Nej, vinbärssnäckor är förhållandevis små i maten, och dessutom lite kräsna. Möjligen kan du behöva freda salladen och kålen.
 
Salt är ingen idé, det blir dyrt i längden och är definitivt inte bra för trädgården, de flesta växter dör av för mycket salt. När Kartago ödelades plöjde romarna ned salt i åkrarna...Hur som helst, metoden som experterna förespråkar är: plocka och klipp av huvudet. Avlivning genom infrysning funkar också. Tidsödande, men håller nere antalet. Vill man locka sniglarna till vissa punkter i trädgården, lägg några avlivade sniglar i en hög och gå tillbaka regelbundet och plocka artfränderna som samlas till kalas.

/ama
 
Misse_o_Mojje skrev:
24 Volt?
HÄll en liter soppa på dem och sätt fyr på skiten.. ;)
 
Lurvnos skrev:
Nej, vinbärssnäckor är förhållandevis små i maten, och dessutom lite kräsna. Möjligen kan du behöva freda salladen och kålen.

Vinbärssnäckor är jätte goda ;D
 
MrElliott skrev:
En näve kinapuffar? :)
Hagelbössa? 8)

Allvarligt. Om man samlar i hink. Och de är kannibaler. .....! Bara fortsätta att lägga i samma hink. De försvinner ju av sig själva. Jäkligt rått, men billigt med tanke på priset för salt.

Mvh
Lars
 
När vi köpte vårt hus i juli förra året hade inte en buske klippts på 10 år och gräsmattan inte på 2 år. Det var ett veritabelt snigelparadis. Jag vet att frugan samla ihop 4 fulla ica kassar med sniglar en helg! (Jag tror hon bara slängde som i soptunnan… :-X)

Vi dränerade runt hela huset, en dränering närmast huset och en en bit ifrån för att ta vatten vrån en backe. Mycke gräs försvann… Vi klippte också ner kopiösa mängder buskar och träd (30 minilastbilar till tippen!) Flyttade på många träd och buskar och plantor (Ifrån huset.) Det blev lite kalt men nu har rötterna tagit sej och det börjar bli grönt igen.

Hur som helst! Vi har dock bara hittat enstaka sniglar nu!

Så ett effektivt sätt är att gräva upp tomten, bort med gräs, klipp ner alla buskar och så blir Ni av med sniglarna! ;D ;D ;D

mvh plexi
 
jureit skrev:
"Det kanske effektivaste sättet att bli av med sniglarna är att skaffa en anka. De äter sniglar med god aptit. En annan fördel med ankor är att de gödslar trädgårdslandet efterhand. Problemet kan vara att de även äter småplantor. I nysådda land kan de alltså bli lite väl effektiva."

Finns mer tips att läsa: [länk]

Och här är tydligen en riktigt snigeldräpare: [länk]
Undrar vad som kommer ut i andra ändan på ankorna efter att ha tuggat i sig 50 st sniglar på en dag...? ;)
 
jureit skrev:
Har jag fattat fel eller? Jag hade för mig att det var just välskötta tomter som Mördarsniglarna gillade?
De som avgör är nog mängden växter som sniglarna tycker om att äta. Trädgården har varit mycket välskött innan förra ägarna med mängder av olika trädgårdsväxter. Vi hittar nu varje dag något nytt som vi inte sett tidigare och som inte kunde komma fram i djungeln.

mvh plexi
 
R
Lurvnos skrev:
En bekant har satt upp ett snigel-elstängsel med gott resultat.  Längs tomtgränsen, utom mot gatan, sitter en stående 1x4". På dess krön finns två rader med spikar, mellan vilka det är fastsatt en blanktråd så det ser ut som en liten järnväg. 24 volt från en transformator för utomhusbelysning mellan trådarna, och fällan är gillrad!
24V skadar varken människor eller katter, men sniglar är så slemmiga och leder ström fint, så de blir stekta :'(
Dock får man ta en patrullrunda ibland och plocka bort kadavren, då nästa invasionstrupp ohämmat kryper över den stupade kompisen...
Jag undrar vad som händer när det blir fullt med sniglar mellan trådarna? Kan inte resistansen mellan trådarna bli så låg att det blir mer eller mindre kortslutning?
 
Angående ankorna kan man läsa följande om dem. Citat "Personligen anser jag att myskankans förmåga att äta sniglar är överdriven. Min erfarenhet säger att de hellre äter vanliga skogssniglar. Så, myskankan är ingen snigelätarmaskin. Det är i stort sätt bara de fullvuxna ankorna som kan äta stora sniglar och då klarar de bara några stycken åt gången, sedan slemmar strupen igen. Däremot är både unga och vuxna myskankor bra på att äta mindre sniglar. Det kan vara en bra kompromiss att låta ankorna ta alla små sniglar och snigelägg, och själv plocka de stora sniglarna." "Myskankorna är ofta lösa i magen, det är en del av myskankornas försvarsmekanism. När de känner sig hotade sänder de ut en illaluktande stråle bajs och det kan till slut bli rätt grisigt där myskankan drar fram. Jag tycker inte att det gör så mycket om de skitar ner gräsmattan. Det är bara att ta fram trädgårdsslangen och spola av den" slut på citat. Citaten var hämtade från http://annika.liljegren.org/information.html Vill med detta bara ge er som funderar på myskankan att fundera lite till innan ni köper dem.

Jag brukar ta torra grenar som jag vässar och sedan går ut och spetsar sniglarna på. Slänger sedan de som jag hittat på någon undanskymd plats. Det blir då garanterat så att de sniglar jag inte sett dras till dessa och kommer för att käka upp dem. Nästa snigelsafari som jag går på inleds därför med att spetsa dessa kannibaler som håller på att frossa på sina kompisar. Snigelproblemen har gjort att jag anpassat min trädgård till dem. Grönsakslandet är numera gräsmatta. Tagetes kan man helt glömma då det verkar vara mina sniglars favorit. Att gå barfota är inte att tänka på utom när det är riktigt soligt och torrt :(
 
quote:
"Jag undrar vad som händer när det blir fullt med sniglar mellan trådarna? Kan inte resistansen mellan trådarna bli så låg att det blir mer eller mindre kortslutning? "

Mja, transformatorn behöver kunna leverera några ampere. Då blir det varmt i snigelfläsket, vattnet kokar bort och snigeln slutar leda stöm. Men visst får man rensa trådarna emellanåt.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.