Det luktar mögel på vår toa ibland. Jag tror att det luktar ur översvämningshålet i vårt handfat. Har luktat i både golvbrunnen och gjort rent vattenlåset i handfatet. Har försökt spraya in rengöringsmedel i översvämningsskyddet utan någon särskild framgång. Det är ju liksom svårt att komma åt där i.

Någon mer som har samma problem? Vad brukar ni göra för att få bort lukten?

Är det ett vanligt problem för folk?

ImageUploadedByByggahus.se1387126041.562522.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har samma problem, ibland.
Brukar med jämna mellanrum skölja med vatten i förebyggande syfte. Efter att jag började med det händer det inte lika ofta.
Ett tips är att skruva loss bottenventilen i handfatet (altså inte bara rör och vattenlås) och rengöra ordentligt. Där kan samlas mycket gegga som är svårt att få bort annars.
/Fredrik/
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Samma här (men det är nog alger som luktar). Jag skiter i det helt enkelt.
 
Visst luktar det på toaletten, men inte mögel. Då brukar det vara dags att rensa.
 
fahlis skrev:
Visst luktar det på toaletten, men inte mögel. Då brukar det vara dags att rensa.
Hur rensar man i översvämningsskyddet?!
 
  • Gilla
Melinda_e
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Hur rensar man i översvämningsskyddet?!
Bra fråga.

Är det ens möjligt att skruva bort den här ventilen..?

ImageUploadedByByggahus.se1387131473.504435.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I golvbrunnen luktar det sunk, den måste ju rensas ibland. Det är en annan doft ur handfatet, och det är mögelgift tycker jag. Jag har helst fel förstås.... :)
 
magda136 skrev:
Bra fråga.

Är det ens möjligt att skruva bort den här ventilen..?

[bild]
Det ska gå, men hos mig sitter den hårdare än jag är stark...
 
magda136 skrev:
Bra fråga.

Är det ens möjligt att skruva bort den här ventilen..?

[bild]
Ja, det borde gå. De ventiler jag känner till sitter men en skruv/pinnbult och mutter undertill handfatet. Det är liksom två delar som är sammandragna med bulten, och mellan överdelen och undedelen mynnar översvämningsskyddet ut. Hmm svårt att förklara, hoppas ngn fattar vad jag menar. ;)
 
Bilden är något otydlig men är det inte en insexnyckel som skall användas i centrumhålet?
 
fbg skrev:
Ja, det borde gå. De ventiler jag känner till sitter men en skruv/pinnbult och mutter undertill handfatet. Det är liksom två delar som är sammandragna med bulten, och mellan överdelen och undedelen mynnar översvämningsskyddet ut. Hmm svårt att förklara, hoppas ngn fattar vad jag menar. ;)
Så man måste plocka bort vattenlåset för att komma åt mutter, eller..?
 
roland53 skrev:
Bilden är något otydlig men är det inte en insexnyckel som skall användas i centrumhålet?
Du har så rätt, så rätt! Ibland vill jag ju bara kramas när jag får hjälp :)

Måste vattenlåset tömmas innan man ger sig på och meckar.....? Kanske lika bra för säkerhets skull.
 
Ja, då har du en bit att åka, bor i Skåne. För du tänkte väl leverera den personligen? :rolleyes:
 
Det bästa är ju att koppla loss alla rör och tvätta dem ordentligt. Cilit Bang fungerar kanon på dyligt gegg!
 
roland53 skrev:
Ja, då har du en bit att åka, bor i Skåne. För du tänkte väl leverera den personligen? :rolleyes:
Alla kramar levereras personligen :) men du kanske skulle bli förvånad/besvärad/full i skratt när du träffar mig ;)

///Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.