Senaste veckorna har vi fått mögel runt altandörren (gummilisten) och på tröskeln. Det har varit helt blött på handtaget också varje morgon då jag öppnat för att vädra. Även ytterdörrens handtag har varit helt blött.
Min man har försökt lugna mig att det beror på kylan men nu bad jag honom kolla FTX:en och den var avstängd! Vi har inte stängt av den men batteriet i fjärrkontrollen var slut, men det kan väl inte göra att den stängs av?
Nu då vi satte igång den igen så fick vi efter en liten stund larm "rotor av", så vi fick starta om den igen.
Mycket tacksam om någon kan svara på mina funderingar.
1) Är det något fel på FTX:en eftersom den stänger av sig själv så att vi bör ta hit en reparatör?
2) Kan det ha blivit fuktskador på vårt hus? Bör jag kolla upp det på något sätt?
3) Hur får jag bort möglet som sitter runt gummiolisterna på altandörren? Det går inte att torka av med vanligt rengöringsmedel.
 
  • Gilla
RobDeValt och 1 till
  • Laddar…
det är bäst att öppna ventilationsaggregatet och titta, kan vara drivrem som gått av eller hoppat ur sitt läge.
Råkade själv ut för samma en gång, remmen hade blivigt slapp och for av ett drivhjul
 
  • Gilla
H_kan@88 och 4 till
  • Laddar…
Tack för svar! Tvvärr verkar det inte vara felet för den har (nog) ingen drivrem (Heru 130). Däremot var filtren helt blöta och de hade droppat en massa vatten, det var 1 cm högt vatten i den "kammare" där filtren ligger, Vi har nu bytt till nya filter och hoppas att den ska fungera. Den har ju stängt av sig med jämna mellanrum sedan vi upptäckte detta och kanske beror det på att filtren varit så blöta?
 
  • Gilla
hultegard och 3 till
  • Laddar…
Hej!
Skulle tro att det är remmen till den roterande värmeväxlaren som har gått av, alternativt att motorn som driver den har gått sönder.
 
  • Gilla
Allman och 4 till
  • Laddar…
Maria B Maria B skrev:
Tack för svar! Tvvärr verkar det inte vara felet för den har (nog) ingen drivrem (Heru 130). Däremot var filtren helt blöta och de hade droppat en massa vatten, det var 1 cm högt vatten i den "kammare" där filtren ligger, Vi har nu bytt till nya filter och hoppas att den ska fungera. Den har ju stängt av sig med jämna mellanrum sedan vi upptäckte detta och kanske beror det på att filtren varit så blöta?
Jo den har en drivrem had Samma aggregat
 
  • Gilla
Swixalot och 4 till
  • Laddar…
Maria B Maria B skrev:
Tack för svar! Tvvärr verkar det inte vara felet för den har (nog) ingen drivrem (Heru 130). Däremot var filtren helt blöta och de hade droppat en massa vatten, det var 1 cm högt vatten i den "kammare" där filtren ligger, Vi har nu bytt till nya filter och hoppas att den ska fungera. Den har ju stängt av sig med jämna mellanrum sedan vi upptäckte detta och kanske beror det på att filtren varit så blöta?
Är det en Heru 130 har den sannolikt driv rem. Bytte nyss rem motor då den skurit och rotorn inte roterade. Batteri på dosan måste ni se till att byta i tid. Finns att köpa delad rem. Kolla exakt modell. Men hur har ni fått in så mycket fukt:surprised: och hur har det hunnit blivit mögel så fort? Är ventilation verkligen inställt ordentligt?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Är det en Heru 130 har den sannolikt driv rem. Bytte nyss rem motor då den skurit och rotorn inte roterade. Batteri på dosan måste ni se till att byta i tid. Finns att köpa delad rem. Kolla exakt modell. Men hur har ni fått in så mycket fukt:surprised: och hur har det hunnit blivit mögel så fort? Är ventilation verkligen inställt ordentligt?
Köp en enkel hygrometer/termometer på Clas eller Biltema. Kostar nån hundring.

Då kan ni mäts luftfuktigheten inne.

Min ligger stadigt på 18%

Eran är förmodligen mycket högre.
Gissningsvis 80 - 90 %. Då fukt fäller ut. Främst i FTX i o m att rotorn inte går.
Fukt från bl bad och främst dusch.

Jag skulle nog köra en avfuktare, till FTX kommer igång.

Se sen till att få FTX ordentligt injusterad vid.

Oftast vill man ha ett lågt undertryck i huset, så att inte fukt tränger in i väggarna. Mindre risk med nyare hus, som har tätskikt.

Visst känns det kallt ut inte i huset, med hög fuktnivån?
 
Redigerat:
  • Gilla
failure84 och 3 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jo den har en drivrem had Samma aggregat
Ok tack, min man får lyfta upp och kolla imorgon, då kanske han hittar drivremmen.
 
H HForsater skrev:
Hej!
Skulle tro att det är remmen till den roterande värmeväxlaren som har gått av, alternativt att motorn som driver den har gått sönder.
Tack, ska kolla upp detta!
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Är det en Heru 130 har den sannolikt driv rem. Bytte nyss rem motor då den skurit och rotorn inte roterade. Batteri på dosan måste ni se till att byta i tid. Finns att köpa delad rem. Kolla exakt modell. Men hur har ni fått in så mycket fukt:surprised: och hur har det hunnit blivit mögel så fort? Är ventilation verkligen inställt ordentligt?
Vi ska kolla drivrem imorgon. Fukten kommer väl av att ventilationen varit avstängd, troligtvis flera veckor eller månader. Det har varit fukt i huset och även typ 5 liter vatten i aggregatet och filtren helt blöta. Jag trodde inte heller mögel kom så fort, jag hoppas innerligt att det "bara" är ytligt mögel så vi inte får mögelskador i väggarna... Exakt modell är Heru 130 S EC2, vi har fjärrvärme+ FTX. Ventilationen har vi inte ändrat några inställningar på sedan huset byggdes för snart 8 år sen och det har ju inte varit problem tidigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tw24 och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Köp en enkel hygrometer/termometer på Clas eller Biltema. Kostar nån hundring.

Då kan ni mäts luftfuktigheten inne.

Min ligger stadigt på 18%

Eran är förmodligen mycket högre.
Gissningsvis 80 - 90 %. Då fukt fäller ut. Främst i FTX i o m att rotorn inte går.
Fukt från bl bad och främst dusch.

Jag skulle nog köra en avfuktare, till FTX kommer igång.

Se sen till att få FTX ordentligt injusterad vid.

Oftast vill man ha ett lågt undertryck i huset, så att inte fukt tränger in i väggarna. Mindre risk med nyare hus, som har tätskikt.

Visst känns det kallt ut inte i huset, med hög fuktnivån?
Tack! Vi får nog ta hit nån som byter drivremmen ( om det är den som är sönder), behöver de justera ventilationen också då? Det har inte varit kallt i huset, vi har termostaterna på 24 grader så den temperaturen har det ändå varit. Jag är arg på mig själv som inte fattat att nåt var seriöst fel då vi haft så mycket fukt runt dörrar och fönster... Jag hoppas få igång FTX: en de närmaste dagarna, bör jag köpa en avfuktare ändå?
 
  • Gilla
Magsun
  • Laddar…
Maria B Maria B skrev:
Vi ska kolla drivrem imorgon. Fukten kommer väl av att ventilationen varit avstängd, troligtvis flera veckor eller månader. Det har varit fukt i huset och även typ 5 liter vatten i aggregatet och filtren helt blöta. Jag trodde inte heller mögel kom så fort, jag hoppas innerligt att det "bara" är ytligt mögel så vi inte får mögelskador i väggarna... Exakt modell är Heru 130 S EC2, vi har fjärrvärme+ FTX.
Det ÄR drivrem, har ett likadant aggregat. Kan vara så att den slirar och har då fått rotorstopp. Som sagt finns delad rem. Köp 2m a 149:-/m samt en del för att sätta ihop dem. Kanske lite remspray så de får fäste. Gör den nån sen kortare än den som sitter där. Men testa å starta upp med locket öppet se vad som händer, rotorn skall start efter en kort stund.

https://www.ventilationsshopen.se/se/drivrem-rotorrem-o6-3mm-lopmeter

https://www.ventilationsshopen.se/se/skarvnippel-for-drivrem-o6-3mm
 
  • Gilla
H_kan@88 och 3 till
  • Laddar…
Maria B Maria B skrev:
Vi ska kolla drivrem imorgon. Fukten kommer väl av att ventilationen varit avstängd, troligtvis flera veckor eller månader. Det har varit fukt i huset och även typ 5 liter vatten i aggregatet och filtren helt blöta. Jag trodde inte heller mögel kom så fort, jag hoppas innerligt att det "bara" är ytligt mögel så vi inte får mögelskador i väggarna... Exakt modell är Heru 130 S EC2, vi har fjärrvärme+ FTX.
Precis så. Det blir inte fuktigare om drivremmen till rotorn går av.

Skulle tro att det bara är ytliga skador. Se till att inte har för låg temperatur inne för då ökar den relativa fuktigheten i luften.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Tack! Det står i manualen att man inte får sätta på den med locket öppet,är det farligt på nåt sätt?
Vi har fått sätta på den varje kvart med fjärrkontrollen då vi får larm att rotorn stannat.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Precis så. Det blir inte fuktigare om drivremmen till rotorn går av.

Skulle tro att det bara är ytliga skador. Se till att inte har för låg temperatur inne för då ökar den relativa fuktigheten i luften.
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.