Vi köpte huset i juli 2011.
Badrummet renoverades av förra ägaren, via entreprenad, 2007.
Inga fel med badrummet påträffades vid besiktningen i februari 2010.
Jag böt badrumsskåpet i samband med att vi flyttade in. Det är plastmatta på väggarna. Under denna endast enkelgips, ingen plyfa eller liknande bakom gipset. Badrumsskåpet sattes upp av mig med hjälp av mollys för enkelgips (2 st).
Min fru märker häromdagen att badrumsskåpet hänger snett. Jag skruvar loss det och ser att den högra mollysen har börjat tränga nedåt i gipset, precis som att man har mycket tunga saker i badrumsskåpet. Mattan har också släppt från gipset.
Mollysen jag använde ska klara 40kg vardera om man hänger något med hjälp av dom rakt nedåt. Sitter dom på en vägg har dom tydligen högre belastningsförmåga.
Har ett likadant badrumsskåp i den "lila" toan som renoverade på precis samma sätt med exakt samma förutsättningar som det "stora" badrummet. Där har detta inte inträffat.
Kan det vara så att gipset var i dåligt skick och inte klarade belastningen av ett något större badrumsskåp än det som satt där tidigare, (naturligtvis i andra hål än det jag nu satte upp)? Ska detta verkligen kunna hända? Jag har ju för guds skull mycket stora (köks)skåp fyllda med pärmar i kontoret uppsatta på samma sätt och där sitter allt som det ska.

Tacksam för konkreta svar som kan hjälpa mig i dessa ärenden.
 
Nja. För att påvisa att det är ett dolt fel så måste du påvisa vad felet är och att badrumsskåpet ramlar ner är inte tillräckligt. Dessutom är jag rätt säker (men andra med bättre kunskap) på att badrumsskåp och liknande skall skruvas i regler. (men det är inte så lätt när man byter dem - jag vet)

Vad får dig att tro att något är fel? Molly är ju en nödlösning när det saknas reglar att skruva i....
 
Jag är inte säker på att jag förstår.

Du skruvar upp ett skåp, misslyckas, och vill få det till ett dolt fel som föregående ägare ska stå för?

Hmmmm.....
 
Jag fattar inte heller? Vad har förra husägaren med det här att göra?
 
Ni hann före, hur i hela friden ska detta kunna vara ett dolt fel?

Att det är enkelgips handlar ju bara om att det inte är utfört med bästa kvalitet i materialvalen kanske, men det är typ lika mycket dolt fel som att det var IKEA-kök och inte Kvänum.

Skulle alltså förra ägaren få stå för att det var klurigt att skruva molly i enkelgips?

Om jag skulle gå på förra ägaren om minsta skruv som inte satt som den borde, herregud, jag skulle få sluta på jobbet för att sitta hemma o ringa i princip.

På det här forumet brukar massiva hussvampsangrepp i krypgrunden avfärdas som icke dolt fel med himla-med-ögonen-smileys och allt, på den nivån är det.

/A
 
Redigerat:
Ja man slutar då aldrig att förvånas... Så fort det är något som inte är som man har hoppats på så hamnar frågan under "är det här dolt fel", och 9 av 10 gånger är svaret nej.

Lite OT men ändå... Skulle vilja skicka en passning till alla som är mäklare, upplys köparen om undersökningsplikten.
 
Redigerat:
Jag förstår eran idé om att jag verkar vara lite "korkad". Tanken är inte att detta skulle kunna vara ett dolt fel eller inte. Min fråga är snarare om det kan föreligga någon orsak till varför gipset var/är/blev så pass skört och om det kan med den minsta anledning kunna ha något med den renovering den förra ägaren utförde genom entreprenad.
Jag kan mycket väl ha gjort något fel själv när jag satte upp detta skåp, absolut, alla är vi mänskliga och kan faktiskt göra fel. Men om jag nu ska "försvara" mig, så har jag många gånger var illa tvungen att använda mig av mollys, och aldrig har jag råkat ut för detta. En god vän till familjen som är snickare har aldrig sett detta "fenomen" tidigare. Hans konkreta svar var att gipset är i dåligt skick, antagligen för att vid renoveringen så revs troligtvis det gamla ytskiktet ner och det sattes upp ny matta på det gamla gipset. Det skulle kunna ha försvagat gipsskivan i och med att dom troligtvis rev ner det gamla ytskiktet.

Jag vill absolut inte få detta att "bli" ett dolt fel, jag vill bara att allt ska gå rätt till, inte ställa till med någon scen eller för den delen, möjlig irritation, ilska eller hat bland detta forums medlemmar.
Jag trodde nivån på svaren kunde hållas på en högre nivå här, speciellt då medelåldern borde vara relativt hög för ett sådant här forum.
 
Hade du doppat o fyllt mollyn med silikon?
 
Nimajneb skrev:
Hade du doppat o fyllt mollyn med silikon?
Ja, silikon för våtrum användes.
 
O
JAg förstår frågan, om gipsskivan kan ha blivit försvagad och det skulle vara ett dolt fel?
Då bör man alltså börja med att ta fram BKR´s regler från 2007 så ser vi vad som är rätt eller fel i själva konstruktionen. Dock är jag inte säker på att detta är ett dolt fel, för frågan är vad är egentligen felet?
Det borde vara om konstruktionen inte är korrekt utförd enligt 2007 års regler. Inte huruvida en gipsskiva kan hålla upp ett badrumsskåp. Om allt är gjort enligt de reglerna som fanns då så tror jag inte att du kan få till dolt fel, med hänvisning till att gipset var försvagat, om det inte bereror på fukt vill säga...
 
Jag tror inte man kan utgå ifrån att varje kvadratmillimeter på gipsskivorna ska vara 100% intakta. Det kan mycket väl vara som du gissar, att det finns en skada på gipset just där du försökte få dit en molly. Det ska väldigt mycket till för att få detta till ett dolt fel; väggarna ska verkligen vara i ett dåligt skick och inte hålla för normal användning.
Men du har en poäng; teoretisk skulle det kunna vara ett dolt fel att underliggande gipsskivor är trasiga.
 
En del gipsskivor är rent ut sagt för tradiga att försöka fästa något i, att skära dem känns som att skära fuktig gips. Tyvärr väljer en del att använda dem ändå eftersom de är nån krona billigare och de är enligt nån europastandard så det är faktiskt inget fel på dem så.

/Kent
 
Att hänga upp inventarier/möbler i Molly borde vara totalförbjudet!!!!
Opponera att det kryper ett barn på golvet när skåpet släpper!

Om det är reglat korrekt finns det minst en regel att sätta en rejäl skruv i som tar lasten, infästningen i spegeln får man helt enkelt anpassa.....
 
Redigerat:
Molly fungerar utmärkt att hänga saker i. Sen att det blir fula hål efter dem är en annan sak.

TS måste ju kolla upp närmare vad som har hänt. Det kan ju vara så att det råkade vara en lite skada på gipset precis där han drog Mollyn. Men det kan ju också vara en läcka bakom gipset, som har blött upp det. Så det är nog bättre att undersöka den riktiga väggen i första hand, än att fråga okända människor på Internet vad som är fel.
 
P
Vad exakt utfördes vid badrumsrenoveringen 2007? Är gipset i väggarna bytt 2007? Är gipset kvar sedan tidigare? Var orsaken till renoveringen fuktskador? Var den underliggande gipsskivans kartong fuktskadad? Har kartongen släppt från gipset? Är gipsskivorna ej bytta fastän de var fuktskadade? Att kategoriskt utesluta dolda fel verkar förhastat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.