Bricco Bricco skrev:
Lade nytt tak hösten -23 och ser idag att det verkar vara stort parti som är mörkare och mindre gloss. Tankar?[bild]
Om det vore mitt skulle jag fundera på att måla det som förmodligen är en kapning/ ränndal till höger i bild, resten av taket ser väl helt normalt ut?
 
F fribygg skrev:
Om det vore mitt skulle jag fundera på att måla det som förmodligen är en kapning/ ränndal till höger i bild, resten av taket ser väl helt normalt ut?
Det ska göras.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du velat kunde du väl oxå köpt sådana?
Jag gillar variationen och livet man får med ett gammalt lertegel tak, men det är inte lika tätt som ett standard betongtak och kräver ju mer skicklighet vid läggningen förståss.

Har du pratat med takläggaren om dina problem?
Vet inte varför du envisas med att jag vill ha de billigare? Jag sa de billigare har jämnare kvalite än de dyrare Aerlox. Aerlox påminner mer om en tegelpanna i sin form. Väldigt fin panna. Tråden handlar om kvaliten på denna panna. Inget annat.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Bricco Bricco skrev:
Jag sa de billigare har jämnare kvalite än de dyrare Aerlox.
Bricco Bricco skrev:
Men jag tänkte inte att man ska få ett schackbräde när man betalar 3 gånger mer per panna är de billigaste pannorna i handeln.
Var dina pannor från samma batch?
 
F fribygg skrev:
Var dina pannor från samma batch?
Alla pannor kom levererade samtidigt på obrutna pallar tillhörande 1st order.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Bricco Bricco skrev:
Alla pannor kom levererade samtidigt på obrutna pallar tillhörande 1st order.
Har du frågat takläggaren och tillverkaren om variationen i utseende är normal?
 
F fribygg skrev:
Har du frågat takläggaren och tillverkaren om variationen i utseende är normal?
Har kontaktat tillverkaren som steg 1 för att om så ha som underlag mot firman som lagt taket om de verkar gjort fel.

Ingen annan som lagt Aerlox med samma ojämnhet i glans/finish?
 
Din takläggarfirma bör fixa detta snabbt och enkelt som jag ser det.

Jag hade inte heller accepterat detta resultat, det är en klockren reklamation till takläggningsfirman och ingen annan.

Ser ingen vits med att kontakta tillverkaren av takpannorna, det är takläggningsfirman som får ordna detta via sin leverantör.
 
  • Gilla
Bricco
  • Laddar…
Får väl göra det. Igen. Inte första missen de gjort om man säger så.

Men hur har man lagt ut pannorna så alla mörka landat i en fyrkant när det är ljusa längst ned.

Så lösningen är att de river upp mörka delen och sen tar pannor från glansiga delen och blandar och lägger tillbaka. Måste vara sjukt svårt att se resultatet då man ser det tydligast på håll och troligen inte alla när man står på taket och lägger dom.
 
Bricco Bricco skrev:
Får väl göra det. Igen. Inte första missen de gjort om man säger så.

Men hur har man lagt ut pannorna så alla mörka landat i en fyrkant när det är ljusa längst ned.

Så lösningen är att de river upp mörka delen och sen tar pannor från glansiga delen och blandar och lägger tillbaka. Måste vara sjukt svårt att se resultatet då man ser det tydligast på håll och troligen inte alla när man står på taket och lägger dom.
Det är ju jobbigt när taket är lagt men det är inget extrajobb att göra från början.... Som så mycket annat!😅🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.