Jag stör mig på att markröret kom för långt ifrån hörnet.. Vet inte riktigt hur jag ska göra det snyggt för vattenslang där, men kanske en "låda" i hörnet med/eller en stolpe där kranen sitter?
Markstenen ska ju också passa snyggt
 
Här är en bild på röret. Ska jag bara kapa det strax ovanför stenen?
Lite sugen på att ta hål i den sten som ska ligga där och trä röret igenom, bara för att men det blir såklart endel pyssel..

Har har andra gjort när dom tar in vatten till växthuset? Gult flexibelt rör nära en sten och betongkant omgivet av småsten, funderar på att borra genom stenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har inte kommit så långt än, men jag har lite gammal grov plank liggande så min plan är att slå ihop några av dem så jag får en 50 bred och 70 hög liten vägg-bit eller vad man ska kalla det. Sen skruvar jag fast kranen i den. Ev drar jag på lite mörk pigmenterad olja så kanske det kan bli snyggt.
 
D Dublin skrev:
Jag har inte kommit så långt än, men jag har lite gammal grov plank liggande så min plan är att slå ihop några av dem så jag får en 50 bred och 70 hög liten vägg-bit eller vad man ska kalla det. Sen skruvar jag fast kranen i den. Ev drar jag på lite mörk pigmenterad olja så kanske det kan bli snyggt.
Ja det är en lösning men jag är mest fundersam på hur jag får övergången med slangen eller röret från marken till att bli snyggt.
Sen har jag inte så mycket att fästa i annat än grunden aå det blir nog en stolpe eller rör.

Har heller inte bestämt om jag bara ska ha en vattenslang in med vanligt sprutmunstycke och strunts i kranen
 
Jag hade dragit en PEM slang som den är, och satt ett sånt PRK väggfäste, sen en enkel tappkran.
Har liknande på 2 ställen i trädgården, varav ena är precis utanför växthuset.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Det blev ett rejält ryck ikväll också! Jag tänkte bara lägga ut mer grus och jämna av det noggrant.. Gjorde en smidig "rätskiva" för att jämna av gruset av en 45x120 och en 45x45 ovanpå den som jag drog mot gjutningen och tönten ut grus allteftersom. Den drog jag ett par, tre vändor och underlaget blev plant, ganska hårt och samtidigt fick jag rätt höjd för markplattorna. Markplattorna är iofs 50mm och jag använde 45mm men allt sätter sig ändå med tiden och då hamnar plattorna precis i höjd med gjutningen(y)

När det var gjort provade jag att lägga ett par plattor och den kunde jag inte låta bli.. Lika bra att lägga dom så släpvagnen blir tom! Det gick av bara farten när underlaget var preppat.
Jag funderade på hur jag skulle lösa läggningen på bredden, 2 smala på varje sida, en bredare fog på varje sida eller helt enkelt en smalare platta på en sida..
Valet blev att endast ta en smal platta på en långsida, kanske inte det vackraste valet men jag tyckte att 2 smala på vardera sida skulle bli för tunna.
Nog om det, en massa spring och hämta plattor och lägga ut samtidigt som regnet naturligtvis hängde i luften.. Ett byggprojekt med en grusfylld form gjord för markplattor, grus jämnat ut, en gulkantig slang och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kom några droppar och jag hann klart!
Kapade till halvplattorna och tog sedan dom smala på långsidan.
Som att skära i smör med en diamantklinga, men det dammar enormt:D
Kollade med vattenpasset och det väldigt rakt! En vattenpass från Hultafors ligger på nylagda markplattor för att kontrollera att de är jämna och raka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt rektangulärt grusunderlag med betongkant och halvlagda markplattor, nivåbubbla på plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av nylagt markstensprojekt med nivåkontroll via vattenpass och synlig rätskiva samt grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygjord stenläggning med markplattor vid en gjutning, kontrollerad för jämnhet med ett vattenpass och en gul detalj synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det dags för det omtalade röret... placeringen ser bättre ut nu och det blev givet att en platta skulle in där! Lite pyssel att göra uttaget för det var svårt att nå 50mm in men tillslut så. Blev faktiskt riktigt bra tycker jag! Nyinstallerade markplattor med ett anpassat uttag för ett gult dräneringsrör, intill grågrus och betongkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagd markbeläggning av stenplattor på ett avjämnat grusunderlag med synligt gult rör och grå singel omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fogning återstår men riktigt skönt stt ha detta avklarat!
Jag funderar på hårdfog, vad tycker ni om det?
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 13 till
  • Laddar…
Impad över håltagning för slangen.. serious business (y):cool:

Ja, stenläggningen i övrigt var också tjusig såklart :)
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Impad över håltagning för slangen.. serious business (y):cool:

Ja, stenläggningen i övrigt var också tjusig såklart :)
Man tackar! Ja det var trixigt men lyckades utan att plattan gick åt pipan! Var nästan inställd på att offra ett par plattor hehe!

Nu längtar jag till att växthuset är på plats så man kan börja inreda det:D
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
hsd
Jag har inte fogat då jag tänkte dränering mellan plattorna
 
hsd hsd skrev:
Jag har inte fogat då jag tänkte dränering mellan plattorna
Om du fogar med hårdfog ex RJ Dynamatrix så är den dränerande. Därför man inte brukar använda den på betongunderlag.

Jag behöver också stabiliteten samt att det blir snyggast med en fog tycker jag
 
  • Gilla
Perkylainen
  • Laddar…
Måste man smeta på något på gjutformen för att den ska lossna smärtfritt eller gör den de ändå?
 
davveno1 davveno1 skrev:
Måste man smeta på något på gjutformen för att den ska lossna smärtfritt eller gör den de ändå?
Jag körde helt utan och det lossnade lätt. Men det kan vara en fördel att spraya på olja om man vill vara säker på att det lossnar väldigt lätt och inte vill riskera att bryta loss.

Beror nog lite på vad du gjuter emot också och hur lätt det är att komma åt vid rivningen.
Jag har sprayat/penslat olivolja på vissa gjutningar
 
  • Gilla
Zacki
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Det blev ett rejält ryck ikväll också! Jag tänkte bara lägga ut mer grus och jämna av det noggrant.. Gjorde en smidig "rätskiva" för att jämna av gruset av en 45x120 och en 45x45 ovanpå den som jag drog mot gjutningen och tönten ut grus allteftersom. Den drog jag ett par, tre vändor och underlaget blev plant, ganska hårt och samtidigt fick jag rätt höjd för markplattorna. Markplattorna är iofs 50mm och jag använde 45mm men allt sätter sig ändå med tiden och då hamnar plattorna precis i höjd med gjutningen(y)

När det var gjort provade jag att lägga ett par plattor och den kunde jag inte låta bli.. Lika bra att lägga dom så släpvagnen blir tom! Det gick av bara farten när underlaget var preppat.
Jag funderade på hur jag skulle lösa läggningen på bredden, 2 smala på varje sida, en bredare fog på varje sida eller helt enkelt en smalare platta på en sida..
Valet blev att endast ta en smal platta på en långsida, kanske inte det vackraste valet men jag tyckte att 2 smala på vardera sida skulle bli för tunna.
Nog om det, en massa spring och hämta plattor och lägga ut samtidigt som regnet naturligtvis hängde i luften..[bild]
Kom några droppar och jag hann klart!
Kapade till halvplattorna och tog sedan dom smala på långsidan.
Som att skära i smör med en diamantklinga, men det dammar enormt:D
Kollade med vattenpasset och det väldigt rakt![bild][bild] [bild][bild]

Sen var det dags för det omtalade röret... placeringen ser bättre ut nu och det blev givet att en platta skulle in där! Lite pyssel att göra uttaget för det var svårt att nå 50mm in men tillslut så. Blev faktiskt riktigt bra tycker jag![bild][bild]

Fogning återstår men riktigt skönt stt ha detta avklarat!
Jag funderar på hårdfog, vad tycker ni om det?
Snyggt!! Jag kör utan fog, men posta gärna bilder så jag får se hur det blir - det är ju aldrig försent att ändra sig :)
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Jag valde att använda vanlig fogsand istället för hårdfog, mest för att jag har för litet mellanrum mellan plattorna men också för att jag direkt kunde sopa ut det.
Hårdfogen är det mer noga att borsta rent plattorna och dessutom ska temperaturen vara varmare än vad det är nu..
Jag får hålla koll på myrorna!
Fogning påbörjad, en säck till att börja med. Sanden var lite fuktig i påsen så låter den torka lite innan jag fortsätter borsta Fogning av stenplattor med fogsand, sanden är utbredd och delvis borstad mellan plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenplattor med utströdd fogsand och en gul trädgårdsslang ligger på ett pågående utomhus byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.