ska köpa en Moccamaster till frun som snart fyller år!
Blir dock inte klok på vad siffrorna står för i modellbeteckningen.

Jämför just nu en KBG741 och en HBG961.
Allt verkar precis samma på dessa modeller förutom värmeplattan, men vad mer skiljer?
 
Är det inte så att K modellen har varmhållning medelst två knappar på framsidan och det är någon som H modellen saknar.

Finns lite info på Moccamaster´s sida här.

Det verkar dessutom stämma med de bilder jag hittar - K har två knappar och H har endast en...
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Du ska ha en "K"-modell med hyllan för filterhållaren, "H" saknar denna och det är en större nackdel än man först kan tro!!
 
  • Gilla
papayagirl och 1 till
  • Laddar…
Moccan med automatisk avstängning är lite för snabb tycker jag . Hinner inte tömma pannan innan den fimpar ner.
Vet inte vilken modell det är.
 
Jag har en KBG741-AO som jag är väldigt nöjd med.
Som fotografen säger är filterhållaren mycket användbar, samt "-AO" som betyder auto-off timer.

De två knapparna på framsidan är "on/off" (med timer) samt bryggmängd (mycket eller fullt).


Edit: Som svar ppå tidigare inlägg så tror jag timern är på 2h. (I alla fall på min KBG741-AO)
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Är det inte så att K modellen har varmhållning medelst två knappar på framsidan och det är någon som H modellen saknar.

Finns lite info på Moccamaster´s sida här.

Det verkar dessutom stämma med de bilder jag hittar - K har två knappar och H har endast en...
Jo precis, värmeplattan skiljer som jag skrev ;)
Men vad mer?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Du ska ha en "K"-modell med hyllan för filterhållaren, "H" saknar denna och det är en större nackdel än man först kan tro!!
Det funderade jag också på, fast kollar man bilder på 961an verkar den ha hyllan?
 
Tror våran timer är på 45 min.
 
AO är det på båda, o enligt Moccamasters hemsida är den på 40 min.
 
Jag tror att det är krav på timer numera. Även de billigaste bryggarna har det.
 
Märkligt. Jag mätte nu min timer och den är på ca 100 minuter.
Detta stämmer väl med texten på Technivorms sida: http://www.technivorm.com/products/brewers_for_home-use/kbg_741_ao_matt_silver/

"KBG 741 AO Matt Silver
Moccamasters top model, brews 10 cups in 6 minutes. Auto shut-off feature turns off the machine after 2 hours."

Såhär står det på Moccamaster.com's FAQ för KBG (den amerikanska sidan): "After 100 minutes, the hot plate will automatically turn off."

Så det vore ju synd att de ändrat tiden på de svenska bryggarna till 45 minuter. Det är alldeles för kort. Jag behöver 2h! :)
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Märkligt. Jag mätte nu min timer och den är på ca 100 minuter.
Detta stämmer väl med texten på Technivorms sida: [länk]

"KBG 741 AO Matt Silver
Moccamasters top model, brews 10 cups in 6 minutes. Auto shut-off feature turns off the machine after 2 hours."

Såhär står det på Moccamaster.com's FAQ för KBG (den amerikanska sidan): "After 100 minutes, the hot plate will automatically turn off."

Så det vore ju synd att de ändrat tiden på de svenska bryggarna till 45 minuter. Det är alldeles för kort. Jag behöver 2h! :)
Stämmer att timern är ändrad, har den äldre KB741AO-modellen med 2h-timer hemma och en nyare version på jobbet med 40-minuters-timer
 
S
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.