Vi köpte ett linkande hus, dock i betong/lättbetong... 1977 platta på mark...

Jag rev ut all gamal 70-tals isolering samt golv både upp och nere eftersom vi har suterränghus och en del av baksidan på övre plan var under mark så jag ville försäkra att väggar och dränering var ok.

Vi lade inte Nivellgolv och passade samtidigt på att lägga vattenburen golvvärme i hela huset och dra ny el och bergvärme. Nivellgolv (eller Granab/Jape) är det enda vettiga!

Nivell golvet för ca. 85 kvm gick på ~130' efter ROT med certifikat.

Jag skulle kontrollera ytterväggar noga för att se att det inte är "dubbelplast". Se också till att få framflyttat inflyttningsdatum så ni kan renovera golven innan inflyttning. Mäklaren hjälpte oss med ett sånt extra kontrakt där vi "ägde" att jobb och material medan den tidigare ägaren ännu ägde huset.
Skulle affären spricka skulle den tidigare ägaren bli ersättningsskyldig för allt vi lagt ut plus ett reglerat "skadestånd"...
 
KnockOnWood skrev:
Så du tycker att stor bandbredd mot Internet är viktigare än en lugn boendemiljö?
Just så. Om man som du definierar "knäpptyst" som lugn boendemiljö. Det verkar provocera?

Kylskåp och värmepump låter ju betydligt mer än motorvägen. Inomhus är det helt omöjligt att höra den.
 
Nyfniken skrev:
Just så. Om man som du definierar "knäpptyst" som lugn boendemiljö. Det verkar provocera?

Kylskåp och värmepump låter ju betydligt mer än motorvägen. Inomhus är det helt omöjligt att höra den.
När skrev jag om knäpptyst?
Det skulle ju utesluta både lärkor och syrsor.
För att inte tala om hönskackel. (Det är ganska lugnt nu, har bara 16 höns för närvarande)

Däremot tycker jag att trafikbuller är extremt störande, och maskerar mycket av det man vill höra.
Bra att vi tycker olika, så vissa kan välja att bo längs trafiklederna och andra bosätter sig längre ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.