Och till er som funderar på altan så nära mark, fundera på marksten istället. Garanterat mögelfritt ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Montera pappremsor på reglarnas översida dubbelt så breda som reglarna innan du skruvar trallen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hasse Nygårds Hasse Nygårds skrev:
Nej Nej Nej inte linolja, det är ju rena rama smörgåsbordet för mögelsvampen, då gör ni bara det värre,helt fel rekommendation.

Behandla i stället med Jape Prick-Fri som både dödar möglet och har en preventiv verkan.
Linolja som får härda ger mindre fäste för mögel än obehandlat trä och som jag skrev så behandlar man trät först mot mögel. Problemet med linolja är om det läggs på i tjocka lager som därför inte blir genomhärdade.
Fast är man orolig så blanda med tjära eller välj en helt annan produkt.
 
Sluta nojja, Jag har byggt altaner med obehandlat virke i 30år, hela min husresa har alla stommar till altaner byggds med obehandlade reglar och plank

Samtliga står fortfarande, En del med regelverket liggande direkt mot marken.

Får det bara torka med jämna mellanrum så ruttnar det aldrig
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Står du ut med lukten så behandla med trätjära en varm och torr dag. Håller i ”tusen år”.
Om inte blir en behandling med rå linolja mycket bra.
 
Nissens
bHANS bHANS skrev:
Sluta nojja, Jag har byggt altaner med obehandlat virke i 30år, hela min husresa har alla stommar till altaner byggds med obehandlade reglar och plank

Samtliga står fortfarande, En del med regelverket liggande direkt mot marken.

Får det bara torka med jämna mellanrum så ruttnar det aldrig
Rätt märkligt påstående. Alla som bygger tex jakttorn vet vilken enorm skillnad det är på obehandlat och tryckimpregnerat virke.

Om dina altaner är byggda av kärnvirke kan det möjligtvis stämma, men vanligt obehandlat virke ruttnar inom några år.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Rätt märkligt påstående. Alla som bygger tex jakttorn vet vilken enorm skillnad det är på obehandlat och tryckimpregnerat virke.

Om dina altaner är byggda av kärnvirke kan det möjligtvis stämma, men vanligt obehandlat virke ruttnar inom några år.
jag tror det igentligen inte ör en diskussion.
Folk som tror man kan bygga med vanligt obehandlat virke som altan mot mark har ingen aning.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Aunty skrev:
jag tror det igentligen inte ör en diskussion.
Folk som tror man kan bygga med vanligt obehandlat virke som altan mot mark har ingen aning.
Mot mark är ju värst, men även fritt från mark har det en kortare livslängd. Det vet alla som provat på riktigt.
 
Minnie Mesola
Nissens Nissens skrev:
Mot mark är ju värst, men även fritt från mark har det en kortare livslängd. Det vet alla som provat på riktigt.
Det har det. Men, jag byggde en större kaninburrastgård av överblivet virke för tio/femton år sedan och det är fortfarande i hyfsat skick. Vår olika uppfattning beror nog på såväl virkeskvalité som byggteknik.

Minnie
 
Nissens
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Det har det. Men, jag byggde en större kaninburrastgård av överblivet virke för tio/femton år sedan och det är fortfarande i hyfsat skick. Vår olika uppfattning beror nog på såväl virkeskvalité som byggteknik.

Minnie
Om du stoppat obehandlat virke i backen så kan det absolut inte vara i bra skick efter 10-15 år.

Jag har byggt massor genom åren, och jag pratar om vanlig byggkvalitet på reglar och panelbrädor. Pga erfarenheterna bygger jag enbart med tryckimpregnerat utomhus sedan en längre tid tillbaka. Träpanel till fasad målar jag självklart.

Dagens träpanel är så långt ifrån kärnvirke man kan komma, rena svampen med långt mellan årsringarna.
 
Minnie Mesola
Nissens Nissens skrev:
Om du stoppat obehandlat virke i backen så kan det absolut inte vara i bra skick efter 10-15 år.
Och vem har påstått det? Namn och adress på minst en.

Minnie
 
A
Nissens Nissens skrev:
Om du stoppat obehandlat virke i backen så kan det absolut inte vara i bra skick efter 10-15 år.

Jag har byggt massor genom åren, och jag pratar om vanlig byggkvalitet på reglar och panelbrädor. Pga erfarenheterna bygger jag enbart med tryckimpregnerat utomhus sedan en längre tid tillbaka. Träpanel till fasad målar jag självklart.

Dagens träpanel är så långt ifrån kärnvirke man kan komma, rena svampen med långt mellan årsringarna.
mm finns ju en anledning att AMA samt Svenskt trä och Skogsindustrierna till och med rekommenderar/tillåter tryckt virke i syllar inomhus nu.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
A
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Och vem har påstått det? Namn och adress på minst en.

Minnie
du skriver ju det?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Och vem har påstått det? Namn och adress på minst en.

Minnie
Att bygga en stor ”kaninburrastgård” utan att den rör marken känns märkligt. Men den kanske hänger i luften?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
man får väl tycka att RISE är en relativ säker objektiv källa om deras forskning säger följande
Observera att nedanstående är för Kärnved till och med.
Tryckt virke klarar sig utan problem över 20 år i kontakt med marken och då är det inte kärnved

Tabell 13 Naturlig beständighet i markkontakt hos kärnved för olika träslag

Träslag Förväntad varaktighet i markkontakt (år)
Al, björk, gran mindre än 5
Furu, lärk 5-10
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.