Lade nytt tak hösten -23 och ser idag att det verkar vara stort parti som är mörkare och mindre gloss. Tankar? Nylagt tak från hösten 2023, med ett område som är mörkare och har mindre glans, synligt under klarblå himmel och träd i bakgrunden.
 
Annan batch med pannor ? Man ska väl blanda olika så att så t här inte uppstår? 🤔🤔🤔
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Annan batch med pannor ? Man ska väl blanda olika så att så t här inte uppstår? 🤔🤔🤔
Fast även om man blandar så blir det ju fläckigt men utspritt?

Alla pannor kom samtidigt på pallar och lades av firma.
 
Bricco Bricco skrev:
Fast även om man blandar så blir det ju fläckigt men utspritt?

Alla pannor kom samtidigt på pallar och lades av firma.
Det blir det om du vet om det och sitter och stirrar på taket men du hade aldrig gjort den här tråden om de hade blandat. Det är inget man tänker på....
 
Vet inte hur det är lagt då jag inte lade det själv. Men jag tänkte inte att man ska få ett schackbräde när man betalar 3 gånger mer per panna är de billigaste pannorna i handeln. Grannarna runt har 10kr Bender eller liknande och de är helt jämna i färg och variation.
 
R
Bricco Bricco skrev:
Vet inte hur det är lagt då jag inte lade det själv. Men jag tänkte inte att man ska få ett schackbräde när man betalar 3 gånger mer per panna är de billigaste pannorna i handeln. Grannarna runt har 10kr Bender eller liknande och de är helt jämna i färg och variation.
Om du är så missnöjd så får du reklamera produkten till företaget som du har köpt det ifrån..
 
  • Gilla
Bricco och 1 till
  • Laddar…
Bricco Bricco skrev:
Vet inte hur det är lagt då jag inte lade det själv. Men jag tänkte inte att man ska få ett schackbräde när man betalar 3 gånger mer per panna är de billigaste pannorna i handeln. Grannarna runt har 10kr Bender eller liknande och de är helt jämna i färg och variation.
Nä det hade inte blivit schack. Men i tillverkningen av byggmaterial finns det viss variation. Det är därför man blandar.....
Om du tycker det är för stor skillnad så får du klaga. Jag är inte säker på att du har något att komma med när det gäller variationen men du har definitivt nåt att komma med när det gäller hur det är lagt ...
 
  • Gilla
Bricco
  • Laddar…
Är jag för petig tro? 🤷‍♂️
 
Bricco Bricco skrev:
Är jag för petig tro? 🤷‍♂️
Det är omöjligt att svara på utan att vara på plats. Bilder kan bli hur som helst. Men det här problemet kan man undvika genom att blanda lådor/pallar och det är vad jag vet normalt att man gör så (blandar)....
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Bytte mitt tak 2019. La Benders Candor, har nu gått några år och mitt tak är fortfarande flammigt.
Min fru ser det knappt men jag stör mig än idag .
 
Bricco Bricco skrev:
Vet inte hur det är lagt då jag inte lade det själv. Men jag tänkte inte att man ska få ett schackbräde när man betalar 3 gånger mer per panna är de billigaste pannorna i handeln. Grannarna runt har 10kr Bender eller liknande och de är helt jämna i färg och variation.
Du kanske valde fel panna från fel tillverkare helt enkelt om grannarnas billiga standardpannor är snyggare?
Själv föredrar jag äkta lertegel med naturliga färgvariationer, dessutom tycker jag att lertegel åldras snyggare.
 
F fribygg skrev:
Du kanske valde fel panna från fel tillverkare helt enkelt om grannarnas billiga standardpannor är snyggare?
Själv föredrar jag äkta lertegel med naturliga färgvariationer, dessutom tycker jag att lertegel åldras snyggare.
Pannorna som valdes är riktigt fina. Gillar de verkligen. Kvalitetskontrollen från fabrik kan däremot ifrågasättas.
 
Bricco Bricco skrev:
Pannorna som valdes är riktigt fina. Gillar de verkligen. Kvalitetskontrollen från fabrik kan däremot ifrågasättas.
Trist att grannarnas billiga är snyggare.
 
F fribygg skrev:
Trist att grannarnas billiga är snyggare.
Definitivt inte snyggare. Däremot har de inte defekten dessa har.
 
Bricco Bricco skrev:
Grannarna runt har 10kr Bender eller liknande och de är helt jämna i färg och variation.
Om du velat kunde du väl oxå köpt sådana?
Jag gillar variationen och livet man får med ett gammalt lertegel tak, men det är inte lika tätt som ett standard betongtak och kräver ju mer skicklighet vid läggningen förståss.
Bricco Bricco skrev:
Definitivt inte snyggare. Däremot har de inte defekten dessa har.
Har du pratat med takläggaren om dina problem?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.