Har letat febrilt på internet efter sådana mjukstartmoduler i "lösvikt"som finns i t.ex vinkelslipar, men utan att hitta några. Märkesmaskinerna har på senare tid kommit med mjukstart, men då oftast tillsammans med konstantelektronik och det vill inte jag experimentera med.
Kan inte upphöra att förvånas över har bra det funkar och kan inte låta bli att köra några starter då jag går förbi. Kan ju ha drömt.
Om man plockar en modul från en annan maskin är det viktigt att kolla att den startar lagom fort.
Dom maskinerna man dissekerar kan man sedan lika bra köra utan mjukstart.
 
  • PICT0007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Seved: Jag skulle gärna vilja veta lite mer om din maskin. Av ditt inlägg gissar jag att du faktiskt lyckades eftermontera en mjukstartsanordning. Vilken maskin plockade du den från och hur var det att gräva in GCM 8:an?

Själv har jag en Metabo KGS 216 som jag tycker startar lite väl mycket med ett ryck. För priset jag betalade, 1525 kr, så får man väl inte önska för mycket, men nu när jag provat både sänksåg och fräs med mjukstart känns det som om jag gärna skulle vilja ha det även på kap- gersågen.

Jag har letat efter en reservdel på nedanstående sajter men inte riktigt kommit fram till vilken jag ska välja. Det kanske är bäst att köpa en "billig" maskin på Clasohlson och sedan plocka godiset ur den?

parts[punkt]fachmarkt-mennicke[punkt]de
och www[punkt]ereplacementparts[punkt]com

(Ledsen för löjliga länkar som inte fungerar men reglerna säger att jag inte kan posta URL:er när jag har mindre än fem poster.)
 
Snälla lägg ut bild på inkoplingen:)
 
Lyfter denna tråden för att se om någon har något nytt att tillföra. Har en KGS216 som hade varit ännu trevligare med mjukstart, framförallt om man kan fixa det relativt enkelt och billigt...
 
GCM 8S och nyare SJ ser väldigt lika ut på sprängskisserna förutom mjukstartsmodulen, kåpa och tre "kopplingsklämmor". Kanske är den plug and play (lite drygt 30€ om det bara är delarna 36,44 och tre st 62 som behövs)? Förstår inte riktigt hur den ska kopplas in bara. Det finns ju inga bokstäver för att identifiera tåtarna från/till mjukstartaren.
Kan den vara trådlös med Bluetooth? d^_^b
 
Jag har både kgs 216 o mjukstartsmodulen från bosch.........
Gjort ett försök att koppla ihop modulen före kondensatorn, det resulterade i att sågen startade mjukt men pulserade/svajade i fulla vartal kan de ha med kondensatorn att göra ? som sag ett försök bara ...vad tror ni ?
kollar man på seveds modul skall två av tre trådar sitta ihop, men vad är det för symbol mellan ihopkopplingen.....?
 
macce76 skrev:
kollar man på seveds modul skall två av tre trådar sitta ihop, men vad är det för symbol mellan ihopkopplingen.....?
[M]otorlasten du vill mjukstarta, antar jag.
 
Så inkopplingen ser då ut ? (jag är ingen elektriker :) )
 
Inte världens tydligaste bild, men jag skulle tolka det enligt:

A - Ingående fas
B - Reglerad utgång till motor fas
C - Nolla

Glöm bara inte att det är 230v du labbar med - om du gör fel kan du skada både maskinen, dig själv och, i värsta fall, någon annan.
 
Kanon
Friskt kopplat hälften brunnit....Kablaget på modulen är två st ca 2,5mm2 blå o svart och en 1,5mm2 vit
alltså två tjocka o en smal kabel..
 
Har någon kollat upp vad det står på mjukstartarna. Jag såg lite på bilden i tråden som Seved la upp och tänkte att man kanske skulle kunna spåra upp vem som producerar delen och inte köpa reservdel. Som reservdel betalar man ju alltid minst det dubbla. Det skulle även vara intressant att kolla upp Seveds del då han faktiskt fått det att funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.