Hej!

Tror att den blåa snigeldödarmaten heter "Snigelfritt" här.
Vi har också använt det och det verkar fungera rätt bra.

/pinebar
 
Mayia skrev:
Var kan jag köpa det? Jag vill åka direkt imorgonbitti och inhandla detta mirakelmedel!
Weibulls Snigelfritt finns att köpa på bla Maxi ICA, Coop Forum och Växus. På ICA och Coop är det några tior billigare per kg
 
lottentott skrev:
Hur går det till? Hur kan snigelmos fortplanta sig?Ja, det undrar jag oxå? :surprised:

Jag läste det på en hemsida om enbart mördarsniglar där de hade en hel lista på tips och not to do! ;)
Tror de kan ha syftat på att de äter upp gamla kompisar om de kommer över dem och därigenom blir de fler... men vad vet jag :-?
 
bebben skrev:
Så här! [bild]
Är detta en typisk mördarsnigel ?

Har i år massor av sniglar som ser längre och mer orange ut än denna  :p 

Släppte förra årte ut 20 vinbergssnäckor, har inte sett röken av dom i år.......  R.I.P  :'(


 
Läste tidigare i tråden om någon som provat med att bygga ett elstängsel med två parallella blankledningar på plankor kopplat till ett batterie. Tyvärr så kortslöt den första kamikazesnigeln och drog ur krämen ur batteriet.


Min fråga är ifall någon har prövat någon liknande konstruktion fast med ett vanligt elstängsel för kreatur?
Den utrustningen borde klara av att ta dö på sniglarna utan att ta slut för snabbt. Och skulle det medföra att batteriet som driver manicken så kan man alltid koppla på en batteriladdare...

/Farbror Melker
 
Problemet med eltråd blir att när den första snigeln bränner upp sig klarar nästa att krypa över kadavret ... detta problem diskuterades livligt i annat forum för flera år sedan och tyvärr verkar idén inte funka.

Jag inbillar mig att de nya snigelgiften fungerar bättre. Annars är handplockning det mest effektiva - om inte vidare trevligt.

 
H
Huanamig!!
Jag avskyr oxå dessa små odjur. De äter ju sönder det mesta,
har hört talas om allt från att klippa dem, salta dem och öl-ttricket.

Men jag ska nog oxå sikta in mig på de där blåkornen.
Sen e det bara att hoppas att ryktet sprider sig till de andra "killer"-sniglarna i området.
Så att dessa i fortsättningen oxå kan hålla sig borta från min trädgård [smiley=rolleyes.gif]
 
Farbror Melker skrev:
Läste tidigare i tråden om någon som provat med att bygga ett elstängsel med två parallella blankledningar på plankor kopplat till ett batterie. Tyvärr så kortslöt den första kamikazesnigeln och drog ur krämen ur batteriet.


Min fråga är ifall någon har prövat någon liknande konstruktion fast med ett vanligt elstängsel för kreatur?
Den utrustningen borde klara av att ta dö på sniglarna utan att ta slut för snabbt. Och skulle det medföra att batteriet som driver manicken så kan man alltid koppla på en batteriladdare...

/Farbror Melker
Nu blev det testat i "skarpt" läge s.a.s  :cool:

Då jag i våras upptäckte att gräsklipparen inte ville fungera som tänkt så lånade jag ett gäng får och stängslade in halva tomten, skulle nu i mörkret ut å ge dom vatten och lite korn+pellets, staketet var strömlöst, men vid stängselaggregatet blixtrade det och slog överslag i duktiga tag  :surprised:

Ja vad har hänt...........en mördarsnigelsjäkel låg rätt över elanslutningarna  :surprised: :surprised:

Efter att ha smakat 6000V så var den synnerligen livlös  thumbsup.gif
 
Oj oj oj, minst sagt ;D
 
Hej och URK....
Ytterligare ett offer för dessa makabra kräk.
Bor i Flen, mitt i Södermanland.
Vi har aldrig någonsin tidigare varit utsatta för snigelinvasion, men denna höst är tomten belamrad av kräken.
Jag tycker själv att det är väldigt äckligt att ta ihjäl dem, så min man har varje kväll tagit trädgårdspaden i handen, och kluvit de han hittat. Det kan röra sig om ett trettiotal om dan.
Skator har vi gott om, så jag antar att de får sig ett ordentligt skrovmål av dessa snigellik.
Blev så glad när jag läste här på forumet om dessa blåa korn. Ska genast shoppa dem.

Men vi håller ihop va?
Tillsammans är vi starka (om än inte inte fler...)
Måste väl finnas nå´t sätt att utrota dem?

// Fia
 
RenoVera skrev:
Måste väl finnas nå´t sätt att utrota dem?
Nä - utrota lär du inte kunna göra. Men du kan decimera snigelstammen med råden nedan. Tyvärr får vi nog leva med dessa slajmiga otäckingar.
 
Jag lägger sniglarna i en tom färgburk med tätslutande lock och ställer den i frysen. Enkelt och okladdigt. Dessutom måste det ju vara relativt smärtfritt gentemot salt och sluggits. Inte för att jag bryr mig men...

www.snigelbromsen.sesäljer ett komplett elstängselpaket men jag vet ingen som har provat.
 
Jag började i höstas med att bara hacka ihjäl dom med en spade. Att samla in dom blir för kladdigt. :eek:

Rimligvis så borde det effektivt om man har lite tålamod. Visst att dom lockar till sig nya sniglar, men efter ett tag så borde det ju avta om man håller spaden i gång? Jag menar, hur långt anstränger sig egentligen en snigel för att få kalasa på en gammal kompis? Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.