Köket/matsalens storlek i förhållande till varandra kan komma att justeras, vi tog den biten rakt av från planlösnuingen från Havsvik, men det får man sätta sig ner och planera köket i detalj mer. Det är ju dock inget som påverkar planlösningen i övrigt så därför har jag lagt det åt sidan lite.

Just nu velar jag lite mellan mina två senaste planer, lite mer öppet med två passager runt klädkammaren eller "koppla den" till badrummet för att få lite större badrum.

Velar mentalt över bastu kontra walk-in-closet med :)
 
Jag tycker båda dina sista planlösningar ser bra ut. Är en smaksak vilket du helst vill ha. Själv hade jag valt den översta (men utan bastu eftersom att jag inte är intresserad av det) då den ger mer förvaringsyta och ändå är tillräckligt öppen.
 
Ja, nu börjar det likna något ;)

Får jag föreslå att du byter plats på badkar och toalett samt flyttar bastudörren till den sneda väggdelen (som då blir lite längre). Badkaret dyker då inte upp som en koloss direkt när du öppnar dörren, utan man ser istället räddningen direkt, toastolen ;) Badkaret hamnar lite längre in där det blir mer lugn och ro att ta ett skönt dopp. Bastudörren hamnar i direkt anslutning till duschen så man kan springa emellan utan att blöta ner hela golvet.

Sen hade jag flyttat ut söderväggen vid matbordet en bit, en ganska hyfsad bit, för att skapa lite mer yta och rymd i den delen, något jag i alla fall vet att jag skulle uppskatta mycket, då kan garage/förrådsväggen följa med och ge lite mer förrådsutrymme, aldrig fel ;)

Jag hade också noga övervägt en dusch i tvättutrymmet, som då även kan få tjäna som groventre med dusch och avsköljningsmöjligheter av diverse dyk- golf- sport- vinterutrustning. Duschen i den mindre toaletten kanske hade fått stryka på foten då, men får den ändå plats är det alltid trevligt med en extra dusch.

Sen har jag aldrig riktigt förstått nytta med en "bar-sitt-del" i köket så nära matbordet, då hade jag nog hellre haft en lite större öppning mellan kök och matbord istället.
 
Helt klart vettiga åsikter!

Hade gärna flyttat ut söderväggen något, men det blir för dyrt. Man får tänka på att varje kvadratmeter går på runt 15.Antagligen kan köket minskas lite istället.

Personligen ser jag bara fördelar med en bar-sitt-del, bra ytor att tex baka på, ta en kopp kaffe och läsa tidningen, ställa mat på vid "självservering". Vi har ett finare ekbord vi tänkte ha i matsalen som man inte alltid känner för att sitta vid :)
 
thomasx skrev:
Sen har jag aldrig riktigt förstått nytta med en "bar-sitt-del" i köket så nära matbordet, då hade jag nog hellre haft en lite större öppning mellan kök och matbord istället.
Om höjden är rätt så är en sådan palts utmärkt att ställa upp en buffé på, tex julbord, eller ha snacks och drinkar på när värdparet lägger sista handen vid middagen. Brorsan har så och det är jättebra!

Jag antar att det bara är en miss på ritningen att altandörren är i sovrummet och ingen någon annanstans. Troligen vill du ha dörr både vid matplatsen och i vardagsrummet. I sovrummet har man däremot inte så stor nytta av en dörr, det drar bara in skräp där man inte vill ha det. Går man ut i morgonrocken vill man enligt min mening ha en kopp kaffe eller te med sig och den har man ju i köket!
 
Jovisst, man kan så klart ha bardelen till många saker, jag menar bara att matbordet löser de flesta. Bardelen är fast och på så vis oflexibel, och om man ser till den relativt stora ytan inte direkt billig med hänsyn till kvm priset som nämndes ;-) avställningsytor är alltid bra men det gäller att prioritera rätt och få balans. Jag tror jag nämnde i mitt första inlägg i tråden att jag tyckte att ytan i köket är väldigt stor i jämförelse med matsalen. Att då dessutom trycka in både matbord och bardel känns inte som rätt prio för mig.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Tittade igen på dina två sista alternativa planlösningar. På den översta är sängkammaren 16 kvm. Det är härligt med stort sovrum, men i ett hus på 140-150 kvm med önskemål om flera sovrum o funktioner tycker jag det är för stort. 14 kvm räcker. Men du hade kanske räknat in area i skjutdörrsgarderoberna?

Sedan, på den nedersta planlösningen har du placerat en stor klädkammare i mitten i hallen. Det blir en konstig siktlinje från entrén och litet smal krokig gång in i huset. Annars ger ju det alternativet en fin plats till kaminen.


Betr. bardisk är det något jag saknar i mitt nuvarande kök som är just en 90 graders liksidig vinkelvariant. Den uppfyller många funktioner, några nämnda här i inläggen. Dessutom, om man har matsalen placerad så rakt framför köket som här är fallet, då kan det vara fint att avgränsa, stänga av arbetsköket litet med en bardisk. Man kanske släcker ned litet i köket och har fina små lampor över bardisken, då blir rumsuppfattningen en annan, man kan variera mera.

Anebyhmodell Askvägen eller om det heter Askstigen påminner om Havsvik, men är mindre. Jag tycker ditt alternativ ser trevligare ut, men de har fått en bra placering på kaminen med tillräckligt lång väggyta på bägge sidor om kaminen. Anebyhus skall det stå.
 
Evi, ytan är den totala. Det räknas ut automatiskt.
Klädkammaren i hallen har jag mest för att jag inte vill ha öppet hela vägen, svårmöblerat och mycket döyta.

Har gjort om högra delen totalt nu och gjort köket lite mindre men mer funktionellt med ett tillhörande rymligt skafferi! Tror man kan få plats med både bastu och klädkammare vid sovrummet som jag ritat här med, men måste räkna mer exakt på måtten.

Åsikter på denna?

Planlosning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Ytan exkl garaget är på strax under 160kvm)

En snyggare och lite renare rendrering (roomsketcher är trevligt!)

original (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Snygg kökslösning. Jag skulle dock planera så att kyl/frys ligger i liv med skafferiväggen för att möjliggöra 120 cm yta på köksöns kortsidor, plus att jag personligen tycker det är snyggare när teknikväggen ligger infälld i väggen. Hoppas du förstår hur jag menar.
 
Jag tycker den ser bra ut. Det enda jag reagerar på är att båda dörrarna till badrummen öppnas ut till vardagsrummet. Man vill ju gärna vara lite privat när man går på toaletten. Och det kanske kan vara trevligt för barnen att kunna gå in i duschen utan att behöva gå genom vardagsrummet (om de t.ex. vill duscha när ni har gäster). så jag skulle nog sätta så att duschrummet hade ingång från allrummet och då också göra så att dörren i klädkammaren öppnas utåt. Fast då förlorar ni istället om ni tycker det är viktigt att kunna komma in snabbt till toalett utifrån.

En sak som jag skulle göra i entren istället för att ha garderob är att sätta upp en liten vägg som sticker ut som man kan hänga kläderna bakom. Då får man en öppen upphängning i hallen utan att man behöver se en massa ytterkläder från vardagsrummet. Jag och min sambo är för slöa för att tycka om att ha garderob i hallen, vi tycker det är jobbigt att öppna dörren. Och jag kan känna när jag kommer hem till folk som har garderober att jag inte vet vad jag ska göra av mina kläder. Man ställer sig ju inte och öppnar andras garderober så det blir att jag lägger mina grejer på golvet, hänger på trappräcke eller tar med mig in för att hänga över någon stol. Fast det kan ju lösas med att man utöver garderoben har en plats för mer öppen upphängning som gäster kan använda.
 
Nu stämmer det nog inte riktigt ser det ut som men ett alternativ är att sätta en skjutdörr av viktyp mellan badrummet och klädkammaren. Drar man igen den så hamnar både badrum och VC ur sikt från vardagsrummet
 
Mikael_L
  • Gilla
kimpo
  • Laddar…
anthill, bra idé! justerat kyl & frys
byggankan: tanken är skohylla och väggkrokar till höger i entren som komplement till klädkammaren.

Planlosning2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ytterligare en liten förändring. Nu börjar det bli smådetaljer så det känns som man närmar sig en slutgiltig planlösning. (Skrev förresten och skickade in kontraktet på tomten idag).

Jag satte ett "mediaskåp" i klädkammaren i mitten, tanken är att den ska ha någon glasdörr med rökig ruta för att dölja innehållet.

Tanken är att ha förstärkare/dvd/tv-spel/digital-tv box/htpc för vardagsrummet där, man kan nå det med fjärrkontroller utan att behöva ha ir-extenders.

Tänkte även ha styrningen av multi-room audio där (4-5 zoner) med antagligen Sonos eller Squeezebox. Detta då det ligger mitt i huset och förenklar kabeldragningen.

Vad tror ni om detta?

Planlosning3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljudet kommer för övrigt bestå av integrerade moduler:
  • Kök, 2 takhögtalare
  • Tvättstuga, 2 takhögtalare
  • Stora badrummet, 2 takhögtalare
  • Barnens allrum, 2 in-wall högtalare för tv
  • Vardagsrum, 5 in-wall högtalare för surround
  • Altan på baksida, 2 högtalare
  • Ev. sovrum, 2 takhögtalare

Vad tror ni om detta?

Bör man förresten sätta fjärrvärme och media-central i förrådet i garaget eller i tvättstugan?
 
Mikael_L
Ja vid en snabb första blick så ser jag att en hel märkliga vinklar och vrår är bortstädade, och det tror jag är bra.

Ganska smart och snyggt med ett smalt fönster på varje sida om entredörren, ett av dom till toan.
Men jag skulle nog försöka få att dom ligger symmetriskt runt dörren.

Sen stör jag mig på att man måste gå på blöta golv påväg till toan i stora badrummet.
Golven blir ju blöta där hela vägen efter bastubad och troligen även efter bara en dusch.
Men jag har inte riktigt kommit på någon lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.