1. Jag skulle ta reda på vad en mögelsanering beräknas kosta i grova drag, i värsta fallet. dvs. att förbättra dräneringen, torka upp plattan, byta reglar och isoleringen samt golvet. Eftersom det inte verkar lukta så mycket går det säkert åtgärda rum för rum medan ni bor i huset.
2. Sen fundera på vad ni själv står ut med, vilken risk ni är beredda att ta, hur gärna ni vill ha huset mm. Försök räkna om detta i pengar och jämför med kostnaden under 1.
3. Förhandla med säljaren, är han inte beredd att sänka priset lika mycket som ni tycker risken är värd skulle inte jag köpa. Antingen accepterar han eller får ni inte köpa huset, i vilket fall borde ni bli nöjda. Tänk på att det är köparens marknad just nu.
Eftersom era besiktningsmän säger att det finns mögel så det borde räcka som argument för er vid föranlingen. Försök vända på bevisbörden, om säljaren hävdar att så inte är fallet får han väl bevisa det då. Jag skulle inte betala för detaljerad svampanalys, vilken mögelsvamp det är spelar mindre roll. Allt mögel behöver vatten, det är fukten ni skall jaga.
 
Ikväll ska vi träffa säljaren tillsammans med mäklaren. Vi har grovt räknat ut att det kostar minst 300.000 kr att följa besiktningsmannens rekommendation att byta ut alla golv med organiskt material. Så håll tummarna!
 
Hur gick det?
 
Tro det eller ej, säljaren hade inte ens läst igenom vår begäran om återgång (vilken man börjar med att lämna för att starta en diskussion om ev överenskommelse) och heller inte våra 2 besiktningsprotokoll fast vi både hade mailat honom dessa och även lämnat alla papper i hans brevlåda 3 dagar innan mötet. I fredags lämnade han ett luddigt förslag om att sänka priset med 50.000 kr (vilket vi inte kommer gå med på) men han tar inte klar ställning. Eventuellt får vi höra lite mer idag. Dessutom har han förvrängt saker han påstår vår besiktningsman har sagt, en salig röra med andra ord. Tack för att du frågar. Om det här köpet inte blir av och vi köper ett annat hus tänker jag inte acceptera en sådan klausul som vi har nu... och som tydligen inte så många har. Så något har man i alla fall lärt sig *försöker se det positivt* :)
 
Hej!
Har läst igenom tråden och blir lite nyfiken på hur det har gått för er. Vi är lite i samma situation, besiktningsman noterade riskkonstruktion samt fukt- och mögellukt i källaren. Dåligt dränerat visade det sig också. Vi förhandlade ner priset och flyttade in, tänkte att vi kunde renovera rum för rum i lugn takt. Direkt när vi flyttade in började lukten i källaren bli värre och värre, eftersom vi inte vädrade lika mycket som säljarna måste gjort innan visning blev det snabbt klarlagt att det var mer mögel än vi trott, vi valde att ta dit en besiktningman som tog lite prover, förmodligen är det en gammal vattenskada i badrummet som är mest "akut". Nu väntar vi på att få en total sanering och utrivning av alla golv och väggar, sen är det bara att sätta igång och bygga upp igen. Kan ju säga att vi inte förhandlade ner priset i närheten av vad den här saken kostar att åtgärda... Tur att vi gillar huset och tomten i alla fall, annars hade vi varit rätt knäckta nu.
 
Hej
Vi har haft en relativt lång (2 mån) förhandling med diskussioner för att få igenom våra krav. Även kontakt med advokat för att få bra råd. Vi fick igenom att säljaren ska åtgårda felet innan vi flyttar in så inflyttningen har blivit uppskjuten. Säljaren fick även ta dit bes.man igen för att ta ytterligare proveri alla rum. Anledningen till att vi ville ha det så var helt enkelt att man inte kunde ha en aning om vad det skulle sluta i kostnadsmässigt. Han erbjöd innan att sänka priset med 190.000 vilket vi tackade nej till. Nu kommer det inte bli så dyrt för honom men vi är ändå nöjda eftersom nu allt ska vara klart till inflyttningen.

Jag hoppas verkligen för Er skulle att det kommer att lösa sig och inte bli så dyrt som Ni befarar. Ska ni lägga in ventilerade golv? Det är dessa som kommer att läggas i de två rummen som ska åtgärdas i vårt hus.
 
Menar du mekaniskt ventilerade golv ?
 
Också nyfiken på hur det gått.. Anledningen till nyfikenheten är att jag sitter i ett mögelhus och har precis gått igenom en process som tagit nästan fyra år.
Jag kommer att lägga ut hela processen här som en tankeväckare till alla som går i köptankarna.

Lycka till Kutte
 
Nu är jag tillbaka här, det har varit en jobbig tid och för en vecka sedan började ett byggföretag riva upp 90 kvm av golvet, förutom de två rum vi redan gjort. Detta förhoppningsvis sista kommer att kosta minst 250.000 kr. Oerhört jobbigt. Snacka om att det har frestat på både det ena och det andra.
 
Håller på med liknande problem. Skulle vara intressant att veta viken lösning av ventilerade golv ni lägger in ?
 
Hej
Det blir nivellgolv, dvs ventlilerade. Med en fläkt som går dygnet runt, hela tiden. Vad har ni för problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.