ahlsell säljer en enklare typ, en stång med olika diametrar, tror den kostade dryga hundringen + moms
 
MP skrev:
Har du något tips var man kan få tag i kragningsverktyg.
Ingen aning.
En bra svarv och lite automatstål och sen är det fixat. Det var så mina blev till. Även Securexdornarna är hemmagjorda, och dornarna till kragning av avloppsrören. :)
 
Vedeldarn skrev:
Jag kör enbart med fosforkopparlod och direkt rör på rör när jag behöver en t-skarv. Kunde man göra så från 40-talet och framåt och det fortfarande håller så anser jag att kapillärskarvar är överkurs och bara ett sätt för företagen att tjäna extra. Här kragas det rör med kragningsdornar och återvinns både Securexkopplingar från andra världskriget och skärringskopplingar. Hittills har inget av det jag installerat läckt. Passar man sig bara för polackprisolen från 70-talet som är rena skitkopparn och papperstunn så kan man lödfoga rör mot rör utan kapillärmuffar bara genom kragning.
Vad är Securexkopplingar för något?
 
MP skrev:
Vad är  Securexkopplingar  för något?
En äldre typ av koppling som fanns iallafall på 60-talet, där man var tvungen att kona röret. Har för mig att man först förde på muttern därefter konade man röret så att inte muttern skulle glida av samt att konan som man sedan monterade mellan kranen (eller vad det nu var man skulle ansluta) och det konade röret skulle få plats.

Man kan säga att det påminner om en klämringskoppling fast tvärt om, dvs konan är inne i röret istället för på utsidan......

Rätta mig gärna någon om detta inte stämmer, har "bara" demonterat en del sådan kopplingar som fanns i den sommarstuga från 60-talet som vi rev innan vi byggde vårt hus.
 
Det stämmer bra det att konan är invändugt i röret och rullmuttern utanpå röret. Securexkopplingen fick dåligt rykte som läckagebenägen men det berodde bara på montageslarv, Röret kragades inte tillräckligt, mjukglödgades inte efter kragningen och ingen grafitpasta användes på konan. Gör man rätt så är den kopplingen säkrare än klämringskopplingen och den är återanvändbar och nära nog oförstörbar. Jag använder hellre Securex än klämring för med securexsystemet behövs ju ingen stödhylsa och har man gjort fel så har man inte förbrukat en klämring i onödan. ;)


(Att jag sedan är snål och återanvänder begagnade klämringar ibland är en helt annan historia,,,,,,,,och teknik.) ::)
 
Helt utanför ämnet, men................. Lille björn , lille tiger är för jävla bra.

Tack för ordet.
 
Jääää.... Har det blivit sämre kvalitet på kopplingar, flussmedel eller lod vid mjuklödning på sistone? Eller är det något annat tokigt jag gjort? Radiatorinstallation i källaren med rör i dim 28, 22 och 15mm, 48 fogar varav 12 kläm resten mjuklöd, putsade alla rörfogar med 240-papper, flussade och satte ihop, kunde löda de åtta första fogarna på arbetsbänken innan montering, gjorde två kallödningar på dessa (egentligen olödningar eftersom lodet inte bet alls). Svor och plockade isär, torkade bort allt flussmedel från alla olödda fogar, putsade nu både rör och insidan av muffarna med 240-papper, bytte lod från 97Sn3Cu till 97Sn3Ag, bad till lödguden, lödde ihop alltihop, driftsatte, mottog vederbörliga hyllningar av familjen och tyckte jag var en riktigt duktig en. Det var igår det. Kom hem från jobbet idag, stor pöl under installationen, det visar sig vara en vertikal fog där lodet måste gå uppåt vid lödning. Kapilläreffekten borde ju ha grejat detta ändå. När jag kollat proffsrörisar i aktion med brännaren har de 'slarvat' mycket mer än vad jag gjorde med slipningen och ändå aldrig missat. Hörni proffs, vad är amatörmisstaget här? Glömde jag att offra något till lödguden? Materialet från Hornbach, kan det vara orsaken?
 
JanW skrev:
Jääää.... Har det blivit sämre kvalitet på kopplingar, flussmedel eller lod vid mjuklödning på sistone? Eller är det något annat tokigt jag gjort? Radiatorinstallation i källaren med rör i dim 28, 22 och 15mm, 48 fogar varav 12 kläm resten mjuklöd, putsade alla rörfogar med 240-papper, flussade och satte ihop, kunde löda de åtta första fogarna på arbetsbänken innan montering, gjorde två kallödningar på dessa (egentligen olödningar eftersom lodet inte bet alls). Svor och plockade isär, torkade bort allt flussmedel från alla olödda fogar, putsade nu både rör och insidan av muffarna med 240-papper, bytte lod från 97Sn3Cu till 97Sn3Ag, bad till lödguden, lödde ihop alltihop, driftsatte, mottog vederbörliga hyllningar av familjen och tyckte jag var en riktigt duktig en. Det var igår det. Kom hem från jobbet idag, stor pöl under installationen, det visar sig vara en vertikal fog där lodet måste gå uppåt vid lödning. Kapilläreffekten borde ju ha grejat detta ändå. När jag kollat proffsrörisar i aktion med brännaren har de 'slarvat' mycket mer än vad jag gjorde med slipningen och ändå aldrig missat. Hörni proffs, vad är amatörmisstaget här? Glömde jag att offra något till lödguden? Materialet från Hornbach, kan det vara orsaken?
Skillnaden ligger väl i att du mjuklöder medans "proffsen" hårdlöder.

Är själv en glad amatör som lödde ihop min solfångaranläggning. Jag valde hårdlödning eftersom jag inte ville "slabba" med flussmedel. Använde lödmuffar från både Rinkaby och Hornbach och märkte ingen skillnad på materialen. Det enda som jag kan tänka mig är att renlighet är a och o vid lödning. Tror att hårdlödning är lite mindre känsligt än mjuklödning vad gäller rengjorda rör och muffar, men det är bara vad jag tror eftersom jag inte har provat mjuklödning.
 
JanW skrev:
Jääää.... Har det blivit sämre kvalitet på kopplingar, flussmedel eller lod vid mjuklödning på sistone? Eller är det något annat tokigt jag gjort? Radiatorinstallation i källaren med rör i dim 28, 22 och 15mm, 48 fogar varav 12 kläm resten mjuklöd, putsade alla rörfogar med 240-papper, flussade och satte ihop, kunde löda de åtta första fogarna på arbetsbänken innan montering, gjorde två kallödningar på dessa (egentligen olödningar eftersom lodet inte bet alls). Svor och plockade isär, torkade bort allt flussmedel från alla olödda fogar, putsade nu både rör och insidan av muffarna med 240-papper, bytte lod från 97Sn3Cu till 97Sn3Ag, bad till lödguden, lödde ihop alltihop, driftsatte, mottog vederbörliga hyllningar av familjen och tyckte jag var en riktigt duktig en. Det var igår det. Kom hem från jobbet idag, stor pöl under installationen, det visar sig vara en vertikal fog där lodet måste gå uppåt vid lödning. Kapilläreffekten borde ju ha grejat detta ändå. När jag kollat proffsrörisar i aktion med brännaren har de 'slarvat' mycket mer än vad jag gjorde med slipningen och ändå aldrig missat. Hörni proffs, vad är amatörmisstaget här? Glömde jag att offra något till lödguden? Materialet från Hornbach, kan det vara orsaken?
Antar att du lödde med gasol?, eller möjligen acetylen/O2. Hade inga problem när jag lödde på ditt sätt med lödtång. Däremot tyckte jag mig se tendenser till att lodet inte flöt ut lika bra med gasol. Misstänker att det blir oxider/för(or)eningar av gasollågan. Kan oxo bli lite för varmt så att lodet oxiderar. Speciellt om man eldar precis på lödstället. Prova gör likadant igen men värm vid sidan om lödstället o inte mer än nödvändigt.

Lycka till
 
Jag har mjuklött mitt värme- och tappvattensystem med gasol . Klar för en vecka sedan... Precis som Mr XXX säger får man vara jäkligt försiktigt med att inte "övervärma" då det ger oxidation. Att t ex köra med Powerjeten (se inlägg tidigare i tråden) på 12/15mm slutade jag med då det blev för varmt snabbt. Tog en vanlig, mindre låga för det.

Gasollågan över eller för nära själva springan, dvs där lodet ska kapillärsugas in, var i princip synonymt med att lodet inte fäste/flöt ut.

Det har ju blivit rätt mycket och intensiv lödning under hösten och har haft stooora problem med att munstyckena har satt igen, både i min mindre brännare såväl som Powerjeten. Prövat med tre "gasklockor" fyllda från två olika bensinsstationer i södra stockholm. Alla har gett dessa problem. Tillverkaren av Powerjeten skyller "tvålningen" på AGAs gas. AGA skyller på mackarna och mackarna har aldrig hört talas om problemet. Gav upp och tar istället ned munstycken ett par gånger i veckan, tvättar med thinner och blåser rent med tryckluft så funkar det hyfsat. Att detta påverkar lödningen negativt ser jag som självklart. Det ger både oxidation och sämre - dvs kallare - låga.
 
Problemet är löst, tack för alla tips! Lite experimenterande på arbetsbänken med överblivna rörbitar gav vid handen att felorsaken är... <dramatisk trumvirvel> gaslågan rakt mot lödstället. Med lågan riktad ett par centimeter bort längs röret lyckades varje lödning. Jag misstänker att problemet i första hand är värmen, för om jag efter värmning utanför lödstället sveper med lågan över lödstället för att undersöka om gasollågan smutsar det så lyckas lödningen ändå. Har nu fixat till radiatorinstallationen, frugan nöjd. Blev så självsäker på framgång så att jag vågade kapa loss den gamla vv-beredaren ur varmvattenledningen trots att jag bara hade två lödhuvar att stänga med, inga klämkopplingar och Hornbach stängt om det skulle gått illa. Ibland lyckas man få det att bli riktigt spännande i källarprojekten, eller hur?

Jag har passat på att Googla lite på nätet för att se om det finns websidor om mjuklödning som varnar för att lodet inte fäster vid för mycket värme. "Värm inte för mycket, då blir det rödglödgat och mjukt". "Ta det lugnt med värmen så att du inte förstör lödkolven". Men inget om lodproblemet. Återigen, tack forumkollegor för hjälpen med detta problem. Och på sätt och vis är det ju lite kul att tipssidorna på nätet inte beskriver allt. Så att det blir lite kvar att upptäcka. Exempelvis, när man för första gången skall mixa kakelfix med lånad proffsvisp (800rpm) och häller vatten och fix i den nyinköpta murarhinken och sätter igång att mixa, visst är det lite kul att instruktionen på fixsäcken inte beskriver vad det är som kommer att hända sisådär trettio sekunder senare när geggan får lust att vara i kontakt med vispen och med hinken på samma gång? Och att den där cirkeln av gegga på garagegolvet är avbruten på två ställen, för det var där insidan av dina ben tog emot geggan eftersom det är det enda riktigt säkra sättet att sedan skicka den vidare ner till det ställe där den känns bäst, i skorna? Det är ju faktiskt lite kul. Särskilt som man vet att man inte är den sista idioten som kommer att göra den missen. Fast det har förstås inte så mycket med mjuklödning att göra.
 
Vad för lödtenn ska man använda sig av till mjuklödning?

Jocke
 
Ett silverbaserat lod, kolla ex.vis Rinkaby art.nr 3976
Det har jag använt, funkar väldigt bra.

Utöver Rengöringsduken 3978 så torkade jag rörändar och kopplingar med en trasa som jag doppade i bensin, det blev inte tillräckligt rent annars och lödningarna såg ut som skit helt enkelt.

Lycka till

Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.