Jessica Rittinge skrev:
Hej.

Varför inte lägga ett snyggt listtak (papptak), måla om fönstren och voilá det kanske gör underverk:)
Man lägger inte ett listtak (papptak) på ett tak med sån liten lutning då får man bygga om taket så det blir mer lutning.
 
J
En allmän rekommendation gällande listtak är att det kan läggas ned till 14 graders lutning. Svårt att se på bild den exakta lutningen.
 
Jag förstår varför ni tycker att huset ser tråkigt och udda ut. Med objektiva ögon så tycker jag att det är lite coolt, eller faktiskt väldigt coolt.

Ni har ju egentligen två alternativ.

1. Riv av taket och bygg på ett nytta tak som faller er i smaken och som inte sticker ut.

2. Framhäv taket. Måla om sargen i en bättre färg, helst vit, så skulle det inte kännas som om den var på väg att äta upp en. En ljusare halvmatt grå skulle också funka. Sätt uplights i marken invid huset och lys upp sargen, framhäv det unika.

I vilket av fallen tycker jag att ni skall måla om sockeln till betonggrå så att den blir ett neutralt element.

Kanske även lysa upp fasaden med downligts i takfoten?


Jag tror att det ligger mycket i som någon annan skrev. Tomten är så underutvecklad att huset mer ser ut som ett tappert försök och inte kommer till sin rätt. Man behöver något annat som drar uppmärksamhet. En röd entredörr tillsammans med ovan kombo skulle vara skitsnyggt. Kanske även en kontrastfärg runt fönstren grafitgrå exempelvis

En stor altan, en pergola och ett uterum i mycket glas skulle göra susen. Försöka minimera andelen grusväg på tomten om det är möjligt och plantera lite fruktträd. Det har definitivt potential att bli en pärla i nuvarande utförande!

Hur ni än gör så var det kul att se =)
 
madde_r madelenrisberg skrev:
Ja, det är ju en idé... men det var inte direkt det som var min fråga utan mer om det fanns något att göra åt det här. Det kommer ut väldigt lite hus där vi kan tänka oss att bo och i rätt storlek, så det är tyvärr inte så lätt att "skaffa" ett annat hus. Vi har ett annat hus idag som vi växer ur nu.

Och nej, inte snyggt. :)
Hoppas ni inte köpte och förstörde detta tidstypiska hus. Jag håller med om att man ska köpa ett annat hus om man inte ser värdet i detta. Ser tyvärr alltför måna hemmabyggare som förstör riktigt god arkitektur för att det inte passar dem i smaken (just då...). Det är viktigt att se detta ur ett större sammanhand där det finns värde i bevarande och inte ge sig på genomtänkta och/eller tidstypiska saker för att man tycker det är "fult". Var drar man gränsen för vad som ska ändras och vem som har tyngden att avgöra detta? Vem är värd att lyssna på här? Arkitekter? Antikvarier? Historiker? Och vad säger att den lösning som tas fram blir bättre? Och vem kommer avgöra det i framtiden? Det ska ju självklart i och för sig gå via bygglovsavdelningen i kommunen men: Snälla, köp inte saker ni inte uppskattar (som många andra faktiskt gör) för att förvanska dem.

Vänligen
Vera
Arkitekt SAR/MSA
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.