Hej, vi köpte en villa från 1940 förra sommaren. Det har varit någon typ av fuktskada på övervåningen. Jag har nu börjat öppna upp och det verkar vara en del vitaktig mögel. Kan någon utifrån denna video avgöra om detta är aktivt mögel? Eller vilken typ av mögel det är och vad som bör göras här?

Tack gör input och hjälp!
 
  • Öppnad innervägg visar trä och isolering med tecken på vattenskada och mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnat tak med träbjälkar där vitaktig mögel syns på trä och pappersmaterial, tecken på fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närvaro av vitaktigt mögel på träbjälke och under isoleringsmaterial i en byggnad från 1940, tecken på fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
M.Stenqvist
  • Laddar…
Om träet är fuktigt kan man nog räkna med att det är aktivt mögel.
Är det gjort någon åtgärd på taket?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Om träet är fuktigt kan man nog räkna med att det är aktivt mögel.
Är det gjort någon åtgärd på taket?
Ska försöka mäta fuktvärdena. Grejen är att taket lades om 2007. Min förhoppning är att fuktskadan tillkom innan det och att inte ny fukt tillkommit. Om så är fallet, är detta mögel ändå farligt för hälsan?
 
Jag återanvänder ett av mina tidigare svar från en annan tråd.

Vid en fuktskada med mikrobiell påväxt som kan påverka innemiljön bör försiktighetsprincipen beaktas och allt skadat material bytas ut. Att bara torka ut en skada och lämna kvar påväxten är inte likställt att eventuella negativa effekter upphör.

I ditt fall är det kanske svårt att byta ut råsponten men hade det varit min kåk hade jag rivit bort masoniten och slipat eller hyvlat råsponten.

Väggen till höger är det en yttervägg eller finns det ett rum till bakom väggen?
 
Centano Centano skrev:
Jag återanvänder ett av mina tidigare svar från en annan tråd.

Vid en fuktskada med mikrobiell påväxt som kan påverka innemiljön bör försiktighetsprincipen beaktas och allt skadat material bytas ut. Att bara torka ut en skada och lämna kvar påväxten är inte likställt att eventuella negativa effekter upphör.

I ditt fall är det kanske svårt att byta ut råsponten men hade det varit min kåk hade jag rivit bort masoniten och slipat eller hyvlat råsponten.

Väggen till höger är det en yttervägg eller finns det ett rum till bakom väggen?
Tack för svar. Bakom väggen till höger är ett sovrum.
 
Hittade en gammal fuktskada när vi renoverade badrummet. Använde det här medlet som fungerade bra.

https://www.boracol.nu/boracol-for-privat-anv

Bäst att du håller väggen öppen så länge att du kan se att det inte fortfarande läcker in från taket.

lycka till!
 
Bifogar ett par bilder till. Har öppnat upp mer nu. Är detta gammalt svartmögel?

Tack för tips @Morgonskiftet
 
  • Träyta med misstänkt svartmögel i hörnet av en öppnad väggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad vägg och takstruktur med mögelangrepp på träbjälkar och panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
G Gagas skrev:
Bifogar ett par bilder till. Har öppnat upp mer nu. Är detta gammalt svartmögel?

Tack för tips @Morgonskiftet
Min amatörmässiga gissning är att fukten beror på kondens då varm fuktig luft som tränger genom pappen kyls ner och lämnar droppar som inte kan ventileras bort. Det är ju spritt på flera ställen utan att liksom ha runnit neråt. Kanske bättre att slipa, måla och låta det vara öppet. Då märks ju snart om det kommer mer.
 
J Jocke Best skrev:
Min amatörmässiga gissning är att fukten beror på kondens då varm fuktig luft som tränger genom pappen kyls ner och lämnar droppar som inte kan ventileras bort. Det är ju spritt på flera ställen utan att liksom ha runnit neråt. Kanske bättre att slipa, måla och låta det vara öppet. Då märks ju snart om det kommer mer.
Menar du fukt som kommer inifrån eller utifrån, genom takpappen ?
 
Fanns det en luftspalt eller var det fyllt med spån? Tät takpapp på utsidan och avsaknad av luftspalt på insidan kan innebära att ev läckage av rumsluft leder till kondens och mögel. Eller var det plastat någonstans på insidan? Det kan också stänga in fukt.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
A ArWo skrev:
Fanns det en luftspalt eller var det fyllt med spån? Tät takpapp på utsidan och avsaknad av luftspalt på insidan kan innebära att ev läckage av rumsluft leder till kondens och mögel. Eller var det plastat någonstans på insidan? Det kan också stänga in fukt.
Det finns ingen luftspalt idag längs takets lutande väggar. Längst upp mot nock är det lite luft. Ingen plast men papper innan plankor inåt huset.

Kan det ställa till det fuktmässigt om jag öppnar upp och ersätter sågspånen med mineralull direkt mot råspont och fortsätter utan luftspalt?
 
J
G Gagas skrev:
Menar du fukt som kommer inifrån eller utifrån, genom takpappen ?
inifrån
 
G Gagas skrev:
Det finns ingen luftspalt idag längs takets lutande väggar. Längst upp mot nock är det lite luft. Ingen plast men papper innan plankor inåt huset.

Kan det ställa till det fuktmässigt om jag öppnar upp och ersätter sågspånen med mineralull direkt mot råspont och fortsätter utan luftspalt?
Prata med ett isolerföretag eller kolla exvis Huntons guider. Mineralull behöver generellt sett ha helt tätt mellan bostadsytan och vinden/den isolerade delen. Minsta luftläckage inifrån huset kommer leda till fuktproblem i mineralullen när luften nått till den kalla delen.

Är det vanlig papp ytterst bör du installera luftspalt. Sedan kan du regla ner och sätta upp exvix bisons ångbroms och sedan låta någon blåsa in ekofiber. Givetvis bör du först säkerställa att taket inte läcker på utsidan.
 
Det intressanta är fukthalten. Rätt fukthalt så kan du ta det lugnt. torka bort möglet om du vill. Är övertygad om att folk kommer säga att asbest är farligast....
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det intressanta är fukthalten. Rätt fukthalt så kan du ta det lugnt. torka bort möglet om du vill. Är övertygad om att folk kommer säga att asbest är farligast....
Hej! Jag har också ett problem med mögel.
Min hygrometer visar 56% luftfuktighet... Är det för hög?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.