P Pulsen74 skrev:
Hej blir det nå värme?
Absolut! Dock verkar den inte lagra så mycket värme när väl elden börjar slockna. Men det gör mig inget
 
Hej! Jag har hittat en sån här som jag också behöver få lite tillfixad om den ska kunna användas. De är ju så fina, skulle verkligen vilja ge den en chans, men är inte lika händig som ni. Har nån tips på nån man skulle kunna lämna den till för att få den lite fixad?
 
Är den inte på plats i huset utan står någon annanstans fritt uppställd, Är lite tung att flytta på med all sten. går att ta bort genom att lyfta. I övrigt kanske ett par foton på din kan vara bra.
 
  • Gilla
Sannaos
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är den inte på plats i huset utan står någon annanstans fritt uppställd, Är lite tung att flytta på med all sten. går att ta bort genom att lyfta. I övrigt kanske ett par foton på din kan vara bra.
Tack för svar!! Nej, den står fritt uppställd och är inte min ännu, men jag är sugen på att köpa den, om den går att fixa.. här är annonsbilderna. Den förvaras inomhus, inte ute som
På bilderna:)
 
  • Begagnad svart metallugn utomhus med öppen asklåda och gallerdörr laid på marken framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart rökugn står utomhus på bar mark, med synlig glasdörr och rostig sidohandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart, fristående vedeldad bastuugn med rostig pipa visas utomhus på bar mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart äldre vedspis uppställd utomhus med synliga rostfläckar och förvaringshylla under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en lika och det går att ta ut rökröret rakt upp och sätta ståltub som skorsten. Finns det en skorstensmur så går det jacka in den på den om någon pipa är ok och sitter rätt. Men som sagt , den ger ingen värme att tala om, bara mys mest.
 
  • Gilla
Sannaos
  • Laddar…
Mys utan jättemycket värme är bra här:) Har nån tips på om det finns nån man kan lämna den till för fixas till, om man inte klarar det själv?
 
En glasmästare ordnar det , kanske Rodani kommer in och kan ge måtten på glasen som hen beställde från
https://www.kaminglas.se/ , Inga större problem med att sätta dit dom, om inte tummarna sitter mitt i handen, kanske med hjälp från annan.

Edit ska till stugan i helgen, kan mäta dom då.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
En glasmästare ordnar det , kanske Rodani kommer in och kan ge måtten på glasen som hen beställde från
[länk] , Inga större problem med att sätta dit dom, om inte tummarna sitter mitt i handen, kanske med hjälp från annan.

Edit ska till stugan i helgen, kan mäta dom då.
Jag köpte dessa mått men rådet är att mäta själv. Sen köpte jag drevgarn på jula som jag la emellan falsen och glaset. En glasmästare hade förmodligen gjort annorlunda. Men sotaren tyckte det såg Ok ut och för mig funkar det..
 
  • Text som specificerar mått på värmebeständigt kaminglas, 4 mm tjocklek, tål 600°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu mätt glasen på min kamin och det är samma mått som Rodani har lagt in, angående tätgarn så är det hos mig en form av U-profil som sitter vikt över kanten på glaset. Går säkert att limma ett tjockare panngarn med 300 C silikon på plåten som glaset ska vila mot. I övrigt ingen aning om var det kan finnas. Produkten är ur marknaden, kanske någon kaminfirma kan tipsa.
 
Tack ändå för alla tips!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.