
 
C
Hur har du klarat dig hittills? 3 veckor till överlever du nog. Fortsätter du tveka är det snart uppe i 4 veckor. :)
 
Hahahah

Ja, alltså vi har ju eldat men nu börjar veden ta slut och jag har därmed behövt att ta ställning inom veckan om vi ska köpa ved eller byta inriktning så..

Jag räknade nämnligen bara på att om killen ville släppa på priset till 10000kr så
har jag ju isf både skruv, förråd och brännare för 11000 kr billigare en nytt.

Sen så behöver jag komplettera med styrning och plåten till luckan (Eller hur monterar man det annars?) och det går loss på ca 3000 kr + frakt.

Då har systemet kostat ca 14000 kr och det är isf 7000 kr i skillnad vilket bör je varjefall minst 2-2,5 ton pellets!!!

Plus att jag slipper vänta ca 3 veckor utan kan åka och hämta idag...

Så därför blir frågan om det finns risk för att de 7000 kr inte är värt att spara då det
kanske kommer problem som käkar upp kostnaden baserat på åldern på anläggningen ( inköpt 06)????

Mvh
Acke
 
Redigerat:
Jag är dåligt insatt i livslängden på en brännare och exakt vad som ev slits i dem, men det är säkert mycket avhängit på vad den suttit på för typ av panna och hur effektbehovet har varit

En panna med mycket lite vatten och endast vv-batteri så blir det ju hundra starter per dygn, ja varje gång någon rör en vvattenkran

På det sätt du ska ansluta mot ackumualtortank så kommer den att hålla/slitas otroligt lite

/R
 
Det står dessutom att pannan inte får köras under 60 graders drift.

Viadrus har heller inte mer än inlopp och utlopp så den är uteslutande avsedd för tank.
 
eller köp 1000liter till i tank istället för brännare och fortsätt med ved som är billigare

då eldar ni när ni kommer hem och sedan fyller ni på lite till innan sänggåendet

det blir iaf inte lika tidskritiskt att elda
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
snigeln skrev:
eller köp 1000liter till i tank istället för brännare och fortsätt med ved som är billigare

då eldar ni när ni kommer hem och sedan fyller ni på lite till innan sänggåendet

det blir iaf inte lika tidskritiskt att elda
Ja eller tids o temp styr en elpatron som kan puttra lite om man inte hinner hem o elda..;)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag tycker 11000 var för mycket. Annars är det inget problem att ansluta en brännare till en Viadrus panna. Kan du bara få upp ett fyrkantigt hål i pannluckan eller sätta en plåt i stället för luckan är du snart igång. Brännaren måste ha ingång för termostat och kanske kompletteras för acktanksstyrning.
En ganska ny brännare får du för mindre än halva priset av en ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.