Jag förstår och har loggat sedan i höstas, aldrig under 90%
 
OK, i "höstas" borde det rimligtvis ha varit varmare, säg 10 grader, och då "borde" din vind ha möglat vid 90% RH kan man tycka...???? För oavsett om vinden har stort eller litet luftombyte, ligger det konstant över 90% så gör det, hur mycket/lite du än vädrar ju.

Eller så är det fel på loggern!

Nä, men skämt åsido, jag är faktiskt svarslös. Jag kan sväva ut i utläggningar om virkets benägenhet att mögla och annat mysko men... Nä, jag vet faktiskt inte.
 
Problemet är ju inte högt Rh egentligen, det är bara en indikation på att något är osunt. Problemet är att man får kondensutfall (som rimfrost när det är kallt) som sedan gör virket fuktigt när det tinar. Det tar sedan veckor/månader att torka och under den tiden hinner möglet gro. Att bara ventilera ut fuktig luft går snabbt, men när fukten fångas i form av fuktigt virke, ja det är då problemen börjar.
 
Njae... är det verkligen rätt det? Krävs det "fritt" (alltså kondenserat) vatten för att mögel ska kunna växa? Min uppfattningen är att hög RH + värme så får man mögeltillväxt även om den inte finns kondens. Eller...?
 
Om jag fattar Consensus rätt så menar han att om fukten finns i form av hög RH så kan den snabbt vädras ut men om den kondenserat finns den kvar mycket längre tid = större risk för mögel.
 
Apan_Ola skrev:
Njae... är det verkligen rätt det? Krävs det "fritt" (alltså kondenserat) vatten för att mögel ska kunna växa? Min uppfattningen är att hög RH + värme så får man mögeltillväxt även om den inte finns kondens. Eller...?
Det jag försöker säga är att luft möglar inte, men det gör trä. Det är alltså fuktkvoten i trä som räknas i slutändan.

Om vattnet i luften aldrig kondenserar så överförs ju ingen fukt från luften tilll virket. Det är därför en varm murstock kan rädda en kallvind eftersom den värmer upp luften (varm luft kan bära mer vatten innan vattnet i luften kondenserar).

Men den dagen man får rimfrost (alltså fruset vatten) på köldbryggorna där uppe, ja då har man fångat fukt som senare tränger in i träet och ökar dess fuktkvot.
 
Consensus skrev:
Om vattnet i luften aldrig kondenserar så överförs ju ingen fukt från luften tilll virket. Det är därför en varm murstock kan rädda en kallvind eftersom den värmer upp luften (varm luft kan bära mer vatten innan vattnet i luften kondenserar).
Om jag ska vara riktigt besserwisser-ig så har du faktiskt fel. Fuktkvoten i virket kan visst variera beroende på RH och temperatur, helt utan kondensation. Det krävs alltså inte vatten i flytande form för att fukta upp virket, rent tekniskt.

Däremot är det möjligt att hög RH utan kondens inte räcker för mögeltillväxt.
 
Ja du har rätt förstås. Men fuktkvoten får sig en riktig kick uppåt när vatten kondenserar direkt mot träet och det är då möglet brukar komma.
 
Hur ska man tänka när hela huset är som en kallvind?
Jag menar, ett hus som står ouppvärmt på vintern?

Jag brukar dra upp ventilerna till max och öppna från rummen ut till vindstrappan. Utifrån vad jag har läst här får jag för mig att kanske borde jag stänga ventilerna så att inte den fuktiga utomhusluften kommer in? Men, å andra sidan är min erfarenhet att det gärna blir mögel i stängda utrymmen..... Vad tror ni, öppna eller stängda ventiler i det här fallet?
 
Jag blir ju helt nojig av att läsa här då vi tänkt oss att isolera och inreda vinden så småningom..

Huset är från -54 med självdrag och förr olja nu pellets som eldas.
Vinden är kall som attan och hela huset är...ska vi kalla det...mycket väl ventilerat ;)
I alla fall, taket är hur fräscht som helst, bjälklagets isolering har jag inte tittat närmre på, med det ser ut som att dom slängt på lite extra islering bitvis, glasfiber pappomsluten. Troligtvis i samband med detta -> Vinden är idag inredd och rejält uppvärmd+isolerad i gavlarna av huset så att säga. Dessa 2 rum har inte tak till fullhöjd utan är 2 'lådor' som står där uppe.

En gissning på vad som skulle hända om man skickar upp en luftspalt under råsponten, isolerar, sätter innertak och värmer upp?
 
Redigerat:
Ja-a du, det är rena lotteriet. Den värme som du får från murstocken minskar ju radikalt i de avlägsna takstolsfacken. Värst är nästan att inte kunna veta hur det ser ut när allt blir inbyggt. Där kan ju bli mögel.

Jag skulle då aldrig inreda en vind utan att lägga isoleringen utanför råsponten.
 
Danne031 skrev:
Jag blir ju helt nojig av att läsa här då vi tänkt oss att isolera och inreda vinden så småningom..

Huset är från -54 med självdrag och förr olja nu pellets som eldas.
Vinden är kall som attan och hela huset är...ska vi kalla det...mycket väl ventilerat ;)
I alla fall, taket är hur fräscht som helst, bjälklagets isolering har jag inte tittat närmre på, med det ser ut som att dom slängt på lite extra islering bitvis, glasfiber pappomsluten. Troligtvis i samband med detta -> Vinden är idag inredd och rejält uppvärmd+isolerad i gavlarna av huset så att säga. Dessa 2 rum har inte tak till fullhöjd utan är 2 'lådor' som står där uppe.

En gissning på vad som skulle hända om man skickar upp en luftspalt under råsponten, isolerar, sätter innertak och värmer upp?
Det ska inte vara några problem med att du tar reda på de utrymmen som finns på vinden, men du måste vara noggrann med utförandet. Att lägga isoleringen på utsidan av råsponten är säkert ett bra sätt, men , kostnaderna måste bli relevanta. Mitt förlag är att se till att ha ca 25 mm spalt i takfoten genom 2 st läkt i varje utrymme mellan takstolarna som skruvas på insidan av råsponten, genomskruva/spika ej pappen på utsidan, montera en GU gips mellan takstolarna som hindrar isoleringen att täppa igen ventutrymmet (25 mm) isolera taket i två skikt med bruten köldbrygga, plast om utrymmet skall vara uppvärmt hela året annars ingen. Utvändigt i nocken monterar du luftventiler i varje fack, finns på ex Clas Olsson i flerpack, du borrar med dosfräs 70-80 mm, finns beskrivet i förpackningen. Du kan nu sova lugnt i din fina vindsvåning
 
Mmmm.... Det är många som sätter in sk "mögelstoppers" som får mögeltillväxt istället för tvärtom.

Det finns alltså ingen som helst garanti för att mer ventilation leder till mindre mögelrisk. Många har erfarit att det är precis tvärtom.

Risken är att man bygger utrymmen där balansen mellan fukt, luftflöden och temperatur är så känslig att ingen kan uttala sig om det blir gynnsamt för mögeltillväxt eller inte.

Jag anser att man inte ska ta risker, speciellt inte att bygga in risker i utrymmen som aldrig kan inspektera. Man ska bygga felsäkert, det har Sveriges Byggindustri aldrig fattat, utan man matar ut riskkonstruktion efter riskkonstruktion på marknaden och tar aldrig mer ansvar än runt hörnet. Kallvindar är inte ett unikt fall. Fasader med puts direkt på cellplast är precis samma sak. Man tar en helt onödig risk som i slutändan drabbar fastighetsägare och de boende.
 
Har man tilluften dubellt så stor som avluftningen, i detta fall 25x1200 mm i takfoten och 70-80 mm diam i nocken, får man ett drag som vid ett takfallsmått på ca 4-6 m blir som en hårfläkt
 
pirk, kan du inte lägga av med att påstå att det inte möglar sålänge det är tillräckligt luftdrag? Dessa teorier är felaktiga helt enkelt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.