Tomture61
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Konstruktören pratar nog om betongplattan och det håller jag med om. Han ville nog upplysa er var fukten kommer ifrån och på hur man hindrar fukt att komma in i huset från marken, men att plasta in väggar och tak i ett hus med dålig isolering stänger inne fukten istället för att vädra ut den. Ångspärrens syfte är alltså (förenklat) att kontrollerat släppa ut fukten från ett hus. Du kan köpa ångspärr varsom och är relativt vanligt produkt.
Tror du fått ångspärrens funktion lite tokigt lärd .
Ångspärr ska göra byggnaden tät (energibesparing) stoppa fukt från insidan att nå isolering / trä .
Men mycket viktigt att den mineralullsisolerade / plastade byggnaden värms upp .
Det kan ibland uppstå att det är kallare i byggnaden än utanför , fukt i isoleringen / utsida huset kondenserar då på plasten . Man får då mögel i väggar / tak .
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tror du fått ångspärrens funktion lite tokigt lärd .
Ångspärr ska göra byggnaden tät (energibesparing) stoppa fukt från insidan att nå isolering / trä .
Men mycket viktigt att den mineralullsisolerade / plastade byggnaden värms upp .
Det kan ibland uppstå att det är kallare i byggnaden än utanför , fukt i isoleringen / utsida huset kondenserar då på plasten . Man får då mögel i väggar / tak .
Jag har skrivit fel. Jag menade så klart en ångbroms.. som vad jag har lärt mig skall andas bättre än plast. Rätta mig om jag har fel.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Beskriv gärna sedan hur du gör med golvet! Ska utföra motsvarande åtgärd fast då i ett förråd med oisolerad platta. Mina tankar går åt Platongolv där jag troligtvis lägger golvspån + laminat/parkett ovanpå.
 
  • Gilla
Erik PS
  • Laddar…
Tomture61
D DahlEricsson1000 skrev:
Beskriv gärna sedan hur du gör med golvet! Ska utföra motsvarande åtgärd fast då i ett förråd med oisolerad platta. Mina tankar går åt Platongolv där jag troligtvis lägger golvspån + laminat/parkett ovanpå.
Läs #15 ;)
 
Tänkte komma med en annan gissning än ovanstående...
Plattan är gjuten direkt på mark utan kapilärbrytande skikt och suger upp markfukt som sprider sig upp i väggarna och hamnar på fel sida om plasten.
Att ventilera med ett passivt system som Platonmatta och luftspalt vid golvet funkar då inte så bra då det kan vara förstora mängder fukt som skall ventileras bort, då är det fläkt som gäller. Även att montera reglar direkt mot vägg i sådana fall är fel. men det ser du på reglana när du river om de är fuktskadade eller inte.

Lite andra tankar bara
Johan
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Beskriv gärna sedan hur du gör med golvet! Ska utföra motsvarande åtgärd fast då i ett förråd med oisolerad platta. Mina tankar går åt Platongolv där jag troligtvis lägger golvspån + laminat/parkett ovanpå.
Jag har fått en avancerad ritning från konstruktör. Kan skicka dig i ett meddelande.
 
K Kontoristen7 skrev:
Tänkte komma med en annan gissning än ovanstående...
Plattan är gjuten direkt på mark utan kapilärbrytande skikt och suger upp markfukt som sprider sig upp i väggarna och hamnar på fel sida om plasten.
Att ventilera med ett passivt system som Platonmatta och luftspalt vid golvet funkar då inte så bra då det kan vara förstora mängder fukt som skall ventileras bort, då är det fläkt som gäller. Även att montera reglar direkt mot vägg i sådana fall är fel. men det ser du på reglana när du river om de är fuktskadade eller inte.

Lite andra tankar bara
Johan
Tack för dina tankar. Reglarna är faktiskt torra. Så det var ju skönt :) Får hoppas att konstruktörens ritning håller i längden. Med ångspärr och cellplast och riva befintlig syll.
 
M Mandapeter skrev:
Okej, en sista fråga. Behöver man ventilation om man ska installera en luftvärmepump? Hade ju varit bra om den gjorde lite samma grej. Allt i ett. Dom ser ju rätt lika ut.
Luftvärmepumpen flyttar ingen luft varken in eller ut dvs har ingenting med ventilationen att göra. Den flyttar värme från utedelen på utsidan till insidan via ett slutet rörsystem innehållandes en gas. Luften som blåser ifrån innedelen cirkulerar bara samma luft som redan finns i rummet, men den värms upp i innedelen av värmen som kommer in från utsidan via det slutna rörsystemet. Ingen fysisk luft flyttas från utsidan in till insidan eller tvärtom.
 
  • Gilla
Mandapeter
  • Laddar…
M Mandapeter skrev:
Jag har fått en avancerad ritning från konstruktör. Kan skicka dig i ett meddelande.
Tack Gärna
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Läs #15 ;)
Jo jag vet, men intressant att se hur andra gör, ex lägger frigolit, golvspån och golv eller om man kör utan golvspån med 14mm parkett osv
 
Finns det någon luftspalt bakom fasaden?
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag har skrivit fel. Jag menade så klart en ångbroms.. som vad jag har lärt mig skall andas bättre än plast. Rätta mig om jag har fel.
Du ska definitivt inte ha en ångbroms i kombination med mineralisolering. Jag skulle påstå att man inte bör ha det annars heller.
 
M Mandapeter skrev:
Tack för dina tankar. Reglarna är faktiskt torra. Så det var ju skönt :) Får hoppas att konstruktörens ritning håller i längden. Med ångspärr och cellplast och riva befintlig syll.

Tänkte du verkligen köra cellplast i väggarna ?
 
K Knight skrev:
Tänkte du verkligen köra cellplast i väggarna ?
Ursäkta otydligt svar. Nej, alltså plattan ska ha cellplast. Det är den jag är nervös över, att något ska fuktvandra hit och dit. Men då får förhoppningsvis konstruktören stå för det om han lever då;)
 
Jag ska spara dina bilder... de känns som typexempel när de går åt skogen. Jag hoppas stenull, ångbroms . Ventilation och någorlunda temp motverkar de där.


Jag har en friggebod med plast. Hade tankarna att ligga runt 8 grader grundvärme. Har skrotat den idén. Nu blir de minst 16-17
 
  • Gilla
Mandapeter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.