Planen är att isolera utifrån. Inte helt färdigtänkt men typ:
1. bort med ytterpanel/papp.
2. regla ut 90mm.
3. lägga på isolering.
4. på med papp/ytterpanel.

Men först ska jag bli klar med dessa småjobb och få nya färska ROT-pengar :), klarar inte ett sånt jobb själv tror jag.
 
Nimajneb skrev:
Nja, om man ska ge sig på en större renovering så håller jag med dig när det kommer till ytterväggar men handlar det om att på innerväggar och man bara vill ha en bra yta att ytbehandla så funkar renoveringsgips jättebra direkt på tretexen. Visst kan man riva ner tretexen och sätta gipsskiva istället men det ger inte mycket mervärde...snarare merarbete.
Att däremot sätta vanligt gips på tretex leder ofta till merarbete vid dörrar och fönster.
Ja, precis. Hur gör man kring dörrar och fönster, man vill ju inte ha en tjockare vägg än innan.
Har samma dilemma med Treetex kontra gips som många andra här. Och kommer inte heller fram till vad som blir bäst trots alla kloka råd. Jag vill ju också ha en slät vägg med gips på mina råspontade väggar...
 
SBH skrev:
satsa på en västkustskiva. mycke bättre.
[länk]
[länk]
Kan man montera den på insidan med tro om man väljer att isolera inifrån?

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Byta texmexen mot plyfa/spån/osb + renoveringsgips bör ju fungera hyffsat, med hänsyn till dörr och fönsterfoder. Men vilket jobb...

Som flera skrivit, jag har själv satt 6mm gips på tretex med spontat virke under tretexen. Man får får vara lite försiktig när man skruvar men jag har inte upplevt "dina" problem. Är verkligen väggarna så krokiga/"håliga"/ojämna menar du?
 
Jag får nog välja ett av rummen som testobjekt helt enkelt. Tror ni det är bättre att försöka sätta 6mm gips på Treetexen än att riva ner all Treetex och sätta osb+gips? Sicket dilemma... Skitbra med rejälva väggar men det är ju inte helt problemfritt :)
 
Jag tilläggsisolerade mitt förra hus utifrån och ville därför bara få snygga ytskikt på väggarna (klädda med tretex) invändigt.
Jag skruvade (med skruvar som gick genom tretexen och in i sponten bakom) upp 13mm gips och det blev jättebra.
Renoveringsgips unviker jag att jobba med pga att de är sladdriga och svårare att skruva.
 
I min kåk från 20-talet är innerväggarna av spontat plank med trätex eller massonit på. Ytterväggarna är inifrån trätex-råspont-papper-spontat-plank-panel-isolering-panel. Sista lagret isolering och panel är inte orginal.

Fan vet om det är rätt enligt konstens alla regler, men följande har fungerat utmärkt för mig:

-Innervägg med trätex, någorlunda plan: Renoveringsgips rakt av. Lite försiktighet vid skruvning...

-Innervägg med massonit, ojämn trätexvägg: Riv ner masonit/trätex, leta upp vad som ger ojämnheten, oftast är det bara någon enstaka planka som slagit sig. Ge på den med snickaryxan så den blir i linje med resten eller byt ut. Montera så tunna "reglar" som möjligt på 60c/c för att få en rak vägg. Reglarna har jag oftast kluvit ur en bredare regel. På det gips. Bygger just inget alls jämfört med gamla väggen, men mycket jobb.

-Yttervägg (oavsett gammalt ytmaerial): Riv ner till spontade planken. Regla med liggande reglar och stående kortlingar på 60 c/c. Isolera. Avsluta med OSB och gips. Med 45mm reglar bygger detta ungefär som den gamla väggen. Där det går har jag använt 70 eller 95 reglar och motsvarande isolering. Denna metod låter kanske krånglig, men har gått förvånansvärt smidigt att använda.

Varför liggande reglar då? Jo, ingenting i mitt hus håller ihop de spontade planken i sidled mer än sponten och den liggande råsponten på insidan. Sponten är väll sådär i skick på vissa plankor. Invändiga råsponten vill jag ha bort för att få en tunnare vägg. Alltså reglar jag med liggande reglar för att binda ihop väggen längsmed, och slår in stående kortlingar för att ha något att skarva gipsen på.
 
Min tretex upplevde jag som för mjuk för 13mm gips.

Däremot satt jag renoveringsgips för någon helg sen (hade aldrig jobbat med det förut och trodde det bara var tunt "vanligt" gips) i ett rum med masonit på väggarna (gips rätt på masonit). Funkade väldigt bra!!! Renoveringsgips är mycket segare (har fibrer i sig i längsled ser man när man kapar).

Däremot hade jag en bit putsad vägg (murstock) där det var svårt att sätta gips, skruvarna tog väldigt ojämnt så jag limmade, skruvade och hamrade in skruv. Verkar sitta till slut...

Så jag tror att renoveringsgips funkar bättre direkt på tretex då vanligt gips blir för sprött och inte kan ta upp att underlaget ger vika lika mycket.

Förövrigt väldigt skönt med renoveringsgips där man kan hantera en 6x2700x900mm skivor utan för mycket bångel. Att dom är mjuka är ok eftersom dom är så sega och inte går av.

Hade jag gjort rummet idag skulle jag nog försökt med 6mm-gips och levt med ojämna väggar. Det blir faktiskt fint ändå... Och det är smidigt med att bara sätta dit 6mm tjocka lister som smyg (distans) så kan man använda vanliga foder runt fönster och dörrar.

Angående tilläggsisolering kommer jag nog haka på tipset från SBH med Västkustskivor. Mina ytterväggar är inifrån och ut gips-tretex-panel-papp- luftspalt-papp-stående plank 5cm-vindpapp-ytterpanel-lock. Så jag tänkte ta bort lock, ytterpanel och vindpapp och lägga dit typ 80mm väskustskiva och sen på med ny panel och lock igen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.