Hur många här inne har problem med dessa äcklopäcklon!

Skulle vara intressant att höra var i landet ni bor (jag tänker på utbredningen)
samt hur ni gör för att bli av med dom.

Jag kör klippmetoden, kan ta uppemot 200 st på en kväll :surprised:, jag är så himla trött på detta...

Dom äter upp ALLT, mina praktriddarsporrar, inköpta på Sofiero förra året är nu ett minne blott...

/Malin som bor utanför GBG
 
Bor i Göteborg och har än så länge inte några vidare problem med mördarsniglar. Det verkar som att det funkar ganska bra om man plockar bort dom, och inte låter dom ligga kvar. Låter man dom ligga kvar så kommer det bara fler dit och käkar...
 
Hej,

Bor i Stockholm, plockar 10-20 st varje kväll. Nu är det små bebisar man får leta efter också, de är inte så lätt att se.
Jag har tyckt det varit så läbbigt att klippa dem, så jag har hält salt på dem. Då blir de alldeles slemmiga. Dagen efter har de torkat. Men eftersom salt förstör växtligheten så har jag tagit fram stora spaden och klyver de i mitten. Har läst på ett annat form att skator tycker att de är mums att äta.
Man måste komma fram med ett supermedel snart, för de blir fler än man hinner plocka. Och det spelar ingen roll hur många man själv plockar när grannarna inte gör det.

/Christina
 
Hejsan!

Jag bor i Göteborg och vi har massinvasion!!!!

Första året vi bodde i huset så åt de upp precis allt - de tillochmed krälade tvärs över fönstren! :surprised:

Sedan köpte vi ett mirakelmedel från England som heter "Sluggits", små blåa korn som de små krälen bara älskar men förintar dem! Ha, Ha, Ha!!! Jag sprider dem runt huset utanför min tomt så de inte ens kommer in på vår tomt....funkar superbra!!! ;)
 
Det finns ett sätt som ska fungera bra sägs det.

Tag en större burk som du gräver ner i marken så att överkanten kommer i liv med kringliggande mark. Fyll burken till hälften med öl. Avvakta.

Öl ska tydligen vara jättegott för sniglarna och när de känner lukten av öl så följer de den. De klättrar ner i burken och drunknar i öl. Om det funkar så verkar det vara ett rätt så "o-äckligt" sätt att ta död på sniglarna.
 
"Ölburk" fungerar men det är hyfast äckligt att tömma burkarna på fyllesniglar och dessutom måste man tömma/byta öl rätt ofta. Men... det fungerar så vitt jag har sett.

Mor min har testat sådana där blåa korn som de ska gilla men som förstör aptiten men det verkar inte hjälpa. Kanske de engleska kornen är starkare. Hon har återgått till att klippa dem och tar något hundratal per dag... nackdelen med att odla en massa gottis i trädgården antar jag.

Själv har jag sluppit rätt mycket av sniglarna. Vi har mycket grodor och paddor och de kanske käkar upp bebisarna och den spanska sidan av släkten plockar vinbärssnäckorna. *Bläää*

Det finns någon anksort (snatteranka?) som tydligen är bra på att röja sniglar och då får man ju ägg också.
 
Hur ser dessa mördarsniglar ut?

Jocke
 
Så här!
 
  • 12_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Höns alternativt ankor?
 
Myskanka är det som gillar mördarsniglar!! :)

Det kanske finns någon som hyr ut sådana över sommaren.....ekologisk och bra bekämpning :D

Trampa skall man iallafall undika för då fortplantar de sig.... :surprised:
 
lottentott skrev:
Trampa skall man iallafall undika för då fortplantar de sig.... :surprised:
Hur går det till? Hur kan snigelmos fortplanta sig?
 
Haha vilken rolig tråd! Fast jag vet hur äckliga dom är, min bror i örebro har massor av dom, flytta längre norr vetja, då slipper man dom!
 
Manberg skrev:
flytta längre norr vetja, då slipper man dom!
Nä, dom har redan passerat Umeågränsen.
 
yonna skrev:
[quote author=Manberg link=1148377718/0#11 date=1148494847] flytta längre norr vetja, då slipper man dom!
Nä, dom har redan passerat Umeågränsen.
[/quote]

Är det sant!! Men dom kan väl inte vara lika stora som i södra sverige? Jag blir ju livrädd varje gång jag ser dom där, i alla fall dom svarta, tror ju att det är huggormar först...huvva!
 
Robert_Maria skrev:
[quote author=lottentott link=1148377718/0#9 date=1148488693]Trampa skall man iallafall undika för då fortplantar de sig.... :surprised:
Hur går det till? Hur kan snigelmos fortplanta sig?[/quote]

Ja, det undrar jag oxå? :surprised:

Jag läste det på en hemsida om enbart mördarsniglar där de hade en hel lista på tips och not to do! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.