C Cerb skrev:
99,97% säker på att det är MMA på bilden då jag skruvade på likadana termostater förra vintern.
Fast det finns väl två varianter på termostaten som ser likadana ut?
Vet inte hur mycket det skiljer mellan m28-ventilerna. Det är ju iallafall tillräckligt för att det ska finnas adaptrar och olika termostater.
 
F frause skrev:
Fast det finns väl två varianter på termostaten som ser likadana ut?
Vet inte hur mycket det skiljer mellan m28-ventilerna. Det är ju iallafall tillräckligt för att det ska finnas adaptrar och olika termostater.
Den lekande muttern är annorlunda.
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
Något som dock är värt att notera är att dessa termostater finns i 2 versioner för MMA.

Ena har ett fabriksinställt reglerområde på 8-21grader,
Och den andra 8-28grader.

Den som går upp till 28grader har en skala 1-5 på termostaten.

TS har alltså termostaten som är reglerbar från fabrik inom 8-21grader så att om det var ~22 grader i rummet så är det inte speciellt underligt att termostaten stänger flödet när den monteras korrekt.
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad står det på änden av termostaten?
Själva radiatorn ser ut att vara en Purmo Thermopanel TP V4, då passar termostater från MMA rakt av
(MMA är numera en del av Purmo).
Termostat med märket Danfoss, grå, numrerade inställningar, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostatventil för radiator, vit, varumärke "Thermopanel", reglerknappar, metallrör, inomhusbelysning, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F frause skrev:
Ja, den kan ju vara trasig. Vad fick du för temperatur i rummet när termostaten var åtdragen och inställd på max (3?)?

Får du ett annat resultat med en termostat från ett annat rum?
Jag har inte maxat den än. Hela muttergrejen testade jag imorse så jag skruva upp den till 3 och checka igen imorgon.
 
Kashew Kashew skrev:
[bild][bild]
Då vart det bekräftat. Termostaten du har styper flödet vid maximalt 21 grader.

Dom ska dock gå att ändra att tillåta reglering upp till 28 grader istället.
 
C Cerb skrev:
Något som dock är värt att notera är att dessa termostater finns i 2 versioner för MMA.

Ena har ett fabriksinställt reglerområde på 8-21grader,
Och den andra 8-28grader.

Den som går upp till 28grader har en skala 1-5 på termostaten.

TS har alltså termostaten som är reglerbar från fabrik inom 8-21grader så att om det var ~22 grader i rummet så är det inte speciellt underligt att termostaten stänger flödet när den monteras korrekt.
C Cerb skrev:
Något som dock är värt att notera är att dessa termostater finns i 2 versioner för MMA.

Ena har ett fabriksinställt reglerområde på 8-21grader,
Och den andra 8-28grader.

Den som går upp till 28grader har en skala 1-5 på termostaten.

TS har alltså termostaten som är reglerbar från fabrik inom 8-21grader så att om det var ~22 grader i rummet så är det inte speciellt underligt att termostaten stänger flödet när den monteras korrekt.
Men detta är kruxet. Den röda fungerar inte med muttern hårt dragen. Den blås mutter på andra sidan växten är omöjlig att rubba. Termostaten kan vrida från snöflinga till tre och höra vattnet flöda.
 
  • Inomhus, växt i kruka, radiatorer markerade med blått och rött, gardiner, trägolv, del av soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju ut att vara samma raddar...annars, hade det varit olika ventiler skulle man kunna tänka sig att termostaterna blivit skiftade?
 
Vad händer om du skiftar termostaterna?
 
C Cerb skrev:
Vad händer om du skiftar termostaterna?
Jadu, jag riskerar att knäcka något sambon tappar förståndet ich anklagar mig för att ha förstört.hela.huset 😅
 
Kashew Kashew skrev:
Jadu, jag riskerar att knäcka något sambon tappar förståndet ich anklagar mig för att ha förstört.hela.huset 😅
Nej då.. kör på.. du kan inte sabba något
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det verkar som att 21° termostaten går att ställa om till 28°,
[länk]

28° verkar vara numrerad upp till 4,
[länk]
Den är har en skala till och med 5.
 
C Cerb skrev:
Nej då.. kör på.. du kan inte sabba något
Jag hoppar på detta imorgon.

Tack alla för engagemanget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.