Martin_B
Vilket är att föredra för bästa resultat vid uppsättning av renoveringstapet typ easy cover. En mjuk (gummi) skarvrulle eller en i hårdplast?

Eller ingen alls, utan bara dra över med tapetverktyget?
 
Renoveringstapet sätter man väl kant i kant, utan överlapp?
 
Martin_B
fast man använder väl ändå rulle för att trycka dit kanterna ordentligt?
 
Enligt tillverkarens monteringsanvisningar ska rulle inte användas.
 
Jag har alltid använt en skarvrulle till renoveringstapet just för att få ner kanterna ordentligt. Om man inte använder rulle så tycker jag att det är lätt hänt att kanterna reser sig lite grand mot resten av tapeten.
TS: Använd en mjuk skarvrulle av gummi-typ så kommer det bli bra.
 
Martin_B
Mjuk, ok. Ja det känns ju mer lämpligt med mjuk så trycket blir mer följsamt och det inte trycks dit några kanter osv., inte minst när det är treetex under. Treetex är ju rätt mjukt menar jag.

Sedan är det väl inte bara bra till kanterna, utan även i hörn och mot tak osv, där det kan vara svårt att få till ett skarpt och fint hörn utan rulle. Man kan ju alltid trycka till med tapetverktyget, men rullen borde göra ett bättre jobb tycker jag.
 
Hörnen måste du ju skära, det går inte gå förbi med den duken.
 
Martin_B
Enl. säljaren skall det gå men är svårt att få bra. Så jag tänker skära där.

Dock är det väl inte fel att gå förbi hörnen med ca. 10mm så det blir lite överlappning? Och de där 1 centimetrarna trycker man till med kantrullen så det kommer ända in. Borde väl bli bra?
 
Vi ska tapetsera med tenoveringstapet på treetex till helgen, jag hoppas för både din och vår skull att det blir ett bra resultat :p Har du grundat treetexen med något för att mätta ytan på den lite?
 
Jag har tapetserat åtskilliga rum och aldrig använt en kantrulle. Jag har satt tunna papperstapeter, non-woven, strukturtapeter och återställningsväv. Tapetskrapan är det enda verktyg jag behöver. Den fungerar bra på stora ytor, kanter och hörn. Särskilt hörn har jag svårt att se hur en kantrulle skulle komma åt lika bra som spetsen på tapetskrapan.

Tapetskrapa:
tapetskrapa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Martin_B
Jumos skrev:
Har du grundat treetexen med något för att mätta ytan på den lite?
Treetexen är bara bar bitvis, där tapeten har lossnat helt. Men allt, även den bara treetexen, är spacklad över väldigt väldigt tunnt.
Och på vissa delar är det mycket spackel, som i "dalarna" så att säga, så det varierar.
Så nej, den är inte förseglad.

Funderar på om jag skall måla en omgång innan, eller rolla över med våtrumslim eller något för att prima lite.
 
Martin_B
peroande skrev:
Jag har tapetserat åtskilliga rum och aldrig använt en kantrulle. Jag har satt tunna papperstapeter, non-woven, strukturtapeter och återställningsväv. Tapetskrapan är det enda verktyg jag behöver. Den fungerar bra på stora ytor, kanter och hörn. Särskilt hörn har jag svårt att se hur en kantrulle skulle komma åt lika bra som spetsen på tapetskrapan.
Men är det inte så att t.o.m målarna själva använder och rekommenderar kantroller? Först tänkte jag ta enbart den där skrapan (tapetverktyg som det verkar heta på de flesta håll), men var jag än läser och vilken info än jag hittar på "professionellt" håll, så verkar det inte annat än att kantrullen är med?

Men jag har aldrig tapetserat renoveringstapet, så jag kan inte säga varken eller.
 
Vi målade vår med Beckers häftgrund, men den treetexen är helt bar och eftersom vi inte tapetserat än vet vi inte om det var ett smart drag :D Ett tips när det kommer till renoveringstapet; använd ett starkare lim (typ våtrumslim), och limma både på tapeten och väggen. Annars finns risk att tapeten lossnar (vi är visa av erfarenheten :surprised:)
 
Nu är det inte riktigt det du frågar, men de gånger jag själv satt upp renoveringstapet så har jag lagt skarvarna omlott och sen skurit mitt i, då har kanten blivit perfekt och helt osynlig efter målning.
 
Martin_B
Funderar själv på att lägga omlott och skära. Vore fint och få helt osynliga skarvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.