Jag har inte flyttat ner primärluftinsläppet i förgasningskammaren ännu, men jag märker att det går att lugna ner puffandet genom att kortvarigt öppna primärspjällen.
I realiteten är det nog en följd av att mindre luft hamnar i sekundären, vilket man helst skulle vilja justera separat. (utan att använda skruvmejsel och skiftnyckel:rolleyes:)
Hittar dock inget på forumet ang ombyggnad av sekundär spjällen.
Funderar på att riva bort "tallrikarna" och sätta ett skjutspjäll med lämpligt länkage på samma sätt som för primären, fast spjället vertikalt monterat över inblåsningsrören.
Någon som har idéer kring detta?
Målet är alltså i första hand att kunna justera med en spak utifrån.
(känns som ett blygsamt önskemål på en modern fabrikstillverkad panna:rolleyes:)
Blev inspirerad av Lambdastyrnings-tråden, så tanken är att framöver enkelt kunna montera ställdon eller stegmotorer för spjällen.
 
Nu börjar man tröttna. Efter modifiering av primärluften så hänger sig veden ordentligt i pannan. Effekten blir tokigt dålig. Snart åker den 3 år gamla Orlan Super 40 ut och in med en Baxi skulle jag tro. Surt att man köpte pannan för bara 3 år sen men va fasiken ska man göra!?!
 
Jag kapade bort de vertikala kanalerna helt och gjorde nya horisontella kanaler liknande Peter, fast lite tunnare, och tycker inte att veden hänger sig.
40kW-pannorna har väl bara ett munstycke i "rostret", -är det verkligen ett måste att ha de horisontella kanalerna då?
Kanske blev din modifiering lite för effektiv, dvs brasan når inte upp nog högt för att sönderdela veden innan den hänger sig?
 
Hej!

Har du möjligen några bilder på detta lilla bygge?
Blir i så fall till o kapa lite mer i pannan innan den åker ut :)
Även om du har några mått på din modifiering skulle jag bli glad.¨
 
Vad händer om du tar bort kanalerna och låter luften strömma in direkt från spjällen? (hoppas du inte har helsvetsat dom)
Vore ju mumma att slippa dom om det går, menar jag.
Det kanske bara behövs nån plåtbit som styr luften neråt och hindrar glöd och skit från att ramla ut genom spjället?
Ska fixa nån bild och mäta lite på mina kanaler.
 
Pratade med han på Polimex precis och på dom nya pannorna så är det bara ett hål ut från balken per sida fast under luckhöjd. Balkarna som idag går hela vägen upp är nerkortade rejält på dom nya så det blir till att skära bort plåtarna idag o testa.
Tror faktiskt att det kan funka!
 
Funkar så j***a bra!!!!!!!
Pannan går som aldrig förr...... Sätt igen hålen däruppe och ta upp hål som e lika stora med början 5cm från nedersta delen på profilerna så går den ju som en klocka! Har beställt lite nya tätningar o keramikblocken i förbränningsutrymmet nu! Nästa grejj blir o fixa en snabbjustering av primärluften!
 
Kul att det verkar funka!
Såhär ser mina kanaler ut.
De smalnar av både på höjden och bredden.
Höjd 140-95 (inkl sneddningen)
Bredd 35-20
längd 470
15st hål Ø14

kanalerna löper inte ända till bakväggen, utan slutar just innanför mitten av pannan. Detta pga av att det tidigare brann slut mycket fortare vid det inre munstycket. Nu är det ingen skillnad.
Notera att jag kapat bort de stående luftkanalerna helt så jag kan utnyttja lucköppningens hela bredd. Man var ganska svart i ansiktet efter allt kapande, och slipen vill ha nya kol.:@!
I ett desperat infall att minska inrykningen då man lägger på hängde jag upp en 10cm plåtremsa innanför öppningen. Den kan pendla fritt inåt, och med de sista vedträna trycks den in mot taket. Plåten hjälper definitivt, men konstruktionen kan förbättras.
 
  • DSC00139.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00140.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00138.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du hängt upp plåten med vanliga gångjärn? Verkar ju vara en ganska bra lösning för att få in mindre rök vid omladdning. Som sagt, det verkar inte som om man behöver ha några plåtar alls bara man flyttar ner primären, had otroligt jämn och fin förbränning igår vid testning. Angåend din justering av primären som du har gjort. Hur har du gjort för att få det tätt runt stången som går ut på sidan? Har skaffat lite stål kulleder o gängstång och skall i helgen fixa lite med detta, Funder även på att ta ett plattjärn som styrs av 2st pinnar/bultar och sen en bult som man kan justera den in och ut för sekundären. Blir nog bättre än att ha dom små "brickorna" som är original och dessutom justeras ju då bäge samtidigt med tex en ratt.
 
Ang den hängande plåten:
Det är alltså en 5mm plåt som jag svetsade fast en 8mm axel i överkant. Axeln är lika lång som plåten + ett par mm på varje sida.
Kapade bort ca 10x10mm i plåtens överkant vid axeländarna.
Trädde på en 8mm lång rörbit på axeländarna och punktade fast dessa i pannväggen.
Plåten slår sig lite i värmen och kärvar ibland, så se till att inte vara för precis.
Plåten hjälper som sagt, men räkna inte med att problemet försvinner.
En tjockare plåt kanske inte är nån nackdel.
Ang tätningen runt gängstången till primärluften så är det inte tätt. hålet är 0.5mm större än gängstången. Den lilla luft som passerar ut där bjuder jag på. Det läker nog ut betydligt mer mellan pannan och kåpan.
Ang sekundären skulle det vara elegant om man fick till en lösning där rörelsen på reglaget är proportionell mot öppningsarean på spjällen. Rören är ju runda, så jag leker med tanken att bygga en kåpa över rörändarna och sedan ta upp ett fyrkantigt hål i kåpan och förse det hålet med ett skjutspjäll. Blir dessutom enklare om man bara har ett spjäll. Har du koll på om man vid keramikbyte måste kunna ta loss rören?
Ser fram emot att få se hur din lösning av sekundären ser ut när den är klar och hur den fungerar!
Se till att lägga upp lite bilder på bygget också!
 
Jag ska ringa o kolla med Polimex angående keramikbyte. Givetvis kommer det upp bilder på grejjerna när det är klart! Hoppas på att kunna grejja lite redan ikväll faktiskt.
 
Blir nog till att gå ut i sidan som du har gjort, reglaget kommer under fläktkåpan annars.
Ska lura lite till på sekundär justeringen, har lite grejjer på G men inget som jag bestämt mig för ännu :x.
Har iaf satt in en ställbar rökgas termostat i serie med pannans styrning av laddomaten så att den laddomaten stannar direkt vid eldstopp och inte först när pannan är nere i 5 grader under laddomat starten. Massa värme som har gått ut i skorstenen på det viset.
Bilder kommer senare idag på det sistnämnda
 
Har också funderat på en termostat till laddomaten. Vad kör du med för termostat, och var har du monterat känselkroppen?
Skulle vilja stoppa fläkten med en termostat också, men utan att den startar under startbrasan. Man stänger ju spjället efter att man fyllt upp pannan med ved, så en mikrobrytare i serie med termostaten som sluter när man stänger spjället skulle ju funka. Kanske skulle börja med en manuell strömbrytare först...
 
Har varit lite körigt just nu men jag skall se om jag kan ta kort på termostaten och bulben ikväll. Ska fixa samma typ av reglering på primären som du har under helgen tänkte jag. Tanken med en micro switch är ju inte så tokig eftersom fläktjäkeln får ju helt plötsligt för sig o starta under uppeldning om pannan är för varm och om man fyller på under drift. Borde ju inte vara så svårt att få till nåt skoj där.
 
Ett par dåliga snabba bilder.........
 
  • 20111025_071123.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20111027_201616.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.