Jag ska skruva fast Pusrusplattan i mina golvreglar nu o funderar lite på tjockleken på plasten på Purusplattan - den som skall skruvas fast i reglarna o sedan ligga under golvspånet. Den är ca 4 mm tjock. Om jag skruvar fast den i reglarna o sen lägger på golvspånet så kommer ju golvspånet lyftas upp och inte ligga emot reglarna runt brunnen - skare va så??? Det kan väl inte va meningen att man ska behöva fräsa ur reglarna eller spånet för att de skall kunna ligga plant?

Det skall sedan flytspacklas o kaklas på detta men känns lite dumt om inte spånet ligger mot reglarna helt?? :confused:

nån som vet?
 
  • 2012-04-25 16.09.58.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Korta svaret jo det skall fräsas/ huggas med stämjärn.
 
tack... men shit va värdelöst...:mad:
 
T
Du hade sluppit fräsningen om du hade tagit denna Purusplatta istället:

PUR7133683_Thumb.jpg
 
liggande 90 böj på avloppet är väl inget att föredra egentligen! Men bjälklag är trång så man få kompromissa lite : )
 
tank - tackar då vet ja till nästa gång :).. ja e newbie o de var min rörmokare som kom med den plattan ja nu har, han - trots att han e rörmokare på deltid sen många år - hade aldrig sett en sån här platta alls, han sa dom alltid brukar såga ut runt för brunnen å skippa plattan o alltså skruva den runda delen direkt i spånet bara..

nefcairion - inte funderat på byta namn? ;) återigen ja e newbie o kan inget, rörmokaren tyckte det såg bra ut så ja får lita på honom. jag vet inget om att de e dumt ha liggande 90gradare, men den ligger iaf inte helt platt.....
 
Om din röris inte sett en sådan platta så är han ingen riktig röris. Alltid i träbjälklag använda en platta som man fäster på bjälkar, för att brunnen skall sitta ordentligt. Även en ursågad spånplatta skulle förstärkts eftersom den inte bär tillräckligt utan upplag runt hålet.
 
T
Ja, aldrig böjar på 90 grader utan det är max 45 grader som gäller för avlopp!
 
känns ju mkt märkligt om han inte känner till dessa grejer... men bryter man mot någon regel om man har en 90krök sådär? gör det att man inte kan kalla det fackmannamässigt?? :S

sen undrar jag varför den modellen jag har ens existerar med tanke på kravet på nedfräsning..? Vill man inte alla dagar i veckan hellre välja den modellen du visar tank? (förutsatt att man känner till dess existens) för att spara ett arbetsmoment. Är min variant lite mer stabil eller? men om den andra modellen ändå e godkänd (tillräckligt stabil) så ser ja inte meningen med min modell...
 
Redigerat:
Krilleman
Den plattan du har lanserades -86, den nyare multi-plattan -08 men båda finns fortfarande att köpa...

Här är monteringsanvisning för den äldre varianten och för den nyare.
Båda gör dock samma sak, montage av brunn i träbjälklag!

och nej, jag skulle inte klassa liggandes 88,5º böj som fackmannamässigt.

Båda dina "problem" finns klart och tydligt med i säkervatten. Så jag vet inte riktigt vad din rörkrökare håller på med...
 
Redigerat:
skall helt ärligt säga att jag vet inte om det är en regel men jag har blivit upplärd "av ca 15 montörer" att aldrig lägga en 90 böj " en långböj kan vara ok"

Men min personliga åsikt är : Det kommer funka utmärkt, enda gången jag inte skulle ha det är om man har det direkt på en WC!
 
krilleman_215 skrev:
Den plattan du har lanserades -86, den nyare multi-plattan -08 men båda finns fortfarande att köpa...

och nej, jag skulle inte klassa liggandes 88,5º böj som fackmannamässigt.

Båda dina "problem" finns klart och tydligt med i säkervatten. Så jag vet inte riktigt vad din rörkrökare håller på med...
lite nyfiken angående plattan från -86! Varför säljs den fortfarande och när skall man använda den?
 
krilleman_215 skrev:
Den plattan du har lanserades -86, den nyare multi-plattan -08 men båda finns fortfarande att köpa...

och nej, jag skulle inte klassa liggandes 88,5º böj som fackmannamässigt.

Båda dina "problem" finns klart och tydligt med i säkervatten. Så jag vet inte riktigt vad din rörkrökare håller på med...
Dubbel "qoute" av dig nu men kommer ihåg när du skriver det att jag har läst det i Säkervattenkursen angående 90 gradig böj!, borde alltså onekligen läsa igenom det igen då minnet sviker! :surprised:



edit:

jag står fast i att om jag hade haft det "tajt" hemma och hade underlättat med en liggande 90 gradig så hade jag kört på ändå! My 2 cents!
 
Angående 90º böjen så skulle jag inte oroat mig över den även om man såklart väljer en annan lösning om det går.

Från en WC skulle jag aldrig koppla så, men en golbrunn i en dusch kan jag inte tänka mig innebär problem.
 
hmm... undrar om jag vågar följa era personliga åsikter och trots allt behålla 90-kröken... jag har ju ingen lust att göra om det hela, dessutom är det trångt ja, utan 90krök skulle de bli knöligt...

stör mej lite att inte röris nämnde det nåt.. han tryckte ihop de där rören på 3 minuter när han var på väg hem efter att ha böjt o lödit rör ett par timmar före det..

asså skit.. ska man behöva oroa sej för det där nu... det FÅR ju inte hända att de blir problem sen när badrummet e klart så man måste riva upp hela skiten.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.