S
Såg nu att det var precis den modellen du funderade på. Köpte min för 1700kr på kampanj för ett par år sen.
Glaskanna med värmeplatta eller termoskanna är skillnaden. Eftersom det finns skruvkork till termosen så går det att varmhålla rätt länge. Inte som en riktig termos eftersom det blir mycket luft i termoskannan men tror att en del andra märken av termosbryggare inte ens har tätslutande kork.
 
A Anders243 skrev:
Det är alldeles för kort. Jag behöver 2h! :)
Varför vill man dricka kaffe som stått på värmning i 2 timmar? Smakar ju apa.
 
Jag gjorde hela den här undersökningen för något år sedan och kom då fram till att det var KBG962 AO man skulle ha. Detta efter efterforskningar både online och bland bekanta.

Modellen i korthet:
* Brygger 1.25 liter
* Möjlighet att ställa varmhållningen efter hel eller halv bryggning
* Automatisk droppstopp
* Glaskanna (övervägde termoskanna men gick på glas pga. lättare att hålla rent. Har en termos som jag brukar ha förvärmt och som jag sedan häller över kaffet i om man vill gå runt och småsippa en hel dag).
* Automatisk avstängning efter ca trekvart (som någon sa är det någon slags lagkrav på det).
* Ett rör ned från locket som gör att kaffet blir jämnstarkt oavsett hur stor eller liten bryggning man gör

Äro skitnöjd med denna. En viktig grej är dock att vara någorlunda noga med doseringen. 60 gram kaffe per liter är det som gäller.
 
Har en kbgc 982 ao sedan ca 4 år. Tror det är den maskin jag är mest nöjd med i hela huset.
 
Har varit o jämfört nu! Det enda som skiljer kbg741 och hbg961 är värmeplattan, i övrigt är dom exakt lika, både storlek och funktioner! Hbg:n har även separat kanna o filterhållaren. Kostar dessutom samma! Frågan är då fortfarande vad siffrorna står för?

Blir en kbg för min del!

Tack för all hjälp!
 
Lexington Lexington skrev:
Har varit o jämfört nu! Det enda som skiljer kbg741 och hbg961 är värmeplattan, i övrigt är dom exakt lika, både storlek och funktioner! Hbg:n har även separat kanna o filterhållaren. Kostar dessutom samma! Frågan är då fortfarande vad siffrorna står för?

Blir en kbg för min del!

Tack för all hjälp!
Verkar vara omöjligt att hitta en officiell förklaring men detta är det jag har läst mig till på diverse forum och annat

H = Fyrkantig basmodell utan några extra funktioner
K = Fyrkantig modell med två olika nivåer på varmhållning
C = Rund cistern

B = Hylla för filterhållare, manuell droppstopp
G = Filterhållare med automatisk droppstopp
T = Termoskanna
C = Avkalkningsindikator
 
  • Gilla
Lexington och 1 till
  • Laddar…
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Verkar vara omöjligt att hitta en officiell förklaring men detta är det jag har läst mig till på diverse forum och annat

H = Fyrkantig basmodell utan några extra funktioner
K = Fyrkantig modell med två olika nivåer på varmhållning
C = Rund cistern

B = Hylla för filterhållare, manuell droppstopp
G = Filterhållare med automatisk droppstopp
T = Termoskanna
C = Avkalkningsindikator
CD är också en rund modellbeteckning. Står för Clement Design eller något i den stilen. D:et är inte en funktionsbeskrivning alltså.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
...men du skrev siffror ja. Inte bokstäver :) Verkar vara rätt oklart vad det står för. Har jämfört KBG-modellerna 741, 744, 952 och 962. Vad fann jag?
741, 952 & 962 = Samma specar men olika färger/ytfinish på cistern
744 = Dubbelbryggarvariant av 741
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
S
Kanske Moccamaster skulle gått en kurs i marknadsföring av Apple eller liknande. Sjukt snurriga många modellbeteckningar.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Jag blev avrådd från termoskanna av en kusin. Dels disk men även varmhållning då det blir mycket tomrum om man inte alltid kör fulla pannor. Är föräldraledig nu och häller 2-3 koppar i liten termos som jag dricker fram till lunch.
 
nikasp nikasp skrev:
Jag blev avrådd från termoskanna av en kusin. Dels disk men även varmhållning då det blir mycket tomrum om man inte alltid kör fulla pannor. Är föräldraledig nu och häller 2-3 koppar i liten termos som jag dricker fram till lunch.
Och vill man förlänga varmhållningen ytterligare kan man förvärma termosen med hetvatten
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
nikasp nikasp skrev:
Jag blev avrådd från termoskanna av en kusin. Dels disk men även varmhållning då det blir mycket tomrum om man inte alltid kör fulla pannor. Är föräldraledig nu och häller 2-3 koppar i liten termos som jag dricker fram till lunch.
Det blir ju dubbel disk. ;)
Då kan man lika gärna brygga med filtertratt i termosen direkt och varmvatten från vattenkokare, tycker jag.
 
A
S sinuslinus skrev:
Det blir ju dubbel disk. ;)
Då kan man lika gärna brygga med filtertratt i termosen direkt och varmvatten från vattenkokare, tycker jag.
Ja det blir faktiskt både godast och snabbast.
 
nikasp
Man kan ju tycka det men något är magiskt med Moccamaster med temperatur och flöde. Är fasen omöjligt att göra så gott kaffe på något annat vis eller i annan elbryggare. Väntade 10-12 år innan jag köpte en och ångrar att jag inte gjorde det tidigare.
Har bryggt i presskanna i väldigt många år, dricker kokkaffe när jag är ute och kör moccabryggare på helgen. Espresso på jobbet.

S sinuslinus skrev:
Det blir ju dubbel disk. ;)
Då kan man lika gärna brygga med filtertratt i termosen direkt och varmvatten från vattenkokare, tycker jag.
 
Har också funderat på moccamaster ett tag.
Det blev en mattsvart KBGC982AO nu tillslut. Classe har 20% idag så där tjänade man 400kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.