hej alla.
min fråga är badrumsrelaterad.
vi köpte vårat hus ( ett omr med exakt lika hus ) i april. gick igenom det grundligt och pratade med grannarna runt omkring oss om det var strul med dessa hus.
badrummet ( rustat -96 ) så bra ut. rent och snyggt.
efter ett par veckor så blir fogarna i duschhörnan och rören efter golvet svarta ( mögel ? )
anv klorin och skurborste så fick man bort det. men det kommer igen hela tiden.
vad jag förstått så blir jag tvungen att riva och kakla om... suck.
kan detta tolkas som dolt fel??

tack på förhand...
ett riktigt bra forum som jag läser flitigt.

trevlig höst på er
 
Hej,

Det låter som att det kan vara ett dolt fel. Själva bakomliggande orsaken till varför det möglar i så fall - vad det nu jkan vara ? Bristfälligt tätskikt, felaktigt regelavstånd? Om det blir en försäkringsskada? (jag antar att ni anmält problemet) så se till att dokumentera allt. Och när du vet lite mer skicka en rekalammation till säljaren. I bästa fall kanske han ärvillig att komma överens.

Mitt råd är att prata med en advokat eller villaägarnas riksförbund. Och prata med säljaren om hur badrummet byggdes, vilken sorts tätskik och meddela per rek brav en reklammation (denna kan ni också få hjälp med av villaägarnasriksförbund tex - det fick vi).

Ert största problem kan nog bli att det KAN vara så att renoveringen 96 anses vara gjord för så pass länge sedan att man skall som köpare anta att det krävs en renovering igen snart. Vad tycker ni andra på webben?

Vad jag förstod på dig så fanns inget i ert överlåtelsebesiktning som kan innebära att ni hade utökad undersökningsplikt vad gällande detta? Eller inget syntes vid köpet?

För att det skall dömmas som dolt fel (jag var i tingsrätten i fregadgs i ett liknande ärende) så finns några krav och bör saker:

1. Det skall ej framgå av husets skick att det var i behov av att rusta. Här kanske ert fall är lite svagt 96 är ju ett tag sedan...
2. Det fanns inga tecken på skadan eller noter i tex ett besiktningsprotokoll om detta eller att ni borde gått vidare med något i badrummet tex konstig lukt?
3. Själva underliggande felet skall ha funnits i sin linda vid köpet. Vilket detta säkert gjort.
4. För att de skall bli "värt" att ta upp i tingsrätten skall kostanaden överstiga ett prisbasbelopp (annars kickar de flesta rättskdd inte in).
 
Hur kan det vara ett dolt fel om det möglar i fogarna?
Fogarna blir blöta när man använder dushen och tillsammans med tvål-&fettrester blir det en perfekt grogrund för mögel om fogen aldrig får torka ut.
 
Det möglar i våtrum och man får jobba på att hålla det rent. Så är det bara.
Trådskaparen menar troligen att möglet kommer innifrån väggen och kryper ut. Jag tvivlar på att det kan vara så.
 
Fotografen skrev:
Hur kan det vara ett dolt fel om det möglar i fogarna?
Fogarna blir blöta när man använder dushen och tillsammans med tvål-&fettrester blir det en perfekt grogrund för mögel om fogen aldrig får torka ut.
Klart det är ett dolt fel. Precis som att det samlas damm under sängen. Det fanns inte där när jag flyttade in, besiktningsgubben sa ingenting och nu är det hur mycket som helst. Måste nästan vara ett konstruktionsfel i huset också. :rolleyes:

Ursäkta ironin.
 
Är det inte snarare ett tecken på dålig ventilation i badrummet?

Mögel i fogar blir det hos mig också eftersom vissa familjemedlemmar slarvar med att inte öppna fönstret efter dom har duschat.

Vad får dig att tro att problemet försvinner om du kaklar om?
 
Redigerat:
Det ska väl inte räknas med att det möglar i ett badrum?
Badrum ska just byggas så att det inte möglar i dem.
Om möglet återkommer trots att man tvättat bort det så är det väl nåt som inte stämmer.
Jag har då aldrig varit med om att fogarna har möglat...och har ändå flyttat runt en hel del och bott i alla möjliga sorters hus och lägenheter, nya som gamla.
Man kan ju anta att möglet fanns där redan då förra ägarna bodde där. De har uppenbarligen tvättat bort det. De har inte upplyst om något mögel som återkommer trots att det tvättas bort...
Oavsett om det är ett fuktproblem eller ett luftproblem så är det väl ändå ett dolt fel...säljarna har medvetet dolt det för köparna.
Eller cyklar jag här?
 
Jag är noga med att torka bort det mesta av vattnet som inte rinner bort med en trasa. Har inte golvärme och ingen fläktventilation heller så det tar för lång tid för vattnet att självtorka.Det räddar min mjukfog( Kilto ) från att bli svartprickig.
 
Har för mig att imman på spegeln ska försvinna efter ca 10 min annars är ventilationen för dålig. Jag kör nästan alltid badrumsfläkten 20-30 min efter dusch.

Kan du inte ta upp ett hål och badrummet är mot en yttervägg och sätta i en fläkt?
 
Fotografen skrev:
Hur kan det vara ett dolt fel om det möglar i fogarna?
Fogarna blir blöta när man använder dushen och tillsammans med tvål-&fettrester blir det en perfekt grogrund för mögel om fogen aldrig får torka ut.
Det är i så fall det underliggande felet som är det dolda. Vi fick en spricka som berodde på "bristfälligt tätskikt" - det är ett dolt fel.Sprickan såg vi ju efter ett tag (ej vid överlåtelsen). Sjukdom o symptom om du du förstår liknelsen.
 
Jag skulle ta in försäkrinsbolaget - de är bra på badrum.
 
enasnilla skrev:
Det ska väl inte räknas med att det möglar i ett badrum?
Badrum ska just byggas så att det inte möglar i dem.
Då kanske man också kan klaga dolt fel om köksgolvet blir flottigt?
:confused:
Jag menar att det är en fråga om hur man använder badrummet. Hur många man är i familjen, hur ofta och hur länge man duschar, om man vädrar efter duschen, hur ofta man skurar kaklen. Framför allt vissa yngre personar duschar i timmavis o glömmer vädra. I mitt badrum blir det alltid mögel i fogar förr eller senare om jag inte städar. Både på väggen och under badkaret. Framför allt på vintern när man inte har fönstret öppet så mycket. Det är ändå ett badrum som totalrenoverades 2000 i en hyreslägenhet. Alla badrum har inte fläkt för övrigt.

Lösningen på trådskaparens problem är kanske att sätta in en fläkt?

Jag kan bara inte föreställa mig hur trådskaparen har tänkt sig att omkakling skulle lösa problemet. Nyfiken på en förklaring :confused: Tycker man fogen har blivit ful räcker det väl att kratsa ut fogen och foga om.
 
Redigerat:
Ja där ser man...
Mögel har väl annars en förmåga att sprida sig och kan väl mycket väl komma från något annat och sen bara sprida sig utmed fogen (svårt att få en platta att mögla).
Jag tycker att det verkar märkligt hur som helst. Och ett fungerande badrum ska man väl inte behöva klorinskrubba hur ofta som helst för att hålla det rent.
Som sagt oavsett om det är fukt- eller luft-relaterat så har väl ändå säljarna inte berättat vad de visste...
 
enasnilla skrev:
Oavsett om det är ett fuktproblem eller ett luftproblem så är det väl ändå ett dolt fel...säljarna har medvetet dolt det för köparna.
Eller cyklar jag här?
Om problemet är bristfällig ventilation så är det nog knappast ett dolt fel. Det är knappast svårt att besiktiga huruvida det finns fläkt i badrummet och om den drar ut tillräckligt mycket luft, så även om den är fel på ventilationen så kan det nog aldrig klassas som dolt.

Säljaren behöver inte heller upplysa om sådant som är uppenbart, som att det saknas fläkt eller att den suger för dåligt.
 
Finns väl inget som tyder på att säljarna medvetet dolt något, säljarna har kanske aldrig uppfattat det som ett problem.

Att dölja något vid ene försäljning är att göra saker i stil med att måla över en mögel fläck på källarväggen, eller spika panel över vindsluckan så att ingen skall kunna komma upp och hitta det läckande taket.

En variant råkade en granne ut för. När de köpte huset fanns en synlig gammal skada i taket. Fick beskedet att det hade varit en läcka där TV antennen gick genom taket. Felet var åtgärdat enl. säljaren.Taket är lågt, det är nästan omöjligt att komma in på vinden, man får kravla ovanpå isolering, det fria utrymmet är 30-40 cm.

Något år senare började det droppa från den åtgärdade skadan igen. En lite nogrannare undersökning visade att "åtgärden" som säljaren hade vidtagit, var att de hade ställt en plasthink under änden på mastöret. Denna hink var begravd i isoleringen, täckt med ca 30cm isolering. Grannen försökte kräva säljaren, men gav upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.