Jag fångade ett par husmöss för typ 15 år sedan, när det var smällkallt (-30 eller kallare) och 1 meter snö.

Jag hade inte hjärta att släppa ut dem då, så jag satte dem i en tom bur jag hade stående tills vädret blev bättre. Det var cirka 8 mm mellan gallren i den buren, och det fanns inte en chans att de skulle kunna ta sig ur den. Detta var två honor, hanarna är större.

De blev snabbt så tama att de hoppade upp på gallret för att bli kliade på magen, så det var sorgligt när det var dags att släppa ut dem.
 
  • Gilla
  • Älska
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
11 mm.

 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
11 mm.

[media]
Snart hittar vi nån Polynesisk mikromus som klarar 5! Jag håller tummarna.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror att mössen inte kan ta sig igenom ett hål på 5 mm i någon väsentlig grad eller storlek på mus. Blev det tydligare för dig?
Det är skillnad på hål i trä eller metall och eftergivliga maskor i nät.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är skillnad på hål i trä eller metall och eftergivliga maskor i nät.
Är verkligen stålnät eftergivligt? Hur mycket?🤔
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
För den som inte orkar kolla videon eller ens de sista 30 sekunderna som jag gjorde så tar musen sig igenom 17 mm men inte 16,5 mm.

Tillägg: det innebär att hålet musen tar sig igenom är ungefär 10 gånger större än ett hål på 5mm som nämndes ovan.
Den där videon handlar inte om en husmus. Det är en annan art, troligen en amerikansk sådan. Dessutom ser den rejält övergödd ut.
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nu är det fem mm?
Snart säger du att det måste vara hermetiskt tätt så inte mössen antar gasform och sipprar in.
Det är väl rätt naturligt att man väljer en mindre maskstorlek än vad musen kan krångla sig igenom, för att vara på säkra sidan?
 
  • Gilla
Ruffeboy och 3 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Den där videon handlar inte om en husmus. Det är en annan art, troligen en amerikansk sådan. Dessutom ser den rejält övergödd ut.
Om du inte gillar videon så länka någon annan som du tycker passar bättre. Det är inte jag som påstått nåt.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du inte gillar videon så länka någon annan som du tycker passar bättre. Det är inte jag som påstått
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du inte gillar videon så länka någon annan som du tycker passar bättre. Det är inte jag som påstått nåt.
Jag gillade visst videon, den var mycket underhållande. Tyvärr saknade den helt relevans för diskussionen, eftersom den figurerande musen inte är en Mus musculus, dvs husmus, vilket är den art vi brukar ha problem med här i Sverige.

Jag har annat att göra än att försöka leta upp videor med husmus som testar olika stora hål. Däremot litar jag på att Anticimex vet vad de talar om. De har sysslat med bekämpning av skadedjur i Sverige i snart 90 år, så de har nog fog för vad de säger.
 
  • Gilla
Ruffeboy och 3 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Jag gillade visst videon, den var mycket underhållande. Tyvärr saknade den helt relevans för diskussionen, eftersom den figurerande musen inte är en Mus musculus, dvs husmus, vilket är den art vi brukar ha problem med här i Sverige.

Jag har annat att göra än att försöka leta upp videor med husmus som testar olika stora hål. Däremot litar jag på att Anticimex vet vad de talar om. De har sysslat med bekämpning av skadedjur i Sverige i snart 90 år, så de har nog fog för vad de säger.
Du menar företaget som har ekonomiska incitament att göra dig orolig för skadedjur? Jo tack, bra källa. Återkom om du hittar nån video med stöd för dina påståenden.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Rensade en el-central i lokala scoutstugan en gång i tiden. Där fanns en springa på 5mm mot väggen och den centralen var full med möss som inte gått elsäkerhetskursen... inga hål i väggen bakåt utan enbart springan att ta sig in i. Där var ju varmt och skönt inne tydligen.

Så visst tar de sig in i trånga utrymmen utan problem!
 
  • Gilla
  • Haha
Ruffeboy och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är verkligen stålnät eftergivligt? Hur mycket?🤔
Dels är nät av ståltråd givetvis eftergivliga. Dessutom är inte hålen runda, utan mer eller mindre rektangulära. En maskstorlek på 5 mm har en diagonal på ca 7 mm.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
F
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
För den som inte orkar kolla videon eller ens de sista 30 sekunderna som jag gjorde så tar musen sig igenom 17 mm men inte 16,5 mm.

Tillägg: det innebär att hålet musen tar sig igenom är ungefär 10 gånger större än ett hål på 5mm som nämndes ovan.
Rätt skall vara rätt….. 8,56ggr om man räknar som folk på 5mm nät vs 16,5mm hål.

Eller 6,3ggr om man räknar på 17mm hål och 6mm nät.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Dels är nät av ståltråd givetvis eftergivliga. Dessutom är inte hålen runda, utan mer eller mindre rektangulära. En maskstorlek på 5 mm har en diagonal på ca 7 mm.
Och en omkrets som ett 6,37mm runt hål.

Allt detta om maskhålet är 5mm. Ofta så är det center till center på trådarna, och då går det ju bort en halv millimeter eller så på maskan.
 
6-7mm hål behöver en mus för att kunna pressa sig igenom.

Det är skogsmöss vi har mest problem med, inte husmus.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.