Finns det inte ngn glad kemist som kan ge recept på hembryggt Snigefritt? Det är ju tydligen ngn järnsulfat eller något som är den aktiva ingridiensen...
 
Ja i NV skåne finns dom så det räcker och blir över iaf.. Hacka med spade är äckligt o jobbigt (att pricka..) o salt går bort för blommornas skull. Så min nya melodi from igår är 10 l hink med vatten o diskmedel samt 1 st grilltång :D Plockar alla jag kommer åt med tången o släger i hinken. dom vrider sig säkert plågsamt, men som många sagt innan.. jag har gett upp humaniteten för dessa slemäckel! Min plan är att gräva en grop i utkanten av tomten, där det inte stör.. o hälla ner "gegget" o gräva över. Så att inte polarna kommer o käkar upp liken alltså.
Ägg som ligger innuti när dom är döda, ska efter vad jag hört, inte kunna utvecklas utan dör.

Men apropå ägg.. eller vad det nu är.. nån mer än jag som noterat ett hål på ena sidan på sniglarna? o så är det som nåt vitt där inne.. kommer äggen ut ur huvet/halsen? *förvirrad*
 
Först ska jag väl erkänna att jag överdrev lite i min förra post: det är inte 500-1000 sniglar både morgon och kväll, utan det ungefärliga snittet för ett dygn med vädret vi haft på sistone.

Sedan undrar jag som HellaBella vad hålet i huvudet fyller för funktion?

Och kan någon försöka förklara för mig vad det är i våra trädgårdar som är så attraktivt för sniglarna?? Går man bara 20 meter upp i skogen så hittar jag endast kolsvarta, som jag uppfattar det "riktiga" skogssniglar, och definitivt inte samma mängd som på tomten.
Och dom verkar ju inte samlas runt några speciella växter, eller ens bär, utan dom sprider ut sig planlöst.
Om det är gräset som är så gott, varför ska dom då först korsa en grusplan på 5 meter, och sedan klättra upp på husväggar? Jag förstår det inte.

Och framför allt - var gömmer dom sig dagtid. Har försökt hitta gömmor, men inte lyckats så bra. Med den mängden vi pratar om borde man kunna hitta ganska många även dagtid, i gropar eller dylikt, men jag har inte lyckats med det.
 
japp vi behöver receptet så att vi kan starta cooperativ tillverkning, Weibulls etc är ju på tok för dyra.

.Henrik
 
Hålet är snigelns andningsöppning.
 
tallmilan skrev:
japp vi behöver receptet så att vi kan starta cooperativ tillverkning, Weibulls etc är ju på tok för dyra.

.Henrik
Hej..
Jo medlet e inte billigt.. iof så tror jag inte att det e weibulls som e så jätte dyra, utan företaget som importerar det..
Weibulls Snigelfritt e billigare än Importörens egna medel (Snigel Effekt) för oss handlare att köpa in..
Lustigt men sant..
 
Tack för info om hålet.

Titta Recept på mördarsnigeltoast

Läste det häromdagen i Sörmlands Nyheter, och som tur var fanns det på nätet.
Någon som är sugen...? :rolleyes:

Allvarligt talat - hur mycket pengar skulle ni kräva för att äta mördarsniglar à la Fear Factory?
 
Jag är oxå drabbad av dessa slajmiga kräk... Jag har försökt fundera lite "outside the box" som det heter. Kan man inte bygga en stängd kompost där man kastar i sniglar och gamla grenar och grejer, vad händer då? Först äter sniglarna upp löven, sedan grenarna, sedan varandra, sedan blir det slemmigt som attan, och sedan blir det jord :) Var faller min teori?

Annars är det nog en uppgift som passar mig, ett sisyfosarbete med en väl definierad fiende, jag ska vinna kriget, jag ska, jag ska, jag ska...
 
Bra inställning. Det behövs. Har dom väl fått (fot? slem?)fäste så är det bara att kämpa på.

Jag har hört talas om att kräftor gillar dom små slembollarna, men än så länge verkar det mest som det är en person som påstår detta. Jag har inte prövat själv.
 
haha, slemfäste, den var inte dum... jag skulle vilja se 50 signalkräftor krypa runt (baklänges?) i trädgården och jaga sniglar, det vore en syn för gudar...
 
Vi köpte Effekt på en vanlig trägårdsaffär. 1 kg kosta 189:- Lite dyrt kanske ni tycker men från att ha gått varje kväll och plockat ca 200 stycken mördarsniglar till att plocka kanske 5-10 stycken så tycker jag att det helt klart är värt det!

Lycka till!
 
http://tv4nyheterna.se/1.151130/nyheter/2007/08/06/hyrda_ankor_mumsar_mordarsniglar

http://www.sr.se/cgi-bin/malmo/nyheter/artikel.asp?artikel=1516842

Det kanske effektivaste sättet att bli av med sniglarna är att skaffa en anka. De äter sniglar med god aptit. En annan fördel med ankor är att de gödslar trädgårdslandet efterhand. Problemet kan vara att de även äter småplantor. I nysådda land kan de alltså bli lite väl effektiva.

http://www.odla.nu/artiklar/snigeltips_2.shtml

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20070719/KRISTIANSTAD/707190071/1002/RSS
 
Vi fiskade kräftor i helgen. Först funderade vi på att använda sniglar, men sedan tänkte vi att vi inte ville äta något som ätit sniglar.
Även kräftor från samma mjärde kan smaka väldigt olika, förmodligen beroende på vad dom ätit, alltså skulle man indirekt känna smaken av mördarsniglar. Nej tack. :)
 
Men meta aborre med mask är ok?
 
Ja, definitivt!

Och för att förtydliga - jag skulle inte ha några större problem att äta mask, om det verkligen knep. Däremot skulle det behöva gå väldigt långt innan jag ens skulle fundera på att äta en mördarsnigel. Det har förmodligen att göra med att maskar är nyttodjur, medan mördarsniglar inte är det.
Ett annat skäl är att maskar är kalas för fåglar, igelkottar etc, medan jag inte hittills inte sett ett enda djur som ätit mördarsniglar* (förutom andra mördarsniglar), det säger någonting om deras värde som föda.

* Myskankan undantagen. Men den är inte speciellt utbredd i Sörmland. Jag har inte sett ett enda exemplar "live" hittills.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.