oscarwww oscarwww skrev:
jag vill ju ha ventilen precis vid kopplingen. Röret på bild går till handfatet och kommer slängas.

Kopplingens ända är ju formad. Behöver man kapa för att kunna få på en ventil på den utvändiga gängan?
Ens tanken på detta betyder att Du inte ska ge Dig på detta!
 
A Andy78 skrev:
Är det rörskarvar i golvnivå?
Nej, skarven sitter längre ner. Det verkar vara en väldigt lång koppling.
 
Förminskaren ska sitta på en Vatette-koppling med dy15. Dy måste alltså ha en stump av 13mm röret kvar där mellan.
 
  • Gilla
Allkonstnären
  • Laddar…
Krilleman
Kapa 13mm rören ca 10cm upp från golv och byt ut klämringen i valfri koppling som är 15mm från Vatette.

Tex en 15mm minikulventil som syns i bild!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Kapa 13mm rören ca 10cm upp från golv och byt ut klämringen i valfri koppling som är 15mm från Vatette.

Tex en 15mm minikulventil som syns i bild!
Det sluter inte riktigt tätt. Lin och pasta eller behövs också en stödhylsa?

Vattenkranans anslutning som läcker mot en vit vägg, möjligt tätning problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Vad är det för mutter som sitter direkt under minikulventilen? :thinking:

Lin & Locher är aldrig bra på klämringskopplingar.

Stödhylsa 13mm finns inte att frambringa vad jag vet.
Varit uppe på forumet förut:
[länk]
24mm ytterdia mutter som satt monterad på nån koppling till tvättstället.

24mm mutter på koppling under tvättstället med synliga korrosionsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Där passar inte kopplingen. Du skulle ha gjort som jag skrev och kapat rören ca 10cm ovan golv.
 
A
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Har samma problem i mitt hus, jag har förvisso rörmokare inbokad för andra jobb, men jag vill gärna köpa grejorna själv för att slippa dyra Ahlsell/Dahl-priser på dessa tilläggsarbeten. Det är egentligen inte pengarna utan principen att de har ockerpriser.

Jag behöver kulventiler till köksblandaren, ena röret är koppar 16mm, det andra är galvat 22mm. Blandaren har standard slätända (10mm?). Köper gärna sakerna på Hornbach som ju har Vatettes sortiment på hyllan.

Hur funkar förminskningar egentligen? Stoppar man i dom i ventilen och sen i med röret?
Du har alltså en montör bokad, sitter och frågar på bygga hus om material, det du vet inte hur grejer funkar samtidigt är du inte villig att betala hantverkaren för materialet, typisk privatare som tror att allt är gratis eller vill ha det de så
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Fairlane
Henrik Nordlander skrev:
samtidigt är du inte villig att betala hantverkaren för materialet, typisk privatare som tror att allt är gratis eller vill ha det de så
Jag tror att han är villig att betala för materialet, i och med att han är beredd att köpa det själv. Däremot kanske inte ärberedd att betala ett rejält överpris. Sen är han väl troligen beredd att betala för arbetstiden, eller?

Typiskt verklighetsfrånvänd hantverkare som tycker det är rimligt att använda grossistens hittepå-prislista mot slutkund.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Där passar inte kopplingen. Du skulle ha gjort som jag skrev och kapat rören ca 10cm ovan golv.
Aha, utvidgas röret efter böjen?
Förmodligen därför det inte sluter tätt.
 
Skånepöjk
Det borde ha blivit tätt. Har du använt pasta? ”Smack”.
Annars skruva av muttrarna, smörj gängorna, smörj klänningen. Skruva tillbaka allt. Läcker det dra åt lite extra.
Stödhylsa behövs inte.


Alltid bäst att gå på en raksträcka. Men har du ialf 3-4cm rakt rör efter böjen räcker det.
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Det borde ha blivit tätt. Har du använt pasta? ”Smack”.
Annars skruva av muttrarna, smörj gängorna, smörj klänningen. Skruva tillbaka allt. Läcker det dra åt lite extra.
Stödhylsa behövs inte.


Alltid bäst att gå på en raksträcka. Men har du ialf 3-4cm rakt rör efter böjen räcker det.
Har tyvärr bara unipak och lin hemma.

Är nedan också ett alternativ att lösa problemet utan att behöva kapa rörstump?

Det ser ut som klämringskopplingen har en förminskad ände från 15 eller 16 till 13, ytterdia ink gänga är 16mm.

Om jag kommer åt skarven där kopplingen sitter under golvet borde jag isf kunna byta denna mot en 15/15 koppling istället?

Till wc vatten funkade det plugga röret med en 15mm så kanske är samma med röret till kopplingen.
 
Såhär ser det ut undertill

Golvkonstruktion med träbjälkar, en synlig bult och byggspill i ett utrymme under golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.